Apple przegrywa walkę na chińskim rynku. Najnowsze dane pokazują coraz większe sukcesy konkurencji
Najnowsze szacunki wskazują, że w trakcie listopadowego Dnia Singla (święta wyprzedaży w Chinach) Apple odnotowało spadek sprzedanych smartfonów. Co więcej, konkurencja w tym czasie odnotowała drastyczne wzrosty, które sprawiły, że całościowy wolumen sprzedaży telefonów wzrósł w porównaniu do poprzedniego roku.
Co roku w Chinach świętuje się tzw. Dzień Singla, czyli największe święto zakupów i promocji świata. Obroty i sprzedaż przekraczają w jego trakcie nawet te osiągane podczas amerykańskiego Black Friday. Mimo tegorocznych niskich oczekiwań wobec słabości konsumentów na chińskim rynku, Alibaba i JD.com poinformowały o wzroście sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku.
Zobacz także: Michael Burry notuje straty i wycofuje się z gry na spadek S&P500
Tegoroczna słabość Apple
Po opublikowaniu wyników za ostatni kwartał, dominująca pozycja Apple na rynku chińskim stanęła pod znakiem zapytania. Sprzedaż urządzeń z logiem jabłka okazała się niższa w Państwie Środka od oczekiwań. To, w porównaniu z rosnącymi wynikami sprzedażowymi marek Huawei i Xiaomi, wywołało fale spekulacji wśród analityków przewidujących stopniowe odchodzenie Apple z rynku chińskiego m.in. na rzecz dynamicznie rosnącego rynku w Indiach.
Wszelkie obawy próbował rozwiać CEO Apple informując, że gorsze wyniki sprzedażowe w Chinach wynikają z problemów ze sprzedażą iPadów i komputerów Mac, natomiast na rynku smartfonów nowy model iPhone’a ma się świetnie i sprzedaje się bardzo dobrze. Jego premiera odbyła się późnym wrześniem, miesiąc po wypuszczeniu przez Huawei modelu Mate 60, opartego na autorskim procesorze firmy.
Notowania Apple
Zobacz także: Berkshire Hathaway po śmierci Charliego Mungera. Jak będzie działać firma bez partnera Warrena Buffetta
Zwycięzcami Dnia Singla lokalni producenci
Cień na deklaracje zarządu rzuciły dane sprzedażowe za okres obejmujący chiński Dzień Singla. Według szacunków wolumen sprzedaży iPhone’ów w okresie od 30.10-12.11 spadł o 4% r/r. W tym samym czasie Huawei odnotował imponujący 66% wzrost, natomiast sprzedaż Xiaomi wzrosła o 28% r/r. Dzięki tak mocnym wynikom chińskich firm udało się osiągnąć całościowy wzrost sprzedaży smartfonów w Chinach o 5% r/r.
Według danych udostępnionych przez JD.com wartość sprzedanych produktów Apple na platformie w trakcie wyprzedażowego szału wyniosła ok. 10 mld juanów (ok. 1,39 mld $). Xiaomi za to odnotowało całościową sprzedaż w tym okresie w wysokości 22,4 mld juanów (ok. 3,1 mld $). Oczywiście należy pamiętać, że dane Xiaomi pochodzą z wszystkich form dystrybucji a Apple jedynie od jednej platformy. Mimo to warto zaznaczyć, że w ciągu ostatnich 2 lat Apple utrzymywało przewagę sprzedaży prawie dwukrotnie większą od konkurenta z Chin.
Wyniki chińskich spółek napędzane są po części lokalnym patriotyzmem. Huawei w oczach konsumenta z Chin jest firmą walczącą z opresją USA, które od wielu lat nakłada na firmę restrykcyjne ograniczenia w kwestiach eksportu i współpracy z firmami ze Stanów. Choć dane z Dnia Singla są szacunkowe, to zdają się one potwierdzać trwający trend pogorszenia sprzedaży Apple w czołowej gospodarce Azji.