Polska w czołówce państw UE z największa dynamiką sprzedaży samochodów elektrycznych
Polska odnotowała znaczący wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych, który w 2022 r. wyniósł 130%, umieszczając nas wśród krajów UE o najwyższej dynamice wzrostu. Mimo to wciąż pozostajemy na końcu rankingu UE pod względem udziału elektryków w ogólnej liczbie zarejestrowanych samochodów.
W 2022 roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w państwach Unii Europejskiej wyniosła około 3,2 miliona. To wzrost o 1,1 mln sztuk w stosunku do poprzedniego roku i o 180% więcej niż w roku 2020.
Spośród krajów UE, największą liczbę nowych rejestracji odnotowały Niemcy, z 1 milionem zarejestrowanych samochodów. Za nimi uplasowały się Francja, z 0,69 miliona zarejestrowanych BEV i Holandia, z 0,33 miliona. Tempo wzrostu rejestracji elektryków między 2021 a 2022 rokiem w Europie był szczególnie duże w Bułgarii, Węgrzech, Litwie oraz w Polsce.
Wzrost wciąż jest za mały
W Polsce udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie samochodów osobowych wynosi zaledwie 0,12%, co pozycjonuje nas na trzecim miejscu od końca w rankingu krajów UE. Niemniej jednak, w 2022 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych wzrosła o 130% w porównaniu do roku poprzedniego.
Komisja Europejska wprowadza wyjątek w zakazie sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku
Odsetek nowo zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych BEV w ogóle nowo rejestrowanych samochodów osobowych
Tesla i Kia na czele sprzedaży w Polsce
W roku 2022 w Polsce sprzedano łącznie 419 765 samochodów osobowych, w tym zarejestrowano 11 293 nowe pojazdy w pełni elektryczne. W porównaniu do wyników z poprzedniego roku, spadek sprzedaży zanotowały samochody z silnikiem benzynowym (-12,5%) oraz samochody z silnikiem wysokoprężnym o (-14,7%). Oznacza to, że co 37 sprzedany samochód w roku 2022 był pojazdem w pełni elektrycznym.
Sprzedaż w Polsce zdominowały przede wszystkim Tesla i Kia, które jako jedyne przekroczyły próg 1000 sprzedanych egzemplarzy. Trzecie miejsce zajął Mercedes z wynikiem 926 sprzedanych sztuk. W TOP 10 znalazły się również BMW, Audi, Ford, Nissan, Volkswagen, Skoda i Peugeot.
Najpopularniejszym modelem samochodu elektrycznego w 2022 roku okazał się Model 3 od Tesli, a tuż za nim znalazł się Ford Mustang Mach-E. Ponadto, modele Nissan Leaf, Kia EV6 i Skoda Enyaq IV osiągnęły sprzedaż przekraczającą 500 egzemplarzy. Na liście najlepiej sprzedających się elektromobilów w pierwszej dziesiątce znalazły się także Kia Niro EV, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y, Peugeot e-208 oraz Dacia Spring.
SUV-y dominują rynek samochodowy
Chociaż globalna sprzedaż samochodów nieco spadła w 2022 roku, zwiększyła się popularność większych i bardziej emitujących pojazdów, w szczególności SUV-ów. W ciągu roku sprzedano ich około miliona więcej niż w 2021 r., co stanowi już 46% całkowitej sprzedaży samochodów na całym świecie.
W Polsce ich sprzedaż wzrosła o 3% w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając poziom 198 tysięcy, co stanowi już prawie połowę rynku samochodów osobowych.
Co z tego wynika?
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem jest kluczowe dla osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu. Niski udział samochodów elektrycznych i wzrost popularności SUV-ów hamują postęp w tym zakresie. Transport odpowiada obecnie za jedną czwartą wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE, co wymaga zdecydowanych działań na rzecz ograniczenia emisji.