Vercom pozyskał rekordową liczbę 11 tys. klientów w kwartał. Rozwój narzędzi AI pomaga rosnąć szybciej i efektywniej
Grupa Vercom po raz kolejny przedstawia dobre wyniki finansowe. Jednocześnie podkreśla, jak istotną rolę stanowi obecnie w spółce rozwój narzędzi AI. Zarówno w produktach, jak i w obsłudze coraz większej grupy klientów. Spółka konsekwentnie automatyzuje procesy obsługi klientów i wprowadza innowacyjne rozwiązania AI do swojego flagowego produktu MailerLite.
Vercom zakończył trzeci kwartał z wyraźną poprawą wyników finansowych. Marża brutto wzrosła o 18% rok do roku i wyniosła 65 mln zł. Skorygowana EBITDA sięgnęła 35 mln zł, notując wzrost o 23%, a skorygowany zysk netto osiągnął 25 mln zł (+29% r/r).
W trzecim kwartale odnotowaliśmy przyspieszenie dynamik w stosunku do poprzednich kwartałów. Z naszej wewnętrznej perspektywy było to dość przewidywalne. Natomiast myślę że dla państwa jest to jasny sygnał, że udaje nam się skutecznie realizować nasze zapowiedzi
– podkreśla Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Na poprawę wyników wpłynął przede wszystkim dalszy wzrost liczby klientów korzystających z usług Vercom.
Przyspieszenie wynikło z kilku czynników, ale najważniejszym jest liczba klientów, których obsługujemy
– tłumaczy prezes.
W samym trzecim kwartale spółka pozyskała 11 tysięcy nowych klientów.
Zaledwie 2 miesiące temu świętowaliśmy przekroczenie liczby 100 tysięcy klientów. Teraz, tylko w tym kwartale pozyskaliśmy dodatkowych 11 tysięcy nowych klientów
– dodaje.
Dla porównania, w momencie debiutu giełdowego baza Vercom liczyła zaledwie 11 tysięcy podmiotów.
Tak intensywny wzrost wymaga przygotowania zaplecza technicznego. Spółka, w ostatnich kwartałach stawia więc mocno na narzędzia AI, które wspomagają ją w obsłudze klientów.
Musieliśmy przygotować się do tego zadania, przygotować zaplecze naszej organizacji. Kluczem do tego było wykorzystanie potencjału, jaki daje nam rozwój sztucznej inteligencji. Na przestrzeni tego roku mocno koncentrowaliśmy się na rozwoju narzędzi AI zarówno w obszarze produktowym, jak też w procesach związanych z obsługą klientów
– zaznacza Krzysztof Szyszka
Warto zauważyć, że automatyzacja wielu procesów pozwala nam utrzymywać stabilny poziom kosztów ogólnych, co przy tak szybkim wzroście skali działalności (10% wzrost w ramach jednego kwartału) przekłada się to na dynamikę wyników.
– dodaje.
Implementacja AI w obsłudze klientów
Wraz ze wzrostem biznesu, Vercom konsekwentnie rozwija wykorzystanie sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klientów, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej
Sztuczna inteligencja pomaga nam w obszarze procesów związanych z obsługą klientów. Procesów, które angażują bardzo dużą ilość zasobów proporcjonalną do stale zwiększającej się liczby klientów. Dlatego tak ważne jest, by stale podnosić efektywność operacyjną właśnie za pomocą narzędzi AI
– mówi Tomasz Pakulski, dyrektor operacyjny.
Jednym z pierwszych wdrożeń było zautomatyzowanie aktywacji nowych kont w MailerLite. Proces, który wcześniej trwał ponad jeden dzień, obecnie zajmuje od kilku minut do godziny.
Pozwoliło to nam uwolnić zasoby ludzkie, które przekierowaliśmy do bardziej angażujących zadań
– podkreśla Pakulski.
Drugi etap obejmuje wsparcie działu technicznego poprzez zastosowanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Jak informuje zarząd, „aktualnie już 70% zapytań do supportu jest rozwiązywanych w pełni automatycznie. To oznacza wzrost o 30 punktów procentowych w stosunku do zeszłego roku”.
Dzięki temu zespół może koncentrować się na bardziej złożonych problemach użytkowników. Co istotne, wdrożenie AI nie odbiło się negatywnie na ocenach od klientów.
Możemy przekierować zasoby na lepsze rozwiązywanie skomplikowanych problemów klientów, a to przekłada się na wzrost wskaźnika zadowolenia klientów. To pokazuje, że robimy to w przemyślany sposób, który nie powoduje negatywnych wpływów, co jest znane z innych przykładów rynkowych
– zaznacza dyrektor operacyjny.
Jak wielokrotnie podkreśla zarząd, wdrażanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji ma na celu zwiększenie skalowalności biznesu. Innymi słowy, Vercom może pozyskiwać nowych klientów bez konieczności proporcjonalnego wzrostu kosztów ich obsługi.
Kurs akcji Vercom
Implementacja AI w obszarze produktowym
Vercom rozwija wykorzystanie sztucznej inteligencji również w obszarze produktowym. Wzbogaca rozwiązania o zaawansowane funkcje ułatwiające pracę użytkowników.
Nie tak dawno udało nam się ukończyć spory zestaw funkcjonalności z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Pozwalają one naszym klientom, na przykład, w bardzo prosty, zautomatyzowany sposób generować treści wiadomości, czy też tworzyć gotowe landing page
– opisuje Pakulski.
Nowe narzędzia mają szczególne znaczenie dla małych firm i jednoosobowych działalności, które zyskują możliwość tworzenia profesjonalnych materiałów marketingowych bez konieczności angażowania grafików czy copywriterów.
Widzimy, że nasze nowe funkcjonalności cieszą się bardzo dużą popularnością
– podkreśla Pakulski.
Kolejnym krokiem technologicznym jest wdrożenie protokołu MCP (Model Context Protocol), który, jak podkreśla zarząd, Vercom wprowadza „jako jedni z pierwszych providerów na świecie”.
W uproszczeniu protokół MCP jest standardem komunikacji, który umożliwia narzędziom takim jak na przykład ChatGPT na bezpieczną integrację z zewnętrznymi usługami; w tym przypadku z usługami MailerLite; poprzez tłumaczenie naszego API w taki sposób, aby mogły korzystać z niego najpopularniejsze narzędzia AI
– wyjaśnia dyrektor.
W rezultacie klienci MailerLite mogą za pośrednictwem swojego ulubionego modelu LLM w zautomatyzowany sposób zlecać realizację kampanii marketingowej, ale też analizować dane sprzedażowe i wzorce wpływające na większą skuteczność kampanii. Klient zyskuje asystenta, który pomaga mu w prowadzeniu i analizowaniu wszystkich procesów związanych z prowadzeniem komunikacji mailowej w narzędziu MailerLite.
Oba obszary wdrożeń AI w Vercom pozwalają spółce kontynuować drogę ku realizacji długoterminowych celów.
Mamy plan bardzo ambitny i długofalowy. Naszym celem długoterminowym jest obsługiwanie 1 miliona płacących klientów
– przypomina Krzysztof Szyszka.
Oczywiście jest jeszcze do tego daleko i wymaga to bardzo dużo pracy. Jednak wszystkie nasze działania mają nam stworzyć warunki, byśmy ten cen zrealizowali szybciej. Naszym planem jest więc szybko rosnąć i jednocześnie nie pozbawiać naszych akcjonariuszy profitów z tego wzrostu
– podsumowuje.
