"Mamy unikalne połączenie dwóch modeli biznesowych - usługowego i produkcji własnych" - Jakub Wolff, prezes The Dust na czacie | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Czaty
23 sie 2017, 15:01

"Mamy unikalne połączenie dwóch modeli biznesowych - usługowego i produkcji własnych" - Jakub Wolff, prezes The Dust na czacie

Na rynku NewConnect GPW zamierza zadebiutować kolejny deweloper gier, spółka The Dust. Czym różni się od innych tego rodzaju spółek? Na czym najlepiej się zna i jakie ma przewagi w stosunku do konkurencji? Na czym polega jej biznes i czy ma perspektywy rozwoju? Jakie są warunki IPO i na co spółka chce pozyskać środki? Na te i inne pytania odpowiadał w trakcie czatu inwestorskiego prezes spółki, Jakub Wolff. Spotkanie, w którym wzięło udział ponad 330 inwestorów odbyło się w środę, 23 sierpnia. Prezes spółki odpowiedział w jego trakcie na 36 pytań.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z Prezesem spółki The Dust – Jakubem Wolffem, w trakcie którego nasz gość chętnie odpowie na wszystkie pytania na temat spółki, dynamicznie rosnących wyników finansowych, perspektyw rozwoju spółki opartych na realizacji gier własnych w modelu free to play oraz na temat oferty akcji.

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 23 sierpnia 2017 r., o godz. 13:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Zapraszam do zadawania pytań. Będę na nie odpowiadał od godziny 13:00.

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Dzień dobry. Witam Państwa bardzo serdecznie na czacie. Przez najbliższą godzinę będę odpowiadał na Państwa pytania. Zachęcam do ich zadawania.

Obrazek użytkownika Anonim
1nwestor

Jak prezentują się plany wydawnicze spółki na ten i przyszły rok?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W tym roku planujemy premiery 3 tytułów, natomiast w przyszłym roku będzie to nawet 8 nowych gier. Obecnie najbardziej zaawansowane prace są nad grami Galactic Soldier oraz New York Dead Island. Pierwsza zadebiutuje jeszcze w III kwartale 2017 r., natomiast dwie kolejne premiery planujemy na ostatni kwartał br.

Obrazek użytkownika Anonim
francuz

Jak wygląda rynek gier reklamowych? Czy jest duże zainteresowanie ze strony firm tego typu promocją? Jaki jest potencjał rozwoju tej części działalności?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Produkcje advergamingowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem działów marketingu. W dobie ad blocków stają się dobrą alternatywą dla kampanii digitalowych generując bardzo duże zaangażowanie konsumentów i ich utożsamianie się z marką. Rozwijamy się na rynkach Europy Środkowo-wschodniej m.in w Rumuni i na Węgrzech.

Obrazek użytkownika Anonim
1nwestor

Jak Pan sądzi, czy uda się powtórzyć tak dobre wyniki za I półrocze również w drugim półroczu?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Wyniki za dwa pierwsze kwartały 2017 roku wynikają z normalnej działalności operacyjnej. Dobre wyniki odnotowaliśmy zarówno w segmencie produkcji na zlecenie, jak i w segmencie gier własnych, co zawdzięczamy rosnącemu zainteresowaniu grą The Last Run. W tych okresach mieliśmy też znaczne przychody z produkcji na zlecenie, cały czas aktywnie działamy w tym zakresie i spodziewamy się kontynuacji pozytywnych trendów w kolejnych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
łukasz

ile osób jest zatrudnionych w firmie? (ile jest dev, sales etc.)

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W tej chwili mamy 11 osób zatrudnionych w firmie. Do końca roku planujemy zwiększenie zatrudnienia do około 20.

Obrazek użytkownika Anonim
Maciek

Do jakiej spółki na warszawskiej giełdzie jesteście najbardziej podobni?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Ciężko znaleźć podmiot do którego można porównać The Dust. Jest kilka firm, które zajmują się produkcją gier mobilnych jednak tylko my produkujemy gry na zlecenie, które zapewniają nam stabilne i przewidywalne przychody.

Obrazek użytkownika Anonim
Maciek

Witam, czy spadek udziału produkcji na zlecenie w strukturze przychodów będzie się wiązał również z realną utratą przychodów z tego segmentu?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Rzeczywiście spółka planuje w ciągu najbliższych kilku lat znacząco obniżyć udział przychodów ze sprzedaży gier „na zlecenie” na rzecz przychodów z produkcji własnych. Mimo to nie planujemy zmniejszać swojego zaangażowania w produkcję gier tego typy. Planujemy aktywnie pozyskiwać nowych klientów zarówno w Polsce jak i na nowych rynkach Europy Zachodniej i USA.

Obrazek użytkownika Anonim
Kacper

Czy firmy chętnie korzystają z reklamy poprzez produkcje gier? Czy takie działania są jeszcze efektywne?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Jak widać na naszym przykładzie jest duże zainteresowanie tego typu produkcjami, a efektywność często przekłada się na bardzo dobre wyniki kampanii. Potwierdzeniem tego jest kilkuletnia współpraca ze znanymi markami m.in. Kubuś.

Obrazek użytkownika Anonim
SPu

Dlaczego podjęli Państwo decyzję o wejściu w segment gier własnych, skoro macie stabilne i dochodowe zlecenia na gry reklamowe?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Produkcja gier na zlecenie daje nam stabilizację finansową, doświadczenie w dotarciu i aktywizacji graczy, bardzo zaawansowaną wiedzę o analityce oraz aktywa w postaci kodu gry. Dzięki temu możemy dużo mniejszym kosztem i z większą pewnością sukcesu realizować produkcje własne. Gry F2P to obecnie jestem z najdynamiczniej rozwijających się segmentów, a jednocześnie najbardziej dochodowych. Dzięki rozwoju w tym kierunku możemy wypracować o wiele wyższe przychody i zyski niż z samych gier na zlecenie.

Obrazek użytkownika Anonim
Papaj

Jakie są związki z T-Bull?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

T-Bull jest jednym z akcjonariuszy i założycieli The Dust. Przez okres kilku lat wzajemnie dzieliliśmy się doświadczeniami i wiedzą. The Dust korzystał głównie z know-how w zakresie monetyzacji gier. Dzięki doświadczeniu zebranemu w przygotowywaniu projektów na zlecenie, The Dust bardzo rozwinął analitykę gier, badanie efektywności i zaangażowania graczy. Do tej pory były to obopólne korzyści, obecnie obie firmy działają już w zasadzie niezależnie.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Czy w planach jest przejscie na rynek główny?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Docelowo tak, jednak obecnie nie mamy żadnych konkretnych planów z tym związanych.

Obrazek użytkownika Anonim
xxx1

Czy mógłbym prosić o informacje dotyczące przychodów i zysku netto w I kw. 2017 roku. Co wpłynęło na skokową poprawę przychodów i zysku netto.
Dziękuję

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W I półroczu osiągnęliśmy 625 tys. zł przychodów oraz prawie 400 tys. zł zysku netto. To dwukrotnie większe przychody oraz 5-krotnie większy zysk netto niż w całym ubiegłym roku. Dobre wyniki osiągnęliśmy zarówno w I, jak i w II kwartale. Jest to efekt kilkuletniej ciężkiej pracy, dzięki której osiągnęliśmy pozycję lidera produkcji gier na zlecenie.

Obrazek użytkownika Anonim
Papaj

Co wyróżnia spółkę na tle konkurencyjnych firm?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Od innych producentów gier wyróżnia nas model biznesowy, który zapewnia nam stabilne zlecenie i przychody z tego tytułu. Natomiast w zakresie produkcji gier na zlecenie jesteśmy jedną z nielicznych firm mogącą dostarczyć kompletny produkt marketingowy.

Obrazek użytkownika Anonim
Seba

Jakie gry są planowane w tym roku?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Obecnie pracujemy nad 3 tytułami, które wydamy jeszcze w tym roku. Jedną z nich będzie Galactic Soldier - shooter osadzony w świecie sci-fi. W przyszłym roku planujemy wydać 8 produkcji własnych.

Obrazek użytkownika Anonim
xxx1

Dzień dobry,
Nad iloma projektami typu advergaming pracuje firma obecnie, czy są to projekty dla jednej czy większej ilości firm ?
Dziękuję

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W tym momencie pracujemy nad 3 zleceniami dla 3 różnych firm.

Obrazek użytkownika Anonim
Kacper

Jakie są plany rozwoju części advergamingowej?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Razem z całą grupą Me And My Friends planujemy rozwój w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Intensywna ekspansja rozpocznie się w 2018 roku. Naszym pierwszym celem jest rozwój na rynku niemieckim.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Na co dokładnie zostaną przeznaczone pieniądze pozyskane w ofercie ?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Środki pozyskane w ramach nowej emisji akcji planujemy przeznaczyć na rozwój naszej działalności w segmencie produkcji własnych gier mobilnych w modelu F2P. Chcemy powiększyć zespół, dzięki czemu jednocześnie będziemy mogli pracować nad większą ilością projektów. Na tym rynku kluczem do sukcesu jest odpowiednia dywersyfikacja i szerokość oferty. Jednocześnie chcemy podnieść atrakcyjność i techniczne zaawansowanie gier, dzięki czemu trafimy do nowej grupy graczy. Część pozyskanych środków przeznaczymy na akwizycję graczy, czyli prowadzenie efektywnych akcji marketingowych.

Obrazek użytkownika Anonim
francuz

Gratulacja wyników za 1 półrocze, wzrosty są imponujące. Czy możemy zakładać, że wynik za cały rok powinien być około 2 razy wyższy niż po 1 półroczu?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Nie publikujemy oficjalnych prognoz finansowych. Jednak tendencje rynkowe oraz nasze oczekiwania wskazują ten kierunek.

Obrazek użytkownika Anonim
Marian

W jaki sposób spółka chce robić gry bez odpowiedniego doświadczenia w game-devie? Aplikacje i gry na zlecenie agencyjnego klienta to chyba za mało na wzbudzenie zaufania inwestora.

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Mamy kilkuletnie doświadczenie w produkcji gier na zlecenie, które niewiele się różnią od gier własnych do których musimy dodać monetyzację. Ponadto w zespole The Dust są osoby które zdobywały doświadczenie m.in. w takich spółkach jak Vivid Games. W obu przypadkach jesteśmy odpowiedzialni za pozyskanie i utrzymanie graczy, a kooperacja z takim brandem jak
T-Bull pozwala nam robić świetne produkcje zarówno własne jak i na zlecenie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gekon

Jakie wyniki możliwe są do osiągnięcia w 2018 r.?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W przyszłym roku będziemy pracować równie efektywnie co w 2017. Planujemy 8 premier gier własnych oraz rozwój działalności advergamingowej. Nie publikujemy oficjalnych prognoz, jednak chcemy dalej poprawiać wyniki finansowe.

Obrazek użytkownika Anonim
Grand

Jak wyglądają wpływy z advergamingu? To tylko przychody za wykonanie projektu dla klienta czy coś więcej?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Jedne zlecenia to tylko produkcja gry za określona kwotę, a w innych przypadkach dochodzi do tego również obsługa i działania marketingowe zaplanowane na kilka miesięcy

Obrazek użytkownika Anonim
Karol C

Czy uważa Pan, że wyniki za Q1 i Q2 można powtórzyć?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Wyniki za Q1 i Q2 można powtórzyć. W kolejnych okresach mogą być nawet wyższe.

Obrazek użytkownika Anonim
Jerry

Dlaczego wchodzicie na giełdę, skoro biznes dobrze idzie i dynamicznie zwiększacie przychody?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Chcemy pozyskać środki finansowe aby jeszcze przyspieszyć ten rozwój i zintensyfikować działalność w produkcjach własnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Grand

Model F2P jest rozwojowy lecz trudny, czego doświadczył między innymi Vivd Games. Jakie Państwo macie plany by przebić się na tym rynku? Jakość, ilość?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Wiemy, że model F2P jest trudny dlatego uczymy się od najlepszych. Model biznesowy spółki zapewnia jej stały przychód więc spółka nie jest tak bardzo zależna od wyników swoich produkcji F2P. Strategia spółki w kolejnych latach przewiduje publikację kilkudziesięciu tytułów w modelu free-2-play, a co za tym idzie postawiliśmy bardziej na ilość nie odchodząc od jakości.

Obrazek użytkownika Anonim
Tom

Czy jest szansa by z grami na zlecenie wyjść z ofertą za granicę? Czy zarząd robi coś w tym kierunku?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Planujemy rozwój na rynkach Europy Zachodniej i USA we współpracy z grupą Me And My Friends. Obecnie budowany jest dział handlowy, a działania sprzedażowe rozpoczną się jeszcze w IV kwartale tego roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Vaquero

Na jaki cel spółka planuje przeznaczyć środki pozyskane z emisji nowych akcji?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Tak jak wspominałem wcześniej planujemy przeznaczyć je na rozwój spółki, a w szczególności na działalność w segmencie produkcji gier własnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki był stosunek przychodów z advergamingu i produkcji własnych w H1 2017?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

W I półroczu stosunek ten kształtował się na poziomie zbliżonym do 2016 roku (około 10%). Wzrost przychodów z produkcji własnych nastąpi po premierach gier zaplanowanych na III i IV kwartał.

Obrazek użytkownika Anonim
Mario

W jaki sposób udaje wam się robić tak tanio te gry? Inne spółki raczej mają większe budżety - to wy robicie taniochę czy oni drogie?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Model biznesowy pozwala nam na obniżenie kosztów produkcji gier własnych dzięki wykorzystaniu części kodu, który tworzymy podczas produkcji gier na zlecenie. Dzięki temu w znaczącym stopniu ograniczamy czas potrzebny na stworzenie danego tytułu.

Obrazek użytkownika Anonim
Alicja

Dzień dobry, gdzie można złożyć zapis na akcje ?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Oferującym akcje jest Polski Dom Maklerski, w konsorcjum jest również DM Millennium oraz Capital Partners. Aby zapisać się na akcje nie trzeba mieć rachunku w tych biurach, szczegółowe informacje można uzyskać kontaktując się z Polskim Domem Maklerskim - szczegóły na www.thedust.polskidm.com.pl (link is external)

Obrazek użytkownika Anonim
KW

Dzień dobry. Ja piszę bez pytania. Chciałem tylko pogratulować dobrego biznesu i imponującego rozwoju! :)

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Dziękujemy :) Chcemy dalej kontynuować rozwój i spodziewamy się jeszcze lepszych efektów.

Obrazek użytkownika Anonim
Tom

Jakie macie zadłużenie w porównaniu do aktywów?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Nie posiadamy żadnego zadłużenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Seba

Czy cena 12 zł za akcję nie jest zbyt wysoka , spółka osiągnie sporą kapitalizacje od startu na nc.

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Wycena 12 zł daje kapitalizację poniżej 20 mln złotych co jak na rentowną i perspektywiczną firmę nie jest dużą wartością, szczególnie jeśli spojrzymy na inne spółki z branży.

Obrazek użytkownika Anonim
Mario

No i naturalne pytanie z tym związane o zatrudnienie. Ile osób pracuje w firmie i jaka część zatrudnienia jest z nią związana kapitałowo? Czy nie macie problemu z powiększaniem zespołu?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Tak jak pisałem wcześniej w firmie pracuje 11 osób, a do końca roku zwiększymy zatrudnienie do około 20. Nie mamy żadnych problemów z zatrudnieniem specjalistów z tej branży.

Obrazek użytkownika Anonim
Seba

W jakim rodzaju gier f2p widzicie największy potencjał, w jakim kierunku chcecie się rozwijać tzn. Strzelaniu, strategia, logiczne itd.?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Największy potencjał widzimy w shooterach do których planujemy dodać moduł VR i na tym chcemy się skupić. Gry strategiczne to dużo większe produkcje na których pewnie się skupimy w niedalekiej przyszłości.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak przewidujecie rozwój podstawowej działalności w przyszłości? Czy jest tu miejsce na zwielokrotnienie przychodów?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Zarówno advergaming jak i model F2P będziemy rozwijać. Rynek gier mobilnych jest szacowany w obecnym roku na 36 mld USD. W kolejnych latach będzie dynamicznie rósł, a w 2020 roku ma osiągnąć wartość ok 65 mld USD.

Obrazek użytkownika Anonim
jerdan

czy obecna sytuacja spółki pozwala na generowanie regularnych powtarzalnych wyników finansowych?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Spółka rozwija się stabilnie od 3 lat. Posiadamy dobre relacje z klientami korporacyjnymi dzięki czemu możemy osiągać stabilnie rosnące przychody. Rozwój działalności w segmencie gier własnych daje nam możliwości na znaczące ich zwiększenie.

Obrazek użytkownika Anonim
Seba

Jakie były wyniki w poprzednich latach działalności? Czy dopiero w dwóch kwartalach tego roku osiągnięto zwielokrotnienie przychodów.

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Zarówno w 2015, jak i w 2016 roku osiągaliśmy ponad 300 tys. zł przychodów. Tegoroczny wzrost jest wynikiem 3-letniej pracy, budowania relacji i osiągnięcia pozycji lidera w advergamingu.

Obrazek użytkownika Anonim
Oski

Czy Pan Prezes mógłby przedstawić najsilniejsze strony modelu biznesowego The Dust?

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

- Lider produkcji gier na zlecenie w Polsce
- Stała współpraca z klientami korporacyjnymi
- Wsparcie Me And My Friends w ekspansji zagranicznej
- Ograniczenie kosztów produkcji własnych dzięki korzystaniu z elementów kodu produkcji na zlecenie
- Rozwinięta analityka i głęboka wiedza o grupie docelowej
- Doświadczony zespół i know-how w zakresie monetyzacji
- Unikalne połączenie dwóch modeli biznesowych: usługowego (advergaming - stabilne przychody) oraz produktowego (własne produkcje - duży potencjał wzrostu)

Obrazek użytkownika Jakub Wolff
Jakub Wolff

Dziękuję Państwu bardzo serdecznie za aktywny udział w czacie. Udało nam się odpowiedzieć na 36 pytań. Gdyby pojawiły się kolejne zapraszam do kontaktu poprzez stronę www.thedust.polskidm.com.pl (link is external) gdzie również znajdują się wszystkie informacje dotyczące oferty. Zapisy na akcje trwają do 29 sierpnia.

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.