Kategoria:
Sprzedaż elektryków w Polsce wzrosła o prawie 60%, jednak do średniej europejskiej wciąż nam daleko
Ilość samochodów elektrycznych na polskich drogach dynamicznie rośnie. Do lipca bieżącego roku ich liczba wzrosła o prawie 58% względem analogicznego okresu w 2022 roku. Mimo to, do średniej unijnej wciąż nam daleko.
Elektromobilność w Polsce nabiera tempa, a liczba samochodów elektrycznych na drogach systematycznie rośnie. Według najnowszych danych udostępnionych przez Licznik Elektromobilności, pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku przyniosło wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych o 13 293, stanowiąc tym samym 57,7% wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Elektryfikacja polskich dróg w liczbach
Według raportu, na koniec lipca 2023 roku, w Polsce poruszało się łącznie 82 955 samochodów osobowych napędzanych energią elektryczną. W tym 42 265 stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) i 40 690 to hybrydy typu plug-in (PHEV).
Na polskich drogach wzrosła także ilość elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W lipcu jeździło ich już 4 778 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%.
Stale rośnie także flota motorowerów i motocykli z napędem elektrycznym, która na koniec lipca składała się z 18 290 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 587 617 szt.
Wzrosła także liczba autobusów elektrycznych, których pod koniec ubiegłego miesiąca było już 946.
Wzrost notuje się również w segmencie floty elektrycznych motorowerów i motocykli, których pod koniec lipca było 18 290 szt. oraz wśród hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych, których jeździ już 587 617 szt.
„W lipcu przekroczyliśmy granicę 47 tys. zarejestrowanych pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. O ile samochody osobowe w ostatnich miesiącach przyrastają o mniej więcej 50% r/r, o tyle liczba rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych jest prawie trzykrotnie wyższa. O niemal 80% wzrosły rejestracje samochodów wodorowych. Wyniki te pokazują, że klienci coraz chętniej wybierają osobowe pojazdy elektryczne, a firmy nabywając samochody dostawcze widzą w tym możliwość nie tylko zapewnienia ekologicznego transportu, ale też wymierne oszczędności dzięki programowi "Mój elektryk" - mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Rząd krytykuje ograniczenia dla samochodów spalinowych, ale inwestuje w elektromobilność…
Rośnie liczba stacji ładowania
Nieodłącznym elementem rozwoju elektromobilności jest rozwój sieci ładowania, który przez pierwsze 7 miesięcy tego roku również nabrał tempa.
Na koniec lipca, krajowa infrastruktura obejmowała 2953 ogólnodostępnych stacji, oferujących łącznie 5884 punkty ładowania. Co ciekawe, tylko w lipcu, do sieci dołączyło 68 nowych stacji, co dało kierowcom 175 nowych punktów.
„Po siedmiu miesiącach roku widzimy utrzymującą się dobrą koniunkturę wdrażania do użytku nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania mimo trwającego okresu wakacyjnego. W lipcu oddano do użytku 68 ładowarek, zwiększając ogólną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania o 32% w porównaniu do zeszłego roku. Duża w tym zasługa rozwijającej się sieci ładowania przy centrach handlowych, zwłaszcza w dużych arteriach miejskich oraz zakończenia procesów odbiorów stacji, których proces budowy rozpoczął się 2-3 lata temu. W efekcie do końca roku przewidujemy rozbudowę sieci ładowania do ok. 7,5 tys. punktów, a w kolejnych dwóch latach do ponad 38 tys. punktów. Wyzwaniem pozostaje wyrównanie tempa rozwoju infrastruktury ładowania na terenie kraju. Obecnie największą liczbę ładowarek dla pojazdów elektrycznych posiada Warszawa (312 ładowarek), Gdańsk (141) oraz Katowice (106), pozostawiając w tyle mniejsze miejscowości” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Co z tego wynika?
Mimo że tempo rozwoju rynku elektrycznych pojazdów w Polsce rośnie, nadal pozostaje nam spory dystans do średniej unijnej. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Unii Europejskiej wzrósł do 15,1% w czerwcu 2023 roku. To pierwszy raz, kiedy elektryki prześcignęły w popularności diesle. Część państw odnotowała nawet 3-cyfrowy wzrost rejestracji elektryków. Tymczasem Polska planuje zwiększenie udziału aut bateryjnych na rynku do 5-7% do końca roku.
Polska na fali elektromobilności: branżę wyceniono już na 38 mld zł