Samochody elektryczne zdominowały w grudniu niemiecki rynek motoryzacyjny
Rok 2022 nie był najłatwiejszym rokiem dla transformacji ulic Europy, mimo to trend wzrostowy w sprzedaży pojazdów elektrycznych odnotowały Niemcy. W samym grudniu zarejestrowano tam ponad 104 tys. pojazdów czysto elektrycznych oraz prawie 70 tys. hybryd typu plug-in. To łącznie ponad połowa nowo zarejestrowanych pod koniec roku samochodów.
Kryzys energetyczny, brak wiązek elektrycznych z Ukrainy, niewystarczającą podaż chipów z Azji – to wszystko utrudniło elektryfikację ulic w 2022 roku. Jednak mimo tak niesprzyjającej sytuacji Niemcy zakończyły rok z imponującymi wynikami. Jak podaje Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA), naszym zachodnim sąsiadom udało się przebić poziom 1 miliona samochodów elektrycznych na drogach.
Rekordowy grudzień
W 2022 roku 17,7% zarejestrowanych pojazdów miało napęd elektryczny. To prawie tyle samo co w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Dane robią jeszcze większe wrażenie, kiedy przyjrzymy się wynikom z grudnia. W ostatnim miesiącu 2022 r. zarejestrowano ponad 104 tys. samochodów czysto elektrycznych – dwa razy więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r. Dodatkowo na ulice wjechało prawie 70 tys. hybryd typu plug-in. Łącznie to ponad połowa wszystkich nowo zarejestrowanych w grudniu samochodów.
Rejestracje nowych samochodów osobowych według typu napędu w 2022 r.
Źródło:ADAC
Na tendencję wzrostową w tym okresie mogły wpłynąć zbliżające się obniżki dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Hybrydy plug-in, które oprócz silnika elektrycznego wykorzystują silnik spalinowy, od stycznia br. nie są już dotowane. W przypadku samochodów na baterie i ogniwa paliwowe dopłaty zmalały. Przyczyny takiego skoku można też szukać w rosnącej dostępności części, która wzrosła w ostatnim kwartale, dzięki czemu zamówione wcześniej samochody mogły wyjechać na ulice.
Najchętniej kupowane elektryki
Najlepiej sprzedającymi się modelami były Tesla Model Y i Model 3 oraz Fiat 500 Elektro. Do TOP 10 trafiły samochody, które wcześniej znajdowały się poza pierwszą dziesiątką rankingu. Mowa tu o modelach, tj. Opel Corsa-e, Dacia Spring i Hyundai Ioniq 5. Z rankingu wypadł natomiast Renault Zoe, który od lat był hitem sprzedaży.
TOP 10 najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Niemczech
1.Tesla Model Y – 35 426 egzemplarzy,
2. Tesla Model 3 – 33 841 egzemplarzy,
3.Fiat 500e – 29 635 egzemplarzy,
4. Volkswagen ID.4+ID.5 – 24 847 egzemplarzy,
5. VW ID.3 – 23 286 egzemplarzy,
6. Hyundai Kona Electric – 17 029 egzemplarzy,
7. Opel Corsa-e – 14 979 egzemplarzy,
8. Dacia Spring – 14 366 egzemplarzy,
9. Hyundai Ioniq 5 – 14 080 egzemplarzy,
10. VW e-Up – 13 238 egzemplarzy.
Co z tego wynika?
Eksperci obawiają się, że przyszły rok na rynku samochodów elektrycznych nie będzie tak owocny. Kluczowymi czynnikami będą tu ceny elektryków, kształtujące się koszty energii oraz programy dofinansowujące zakup EV.