Unimot byłby zainteresowany włączeniem do sieci Avia części stacji po fuzji Orlenu z Lotosem | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
19 cze 2019, 16:44

Unimot byłby zainteresowany włączeniem do sieci Avia części stacji po fuzji Orlenu z Lotosem

Jeśli warunkiem zgody Komisji Europejskiej na fuzję PKN Orlen z Grupą Lotos byłoby pozbycie się przez połączony podmiot części stacji paliw, to Unimot byłby zainteresowany ich włączeniem do swojej sieci Avia - poinformował prezes Unimotu Adam Sikorski.

"Sądzimy, że planowana fuzja Orlenu z Lotosem byłaby dla nas korzystna, bo chociaż połączone spółki zyskałyby lepszą sprawność, to część klientów może być zainteresowana poszukiwaniem innej, trzeciej oferty, a to dla naszej sieci Avia byłaby dobra wiadomość" - powiedział Sikorski podczas środowej konferencji prasowej.

Dodał, że jeśli potwierdzą się medialne spekulacje, to połączona spółka może być zmuszona do pozbycia się około 250-300 stacji paliw. Taki może być bowiem warunek zgody Komisji Europejskiej na fuzję.

"Zakładamy, że jeśli konieczne będzie pozbycie się części stacji paliw, to w pierwszym rzędzie połączony podmiot będzie rezygnował ze stacji franczyzowych, a nie ze stacji własnych. Będziemy wtedy chcieli rozmawiać z właścicielami tych stacji o włączeniu do naszej sieci Avia" - powiedział prezes Sikorski.

Avia to sieć 3.150 stacji paliw założona ponad 90 lat temu w Szwajcarii, która aktualnie obecna jest w 15 krajach Europy, w tym w Polsce. Według stanu na koniec grudnia 2018 roku, sieć Avia w Polsce liczy 42 stacje, a w ubiegłym roku przyłączyło się do niej 27 partnerów. Zgodnie ze strategią, do końca 2023 roku chce mieć w Polsce 200 stacji paliw w sieci Avia. Unimot ma też dwie stacje franczyzowe na Ukrainie, a do końca roku chce zwiększyć ich liczbę do 15.

Z zaprezentowanej pod koniec czerwca 2018 roku strategii na lata 2018-2023 wynika, że Unimot chce osiągnąć 75 mln zł EBITDA w 2023 roku i corocznie wypłacać dywidendę w wysokości minimum 30 proc. zysku netto. Celem dla grupy jest wzrost efektywności biznesu mierzony wskaźnikiem ROCE (liczony jako EBITDA / aktywa trwałe pomniejszone o kapitał pracujący) - w 2023 r. ROCE ma wynieść 15 proc.

Unimot zapowiadał też dywersyfikację działalności i generowanie w 2023 roku 70 proc. EBITDA z rozwijanych biznesów poza olejem napędowym.

W środę Unimot podpisał umowę inwestycyjną ze spółką Green Electricity, właścicielem platformy blinkee. city, obsługującej elektryczne skutery, rowery i hulajnogi w 25 miastach w 6 krajach Unii Europejskiej (w tym 18 w Polsce). Spółka za 2 mln zł obejmie nowe udziały w Green Electricity, a także udostępni dodatkowe finansowanie w łącznej wysokości 7,5 mln zł.

Unimot obejmie 20 proc. udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym w Green Electricity, a udzielenie finansowania nastąpi do 31 grudnia 2022 r.

"Celem inwestycji jest wzrost wartości udziałów oraz wsparcie rozwoju spółki z wykorzystaniem sieci Avia jako centrum obsługi elektromobilności w mniejszych miejscowościach poprzez zaoferowanie pakietu franczyzowego platformy blinkee. city w Polsce oraz innych krajach europejskich" - powiedział Sikorski.

Unimot podał, że cele blinkee. city na 2022 rok to wzrost aktywnych użytkowników do 1,5 mln oraz wypracowanie zysku operacyjnego przez Green Electricity w wysokości 25 mln zł. Obecnie liczba aktywnych użytkowników wynosi ok. 100 tys. Przychody ze sprzedaży za 2018 r. wyniosły 14,3 mln zł, a zysk operacyjny 1,1 mln zł.

Obecnie wartość światowego rynku współdzielonej mobilności szacowana jest na około 60 mld USD, a do 2030 roku rynek ten może być warty do 500 mld USD.

Adam Sikorski ocenia obecne warunki rynkowe jako korzystne dla Unimotu. Poprawia się też po ubiegłorocznych kłopotach z zarzutami, że spółka nieuczciwie prezentowała dane finansowe w przeszłości.

"Klimat wokół Unimotu zaczął się poprawiać. Zgłaszają się do nas firmy, w tym startupy, zainteresowane współpracą, ale jesteśmy ostrożni. Jeśli dane przedsięwzięcie może generować dodatni wynik EBITDA, to będziemy się przyglądać, ale chcemy pozostać blisko naszego podstawowego biznesu" - powiedział Sikorski.

"Nasz core business radzi sobie dobrze. Konsumpcja paliw rośnie, nastąpiło dalsze uszczelnienie na rynku gazu i oleju opałowego, mamy stabilny cash flow, który po pierwszym kwartale wyniósł ponad 40 mln zł" - dodał prezes.

Unimot zajmuje się obrotem olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Firma zaopatruje w paliwa płynne i gazowe takie sektory jak transport, logistyka, usługi, rolnictwo, przemysł oraz odbiorców indywidualnych i hurtowych. Unimot jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia Avia International i ma prawo sprzedawać takie produkty na polskim i ukraińskim rynku pod marką Avia.

(PAP Biznes), #UNT

pr/ asa/

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości