Kategoria:
Żabka wraca do planów IPO. Może to być pierwsza istotna oferta publiczna od lat na GPW
Grupa Żabka, wiodący detalista w Polsce, zapowiedziała wprowadzenie pierwszej oferty publicznej (IPO) na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Decyzja ta stanowi przełomowy krok w rozwoju firmy, która od lat utrzymuje silną pozycję na krajowym rynku detalicznym, a teraz przygotowuje się do przyciągnięcia nowych inwestorów.
Żabka, z liczbą ponad 10 500 franczyzowych sklepów, jest największą siecią tego typu w Polsce. Na jej dynamiczny rozwój wpływa nie tylko lokalna ekspansja, ale także wchodzenie na rynek rumuński oraz innowacyjne rozwiązania cyfrowe, jak Maczfit – catering dietetyczny, Dietly – porównywarka cateringów, oraz platformy q-commerce i e-commerce, takie jak Delio i Żabka Jush! W zakresie innowacji firma wyróżnia się także poprzez rozwój autonomicznych sklepów Żabka Nano.
Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka, odniósł się do planowanego debiutu giełdowego, podkreślając, że jest to znaczący krok w rozwoju firmy. „Cieszymy się, że możemy zrobić kolejny krok na drodze rozwoju Grupy Żabka. Jest on następstwem sukcesu naszych franczyzobiorców, wytężonej pracy i zaangażowania pracowników oraz wielu lat stabilnego i rentownego wzrostu” – powiedział Suchański, nawiązując do kluczowej roli, jaką franczyzobiorcy oraz kadra firmy odegrali w osiągnięciu dotychczasowych sukcesów.
Prezes przypomniał, że firma istnieje na rynku od 1998 roku, a w tym czasie przeszła dynamiczną ewolucję. „Żabka powstała w 1998 roku. Od tego momentu systematycznie ewoluowała, stając się wiodącym w Polsce ekosystemem convenience, którego celem jest upraszczanie ludziom codziennego życia, aby mogli swój czas przeznaczać na to, co jest dla nich ważne” – dodał, podkreślając misję firmy, która stawia na ułatwianie codziennych zadań klientów.
Koniunkturę na rynku IPO czeka ożywienie. Do debiutu przygotowuje się kilka dużych spółek
Żabka kontynuuje imponujący wzrost z 23% roczną stopą wzrostu
Od początku działalności w 2000 roku, Żabka notuje imponujący wzrost, z roczną skumulowaną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą 23%. Sukces sieci wynika z szybkiego tempa otwierania nowych lokalizacji oraz stabilnych wyników generowanych przez istniejące sklepy, co umacnia jej pozycję rynkową.
W latach 2021–2023 Żabka odnotowała średnioroczny wzrost sprzedaży na poziomie 25%, na co wpłynęły zarówno liczne nowe otwarcia sklepów, jak i wyraźny wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL). Wzrost ten przyczynił się do utrzymania stabilnej rentowności oraz wysokiej konwersji gotówki. Skorygowana EBITDA wzrosła o 19% rocznie, a skorygowana marża EBITDA wyniosła 12,4% w 2023 roku. Wskaźnik konwersji gotówki wynosił ponad 85% zarówno w latach 2021–2023, jak i w pierwszym półroczu 2024 roku.
Dzięki planowanemu IPO, Grupa Żabka zamierza pozyskać środki na kontynuowanie dynamicznego rozwoju. Firma wyznaczyła ambitne cele, w tym plan podwojenia przychodów w najbliższych latach oraz ekspansję na nowe rynki. Środki z IPO zostaną przeznaczone na inwestycje w nowoczesne technologie, rozwój sieci sklepów i dalsze umacnianie pozycji na rynku.
Jako największa sieć convenience w Polsce, Żabka może poszczycić się rozpoznawalnością na poziomie około 90%. Około 17 milionów Polaków mieszka w odległości do 500 metrów od sklepu tej sieci, a w 2023 roku spółka obsługiwała średnio 3,6 miliona transakcji dziennie, co dodatkowo podkreśla jej dominację na rynku detalicznym.
Obecnie sieć Żabki to ponad 10 500 sklepów w Polsce i Rumunii, a rozwijana oferta cyfrowa daje możliwość dostosowania usług do indywidualnych potrzeb konsumentów. „Zapewniamy konsumentom spersonalizowaną gamę produktów i usług, zgodnie z ich zmieniającymi się potrzebami” – wskazał Suchański, odnosząc się do rozwoju technologicznego, który wspiera działalność spółki.
Patrząc w przyszłość, prezes Grupy Żabka wyraził przekonanie, że IPO umożliwi dalszy rozwój firmy. „Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku” – stwierdził. Zaznaczył przy tym, że spółka wyznaczyła sobie ambitne cele, takie jak podwojenie sprzedaży do klientów końcowych do 2028 roku oraz otwieranie ponad 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.
Suchański wyraził również nadzieję, że debiut na giełdzie przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i pracownikom oraz lokalnym społecznościom. „Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom” – podkreślił. Dodał, że giełdowy sukces pozwoli także jeszcze lepiej wspierać franczyzobiorców, oferując im niezbędne narzędzia i wiedzę do rozwoju własnej działalności.
Właściciel Żabki może w poniedziałek ogłosić IPO i chęć pozyskania 1-1,5 mld euro