Kategoria:
11 bit studios przedstawia liczbę sprzedanych kopii Frostpunka 2. Spółka pokazuje pierwsze wyniki po premierze
Sprzedaż Frostpunka 2, uwzględniając także wersje deluxe, do końca września sięgnęła 441 tys. egzemplarzy, a do 14 listopada - 511 tys. Ze względu na m.in. dystrybucję gry w ramach Microsoft PC Game Pass, raportowanie przychodów city-buildera jest rozłożone w czasie.
Premiera drugiej odsłony Frosptunka, która nastąpiła 20 września, nie spełniła oczekiwań inwestorów. Mimo dobrych recenzji branżowych ekspertów, gracze spodziewali się otrzymać nieco inny produkt, co znalazło odzwierciedlenie w ocenach klientów oraz wynikach.
Premiera Frostpunka 2 nie spełniła oczekiwań rynku. Notowania 11 bit studios runęły
Konsensus pobity
Od lipca do września przychody 11 bit studios wyniosły 76 mln zł i tym samym wzrosły względem analogicznego okresu 2023 r. o 700%. Zysk netto wyniósł 48 mln zł, podczas gdy III kw. 2023 r. zakończono stratą netto.
Wyniki finansowe 11 bit studios w III kw. w porównaniu z konsensusem PAP
3Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 75,9 | 64,6 | 17% | 698,9% | 392% | 106,7 | 211,3% |
EBITDA | 60,5 | 45,3 | 34% | - | - | 58,0 | - |
EBIT | 58,4 | 41,4 | 41% | - | - | 53,1 | - |
zysk netto j.d. | 48,0 | 38,5 | 25% | - | - | 47,5 | - |
marża EBITDA | 79,7% | 70,1% | 9,66 | 93,18 | 94,75 | 54,38% | 49,56 |
marża EBIT | 76,9% | 64,1% | 12,83 | 101,15 | 104,94 | 49,74% | 54,64 |
marża netto | 63,2% | 59,6% | 3,65 | 91,24 | 55,92 | 44,53% | 40,56 |
Źródło: PAP, Spółka
Zgodnie z raportem, sprzedaż Frostpunka 2 do końca września wyniosła 441 tys. egzemplarzy, natomiast do połowy listopada opiewała na 511 tys. Co ciekawe, za około połowę odpowiada sprzedaż wersji deluxe. Pamiętajmy jednak, że studio zaraportowało zwrot poniesionych kosztów produkcji i marketingu, uwzględniając odroczone w czasie płatności z tytułu Microsoft PC Game Pass oraz właśnie sprzedaży edycji deluxe.
„Blisko 25 proc. kupujących „Frostpunka 2” (do 30 września) stanowili fani z Chin (obecnie wskaźnik ten wynosi 24,2 proc.). 18,2 proc. kopii „Frostpunka 2” trafiło do graczy ze Stanów Zjednoczonych (18,5 proc.) a 7,1 proc. do fanów z Niemiec (7,2 proc.). Dla Polski wskaźniki w obu przypadkach wynosiły po 2,9 proc. Bardzo dobra sprzedaż „Frostpunka” w pre-orderach i solidna sprzedaż okresie okołopremierowym (mimo rozczarowujących ocen wystawianych przez graczy) sprawiła, że przychody z tego źródła, uzupełnione o część płatności od Microsoftu z tytułu udostępnienia produkcji w usłudze GamePass, wyniosły prawie 52,33 mln PLN, czyli odpowiadały za 49,1 proc. przychodów spółki ogółem w okresie I-III kwartału 2024 roku" zaznaczył zarząd 11 bit studios w raporcie kwartalnym.
Notowania 11 bit studios zanurkowały po publikacji recenzji i premierze edycji deluxe Frostpunka 2
Póki co brak zmian
Kilka dni po premierze Frostpunka 2, ponad 72% z 6,1 tys. ocen graczy było pozytywnych. W czwartek po południu na niespełna 14,6 tys. opinii, 74% jest dobrych. Tym samym nadal daleko spółce do deklarowanego przez prezesa Marszała celu 80% pozytywnych ocen. Optymizmem póki co nie napawają też dane dotyczące peaku graczy. W ciągu ostatnich 30 dni dobowy szczyt graczy pierwszej odsłony Frostpunka kilkukrotnie przebił poziom 5 tys. klientów. Tymczasem w przypadku Frostpunka 2 maksymalnie osiągnięto wartość 3,5 tys.
Liczba graczy Frostpunka 2 w ciągu ostatnich 30 dni
Źródło: Steamdb
Przypomnijmy, że druga część city-buildera spotkała się z gorszym odbiorem graczy, ponieważ ci spodziewali się otrzymać inną produkcję. Mimo wcześniejszych komentarzy przedstawicieli 11 bit studios, w których wyraźnie komunikowali różnice między pierwszą a drugą częścią Frostpunka, przekaz ten niedostatecznie przebił się wśród członków społeczności. Niemniej spółka deklaruje, że w nadchodzących dodatkach postara się odpowiedzieć na oczekiwania graczy Frostpunka.
Kolejna ważna premiera
Zgodnie z przewidywaniami analityka Trigon DM Grzegorza Balcerskiego, w rok od premiery sprzedanych zostanie 1,25 mln egzemplarzy Frostpunka 2. Z kolei ekspert Ipopemy Securities prognozuje, że w 12 miesięcy od rynkowego debiutu sprzedanych będzie 1,2 mln kopii drugiej odsłony city-buildera.
W najbliższym czasie studio skupi się przede wszystkim na premierze The Alters, która została przesunięta z IV kw. 2024 r. na I kw. 2025 r. Co warto podkreślić, w obliczu aktualnej sytuacji w branży, zarząd zamierza przyjrzeć się dotychczasowej strategii rozwoju firmy. "Premiera Frostpunka 2 czy ostatnie premiery gier z wydawnictwa, z których tylko niektóre okazały się sukcesami na jakie liczyliśmy, pokazały nam, że musimy nadzwyczaj starannie podejść do tematu, w jakim kierunku chcemy rozwijać 11 bit studios w kolejnych latach. Dotyczy to również strategii dla naszego wydawnictwa. Nasze plany na przyszłość przedstawimy na konferencji inwestorskiej, którą zamierzamy zorganizować po premierze „The Alters” podsumował zarząd w raporcie.
Od 20 września cena akcji 11 bit studios osunęła się o 50%. Aktualnie kapitalizacja studia opiewa na ponad 650 mln zł.
Notowania 11 bit studios w ciągu ostatnich 12 miesięcy