Dino Polska publikuje wyniki finansowe za 2017 r. | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
19 mar 2018, 11:29

Dino Polska publikuje wyniki finansowe za 2017 r.

W 2017 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Dino sięgnęły 4 515,9 mln zł i były o 34% większe niż rok temu. Dynamiczny wzrost przychodów był wynikiem rozwoju sieci o nowe placówki oraz wzrostu sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL), który wyniósł w 2017 r. 16,2% wobec 11,3% w analogicznym okresie rok wcześniej.

Wynik EBITDA1 w 2017 r. wzrósł o 39%, do 401,4 mln zł, z kolei zysk netto Grupy wyniósł 213,6 mln zł, co oznacza wzrost o 41% rok do roku.

Na koniec grudnia 2017 roku sieć Dino liczyła 775 sklepów, o 147 sklepów więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Równocześnie Dino Polska miała zabezpieczonych 495 lokalizacji pod budowę nowych marketów, czyli o 46% więcej niż przed rokiem. W okresie czwartego kwartału 2017 r. otwarto łącznie 57 sklepów.

Nakłady inwestycyjne Grupy w 2017 roku wyniosły 457 mln zł. Capex na 2018 rok Grupa szacuje na poziomie 650 mln zł. Dino przeznaczy ww. środki głównie na rozwój sieci sklepów, rozbudowę infrastruktury logistycznej i zakładu mięsnego Agro Rydzyna.

W 2017 r. Grupa kontynuowała dalszy dynamiczny wzrost skali działalności. 34-proc. dynamika przychodów (wartościowo wzrost o 1 146,4 mln zł) rok do roku to efekt przede wszystkim rozwoju sieci Dino o nowe sklepy (w 2017 r. sieć powiększyła się o 147 placówek) jak i wzrostu przychodów ze sprzedaży w istniejących sklepach (like for like, LfL) o 16,2% r/r.

Wraz z rosnącą skalą działalności Grupa odnotowuje dobrą, stopniowo rosnącą, rentowność. Marża EBITDA osiągnęła poziom 8,9% (+0,3 pp. r/r).

Grupa kontynuuje szybki rozwój sieci supermarketów Dino, otwierając nowe, własne sklepy i wyszukując kolejne lokalizacje pod dalszą ekspansję. Na koniec grudnia 2017 r. Grupa miała 775 sklepów, co oznacza 147 otwarć i jest rekordową liczbą w historii działalności Grupy.

Dino Polska na koniec 2017 r. zwiększyła liczbę działek zabezpieczonych pod budowę nowych marketów do 495 (w tym działki zakupione i umowy przedwstępne na zakup działek). Grupa, zgodnie z przyjętą strategią, planuje przekroczyć liczbę 1200 sklepów do końca 2020 roku.

Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi i nowe regulacje

Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce regularnie rośnie. Dobra sytuacja rynkowa, rosnące dochody zwiększające siłę nabywczą Polaków, dynamika cen konsumpcyjnych sprzyjają całemu sektorowi jak i segmentowi Dino – średniej wielkości supermarketów zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów.

Według NBP wzrost gospodarczy Polski wyniesie 4,2% w 2018 r. r. oraz 3,8% w 2019 r. Korzystne otoczenie rynkowe sprzyja branży handlu detalicznego artykułami spożywczymi na kolejne kwartały.

„Rośniemy dynamicznie, szybciej niż rynek, zachowując przy tym stabilną, dobrą rentowność. W 2017 roku wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki i znacznie zwiększyliśmy skalę działania co plasuje nas w czołówce spółek handlowych pod względem tempa rozwoju. Otworzyliśmy w minionym roku rekordową liczbę nowych sklepów: 147. Nasza sprzedaż like for like w istniejącej sieci sklepów na koniec roku jak i kwartalnie utrzymuje się na wysokim, dwucyfrowym poziomie. Zwiększamy także liczbę zabezpieczonych lokalizacji pod otwarcia kolejnych supermarketów. Chcemy kontynuować rozwój poprzez uruchamianie własnych placówek. Widzimy wciąż duże możliwości zagęszczania sieci na terenach, na których jesteśmy obecni oraz ekspansji w nowych regionach Polski. W 2018 roku chcielibyśmy przekroczyć ubiegłoroczną liczbę nowych otwarć"

mówi Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska S.A.

„Spodziewamy się, że pozytywne tendencje widoczne na rynku konsumenckim w 2017 roku utrzymają się także w kolejnych kwartałach. Sprzyja nam otoczenie rynkowe. W związku z ograniczeniami handlu w niedzielę nie widzimy potrzeby podejmowania szczególnych działań. Przyjęty przez nas skuteczny model biznesowy i format sklepu wychodzący naprzeciw trendom konsumenckim pozwala nam pozytywnie myśleć o dalszym rozwoju sieci"

dodał Szymon Piduch.

O spółce

Dino to wiodący gracz w perspektywicznym i rosnącym segmencie średniej wielkości supermarketów zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów i jedna z najszybciej rosnących sieci na całym rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. Sieć Dino obejmuje 775 sklepów (dane na 31.12.2017 r.), zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2.

Model biznesowy Grupy Dino łączy zalety formatu średniej wielkości supermarketów zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów oraz umiejętność szybkiej ekspansji sieci sklepów, atrakcyjny asortyment, na który składają się przede wszystkim markowe i świeże produkty oraz konkurencyjne ceny.

Sklepy Dino oferują klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych (tzw. SKU), w tym w większości produkty pod znanymi markami oraz produkty świeże. Grupa Dino oferuje kluczowe produkty w cenach podobnych jak w największych sieciach handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. Każdy sklep Dino posiada stoisko mięsne z obsługą, a wysokiej jakości mięsa i wędliny dostarczane są przez Agro-Rydzynę, zakład mięsny będący częścią Grupy Dino.

Sieć logistyczna Grupy Dino oparta jest na trzech centrach dystrybucyjnych: w Krotoszynie, Jastrowiu i Piotrkowie Trybunalskim. Jej zasięg geograficzny umożliwia dostawy świeżych produktów do wszystkich sklepów sieci Dino we wszystkie dni w tygodniu.

Na koniec 2017 roku Grupa Dino zatrudniała 13,1 tys. osób.

Od kwietnia 2017 roku Spółka jest notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Dino Polska S.A. jest spółką z dominującym polskim kapitałem.

Źródło: spółka, #DNP

Ostatnie wiadomości