Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Komisja Europejska wprowadza wyjątek w zakazie sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku

Udostępnij

Niemcy i Komisja Europejska uzgodniły, że w planowanym zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku należy uwzględnić wyjątek dla pojazdów napędzanych paliwami neutralnymi klimatycznie, w tym syntetycznymi. Szczegóły porozumienia mają zostać  dopracowane dopiero jesienią 2024 roku.


Złagodzenie restrykcji w kwestii sprzedaży samochodów spalinowych

W sobotę, Komisja Europejska i Niemcy uzgodniły wprowadzenie wyjątku dla pojazdów zasilanych paliwami neutralnymi klimatycznie w zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku.

"Osiągnęliśmy porozumienie z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach" - napisał na Twitterze europejski komisarz ds. środowiska Frans Timmermans.

"Od teraz będziemy pracować nad tym, aby rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów zostało przyjęte jak najszybciej" – dodał.

 

Jak dotąd nie wiadomo jak ostatecznie będzie wyglądało porozumienie w tej sprawie. Niemcy nie chcą spieszyć się z legislacją, zakładają, że cały proces zostanie sfinalizowany „jesienią 2024 roku”, czyli w okolicy wyborów do Parlamentu Europejskiego. Finalna propozycja KE ma być gotowa rok wcześniej, jesienią 2023 roku.

Do tej pory nie ma pewności, jak będą wyglądać ostateczne ustalenia. Niemcy nie chcą spieszyć się z legislacją, zakładając że proces legislacyjny zostanie zakończony "w okolicach wyborów do Parlamentu Europejskiego lub po nich" - czyli w jesienią 2024 roku.

Walka o e-paliwa

W listopadzie kraje Unii Europejskiej przegłosowały nowe normy emisji, które miały doprowadzić do zakończenia sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku. Ostatnie formalności miały zostać zatwierdzone przez Radę, jednak niemiecki minister transportu z partii Wolnych Demokratów zagroził w marcu wstrzymaniem poparcia, jeśli Komisja Europejska nie przedstawi planu na rzecz e-paliw po 2035 roku.

Decyzja Rady UE spotkała się z mieszanymi reakcjami ekspertów, którzy chwalą decyzję Niemiec dotyczącą ustanowienia planów na rzecz e-paliw po 2035 roku, ale jednocześnie martwią się o przyszłość działań przeciwko globalnemu ociepleniu.

Eksperci: Elektromobilność i cyfryzacja przyszłością transportu

Co z tego wynika?

Wprowadzenie wyjątku dla paliw neutralnych klimatycznie będzie wymagało utworzenia odrębnej kategorii pojazdów. Możliwe ,że konieczne będzie także opracowanie technologii rozpoznawania zatankowanego paliwa, tak by uniemożliwić korzystanie z paliw kopalnych.

Ceny elektryków w Europie atrakcyjniejsze od samochodów spalinowych. EV zaczynają wyprzedzać konkurencję

Udostępnij