Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Ceny elektryków w Europie atrakcyjniejsze od samochodów spalinowych. EV zaczynają wyprzedzać konkurencję

Udostępnij

W większości krajów europejskich ceny samochodów elektrycznych są już porównywalne z cenami samochodów z silnikiem benzynowym lub zasilanych olejem napędowym, zarówno pod względem zakupu, jak i utrzymania – wynika z analizy „Car Cost Index 2022”, przeprowadzonej przez firmę LeasePlan. Jedynie w Polsce i w Czechach zakup elektryka wciąż jest droższy.


„Car Cost Index 2022” to siódma edycja kompleksowej analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. Raport przedstawia średnie koszty użytkowania samochodów przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg 30 000 km. W bieżącej edycji badaniu zostały poddane 33 modele pojazdów elektrycznych, uwzględniając różne czynniki wpływające na TCO, takie jak koszty finansowania, ładowania, ubezpieczenia, serwisowanie i naprawy, a także zakup opon.

Elektryki bardziej opłacalne niemal w całej Europie

Jak wynika z przeprowadzonej przez LeasePlan analizy, samochody elektryczne stają się coraz bardziej opłacalne, a ich miesięczny koszt TCO  jest już porównywalny z kosztem samochodów spalinowych w większości krajów europejskich.

Pomimo inflacji i rekordowych cen w Europie, ceny związane z energią w przypadku samochodów elektrycznych są nadal znacznie niższe niż koszty związane z paliwem i energią dla samochodów o innych źródłach napędu.

„Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28%” – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.

ceny użytkowania samochodów

Źródło: raport „Car Cost Index 2022”

Parlament Europejski przegłosował zakaz samochodów spalinowych od 2035 r.

Jeśli weźmiemy pod uwagę całkowity koszt utrzymania samochodu, w niemal każdym segmencie i kraju europejskim elektryki mają aktualnie taką samą bądź niższą cenę niż pozostałe samochody.

W popularnym segmencie C (samochody kompaktowe), D (klasa średnia) oraz segmencie D Premium samochody elektryczne są konkurencyjne cenowo w 18 z 22 badanych krajów europejskich. W segmencie B (samochód mały miejski lub cross-over) samochody elektryczne kosztują porównywalnie podobnie co ich spalinowe odpowiedniki w 9 z 22 krajów: Francji, Szwajcarii, Portugalii, Irlandii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Grecji.

Elektryki w Polsce na coraz lepszej pozycji

Samochody elektryczne w Polsce, podobnie jak u naszych sąsiadów, stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica w koszcie między samochodem spalinowym a elektrykiem wynosi około 300 zł w segmencie C i SUV-C oraz 130 zł w segmencie D.

Elektryfikację ulic napędzają dopłaty i inicjatywy zaproponowane przez rząd.

„W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu "Mój elektryk" staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. A w 95% naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach które - tak jak w przypadku naszej firmy - są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie” – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.

„Pojazdy elektryczne to najlepszy sposób na ochronę kierowców przed gwałtownie rosnącymi kosztami paliwa. Niestety, rządy poszczególnych państw o wiele za wcześnie rezygnują z systemowych zachęt do pojazdów elektrycznych. Nawet w krajach, które mają ambitne cele w zakresie zerowej emisji. Ta postawa będzie miała katastrofalne skutki dla walki ze zmianami klimatycznymi” - dodaje Tex Gunning, Dyrektor Generalny LeasePlan.

Goldman Sachs przewiduje, że do 2035 r. ponad połowa sprzedawanych samochodów na świecie będzie elektryczna

Modele elektryków z największym potencjałem

Samochody elektryczne i hybrydowe zyskują coraz większe poparcie Consumer Reports – amerykańskiej organizacji non-profit zajmującej się niezależnym testowaniem produktów i badaniami konsumenckimi. W top dziesiątce na 2023 rok dla samochodów osobowych, ciężarowych i SUV-ów znalazło się aż 7 samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Raport selekcjonuje najlepsze modele samochodów w różnych przedziałach cenowych bazując na przeprowadzonych testach, gdzie szczególny nacisk kładzie się na przystępność cenową i bezpieczeństwo. W 2023 roku wybór hybryd i samochodów elektrycznych padł głównie ze względu na aspekty niezawodności i wydajności paliwowej.

Oto jak przedstawia się tegoroczny ranking:

  • Poniżej 25 000 USD:

- Toyota Corolla Hybrid,
- Toyota Corolla Cross.

  • 25 000 – 35 000 USD:

- Subaru Forester,
- Toyota Camry Hybrid,
- Ford Maverick Hybrid,
 Nissan Leaf.

  • 35 000 -45 000 USD:

-Hyundai Santa Fe Hybrid,
-Kia Telluride.

  • 45 000 – 55 000 USD:

- Lexus NX350h,
- Tesla Model 3.

Zielona rewolucja w Warszawie. W 2030 r. 23% samochodów nie wjedzie do centrum stolicy

Udostępnij