Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Vercom zwiększa liczbę klientów, wypłaca rekordową dywidendę i przygotowuje się do akwizycji

Udostępnij

Grupa Vercom przedstawiła wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku, wykazując znaczące wzrosty. Spółka planuje rozwijać się zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia, oceniając swój potencjał akwizycyjny na około 0,5 miliarda złotych. Do grona rosnącej liczby klientów enterprise dołączyło kilka znanych, dużych firm. Jednocześnie Vercom podtrzymuje politykę dywidendową, zapowiadając rekordową wypłatę zysku dla akcjonariuszy.

W pierwszym kwartale 2024 roku Vercom osiągnął znaczące wzrosty wyników finansowych. Jak podkreślił Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom, był to bardzo dobry okres, z "bardzo zdrowym, organicznym wzrostem". Zysk brutto wyniósł 50,6 mln zł, co oznacza wzrost o 25,7% rok do roku. Wynik EBITDA również wzrósł o 33%, a zysk netto osiągnął rekordowy poziom.

Warto zwrócić uwagę na strukturę tego wzrostu. Jak zaznaczył prezes, wzrost ten jest w dużej mierze napędzany przez zwiększającą się liczbę obsługiwanych klientów. W pierwszym kwartale 2024 roku firma pozyskała prawie 6 tysięcy nowych klientów, co jest o 20% lepszym wynikiem kwartalnego wzrostu rok do roku.
 

Wyniki Vercom


"Nasze rozwiązania znajdują coraz szerszą grupę odbiorców" – podkreślił Krzysztof Szyszka.

Z kolei Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom, zwrócił uwagę na efektywność działań dosprzedażowych oraz na wprowadzenie nowej marki MessageFlow, które przyczyniły się do wzrostu bazy klientów. Spółka zanotowała wzrost liczby klientów o ponad 14 tysięcy nowych kont oraz "skokowy wzrost parametru NER" (Net Expansion Rate). Szałaśnik podkreślił, że jest to "bardzo zdrowy wzrost" oparty na skutecznych działaniach sprzedażowych.
 

Liczba klientów Vercom


Jednak zmiana w strukturze klientów spowodowana wprowadzeniem nowego produktu MesssageFlow miała też negatywny wpływ na marżę.

„Dlaczego skupiamy się na marży brutto? Mianowicie, duzi klienci, klienci enterprise mają to do siebie, że w dużej mierze wykorzystują usługi SMS, które charakteryzują się znacząco niższą marżą niż przykładowo usługi mailowe, PUSH-owe, czy też ogólnie wszelkie inne usługi z naszej oferty” – wyjaśnia Szałaśnik.

„To spowodowało bardzo duży wzrost przychodów. W ujęciu rok do roku było to 40%. Natomiast wiązało się to jednocześnie z rozwodnieniem marży brutto o 5 punktów procentowych. Natomiast, to co jest kluczowe, wzrost nominalny marży brutto, która stanowi dla nas ekwiwalent przychodów uwzględniający właśnie te różnice w kaloryczności i charakterze poszczególnych usług, rośnie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, co do tej ścieżki wzrostowej na ten rok” – kontynuuje.
 

Marża brutto Vercom

Zobacz także: cyber_Folks przygotowuje się do kolejnych przejęć. Spółka obniży zadłużenie i wypłaci rekordową dywidendę 

Start usługi MessageFlow

Wprowadzenie usługi MessageFlow pod koniec 2023 roku okazało się strategicznie trafnym ruchem dla Vercom. Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom, podkreślił, że start nowej usługi zbiegł się z ożywieniem na rynku enterprise, co było widoczne w wynikach finansowych wielu spółek.
 

MessageFlow Vercom


„Wynika to oczywiście z sytuacji makroekonomicznej, widzimy też to po wynikach spółek, że faktycznie wystartowanie z usługą MessageFlow w czwartym kwartale 2023 r. było w dobrym timingu” – mówi Tomasz Pakulski.

Aktualnie Vercom jest na etapie migracji klientów z innych swoich brandów oraz pozyskiwania nowych, co już przełożyło się na wiele nowych kontraktów, m.in. z Grupą LPP, Bankiem Santander oraz klientami z branży medycznej, takimi jak Enel-med.
 

Klienci enterprise Vercom


Pakulski zaznaczył, że sukces MessageFlow wynika z unikalnej technologii oferującej wszelkie dostępne kanały komunikacji w jednym narzędziu, co zwiększa personalizację, efektywność oraz optymalizację kosztową dla klientów.

„To co determinuje o sukcesie tej usługi, to że widzimy mocne zapotrzebowanie klientów z tej grupy o unikatową jeśli chodzi o zakres oferowanych usług technologię.”

Dobre nastroje i korzystne dane makroekonomiczne pozwalają Vercom obserwować zwiększanie wolumenów wysyłanych wiadomości, co choć nie wpływa bezpośrednio na marżę, stanowi barometr fazy rynku i możliwości wykorzystania potencjału usług w kanale enterprise.

Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom, wyraził optymizm co do realizacji ambitnych celów Vercom, zakładających podwajanie skali działalności co dwa lata.

„Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszych celów. Myślę, że ten początek roku pokazuje, że biznes zarówno jeśli chodzi o obszar małych i średnich klientów gdzie notujemy rekordowe dynamiki pozyskiwania nowych klientów, z drugiej strony duży wzrost sprzedaży zagranicznej, ale też, jeśli chodzi o dużych klientów, widzimy tutaj spore ożywienie w obszarze konsumenckim.”
 

Kurs akcji Vercom od początku 2022 roku

Vercom (2)

Dywidenda i potencjał akwizycyjny

Vercom zakłada rozwój organiczny, ale też rozwój przez przejęcia z bardzo dużym potencjałem akwizycyjnym w wysokości 0,5 mld zł. Jednocześnie spółka zamierza dalej dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Wzrost zysku netto o ponad 70% stwarza "coraz więcej przestrzeni do realizacji naszej polityki dywidendowej" – podkreśla Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.

Dzięki przedterminowej spłacie zadłużenia oraz obniżeniu kosztów finansowania i efektywnej stopy opodatkowania (zadłużenie spadło do poziomu 0,3x) Vercom szacuje, że potencjał akwizycyjny do końca roku wyniesie około 0,5 miliarda złotych, co pozwala firmie patrzeć śmielej na większe i ciekawsze cele przejęć, które mogą przeskalować działalność na kolejny poziom.

Jednocześnie Vercom kontynuuje politykę wypłacania rosnącej dywidendy. W tym roku firma wypłaci rekordową dywidendę. Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom, podkreślił, że walne zgromadzenie uchwaliło wysokość dywidendy za 2023 rok w wysokości 1,60 zł na akcję, co oznacza wzrost o 42%. Intencją firmy jest, aby dywidenda nominalnie była „zdecydowanie większa” z każdym kolejnym rokiem.

„Naszą intencją jest aby w każdym kolejnym roku ta dywidenda nominalnie była zdecydowanie większa niż w latach poprzednich. Odzwierciedla to oczywiście naszą ambicję aby być na warszawskiej giełdzie o tyle wyjątkową spółką, która, z jednej strony bardzo dynamicznie rośnie, a z drugiej strony oczywiście dzieli się tym wzrostem ze swoimi akcjonariuszami” – podsumowuje prezes.

W ten sposób Vercom wykazuje zdolność do realizacji celów akwizycyjnych, równocześnie dzieląc się wynikami finansowymi z inwestorami. Spółka, według słów zarządu, posiada solidne podstawy do dalszego rozwoju, zarówno organicznego, jak i poprzez przejęcia, a cele długoterminowe, które sam zarząd uważa za ambitne, są możliwe do osiągnięcia.
 

Udostępnij