Przejdź do treści
Kategorie

Goldman Sachs przewiduje, że do 2035 r. ponad połowa sprzedawanych samochodów na świecie będzie elektryczna

Udostępnij

Według analityków Goldman Sachs do 2035 r. ponad połowa sprzedawanych na świecie samochodów będzie elektryczna. Najwięcej elektryków będzie nabywanych w Unii Europejskiej (100 proc.), Stanach Zjednoczonych (85 proc.), Japonii (80 proc.) i Chinach (68 proc.).


Elektromobilność zdominuje motoryzację

Zgodnie z prognozami Goldman Sachs sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie do około 73 mln sztuk w 2040 r. W 2020 r. były to natomiast 2 mln sztuk. Tym samym popyt na nowe elektryki wzrośnie w tym okresie z 2 do 61 proc. Analitycy przewidują, że w wielu państwach rozwiniętych ponad 80 proc. sprzedaży będą stanowić samochody elektryczne.

samochody elektryczne

Zdaniem strategów Goldman Sachs kluczowe dla transformacji branży automotive będzie obecna dekada. Sprzedaż pojazdów elektrycznych powinna w latach 20-stych rosnąć o 32 proc. rocznie.

Oczekuje się, że zyski operacyjne światowego przemysłu samochodowego wzrosną do 418 mld USD w 2030 r. z 315 mld USD w 2020 r. Największa dynamika będzie dotyczyć segmentu elektromobilności (z 1 mld USD do 110 mld).

Zielona rewolucja w Warszawie. W 2030 r. 23% samochodów nie wjedzie do centrum stolicy

Unia Europejska liderem zmian?

Pod koniec października Rada Europejska i Parlament Europejski doszły do wstępnego porozumienia, które stanowią początek wyeliminowania silnika spalinowego w UE. Zgodnie z ustaleniami do 2030 r. emisja samochodów osobowych ma zostać ograniczona o 55 proc., a dostawczych o 50 proc. względem emisji z 2021 r. Natomiast od 2035 r. wszystkie nowe pojazdy będą musiały być zeroemisyjne (nie dotyczy to jednak małoseryjnych aut luksusowych, co nazwano już tzw. „klauzulą Ferrari”).

Okazuje się, że kierunek legislacyjny obrany przez Europę choć jest ambitny wpisuje się w plany większości rozwiniętych gospodarek. Prognozy Goldman Sachs pokazują, że podobne procesy zachodzą w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chinach czy Indiach.

Samochody elektryczne zdominowały w grudniu niemiecki rynek motoryzacyjny

Co z tego wynika?

Zmiany zachodzące w branży atomotive mają charakter globalny. Przechodzenie z silnika spalinowego na elektromobilność ma miejsce w szybkim tempie we wszystkich gospodarkach rozwiniętych.

Kluczowe dla rozwoju branży będzie przełamanie monopolu w zakresie firm produkujących baterie do samochodów elektrycznych. W 2020 r. pięciu największych producentów akumulatorów ma ponad 80% udziału w światowym rynku. Czterech z nich posiada łańcuch dostaw skoncentrowany na Chinach.

Udostępnij