AB nadal widzi na rynku dystrybucji IT silną presję konkurencyjną, wywołaną przedłużającym się wezwaniem na akcje konkurenta, spółki ABC Data - poinformował członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan.
"Patrząc na wyniki jednostkowe AB - widać silną presję, i ta presja wcale nie jest mniejsza, jest taka sama, albo większa. Zmiany trendu nie widać" - powiedział Ochędzan podczas konferencji.
Marża brutto na sprzedaży spółki AB (jednostkowo) spadła w pierwszym kwartale do 3,84 proc. z 4,2 proc. przed rokiem.
Roseville Investments, należące do grupy Also i MCI Venture Capital 20 maja po raz kolejny wydłużyły termin przyjmowania zapisów w wezwaniu na akcje dystrybutora IT, ABC Data. Nowy termin zakończenia zapisów to 13 czerwca.
"Na rynku musi ukształtować się nowa rzeczywistość, po to, żebyśmy zobaczyli zmiany ze strony konkurencji" - powiedział.
Ochędzan ocenił, że drugi kwartał - sezonowo okres niskiej sprzedaży - nie musi być w tym roku "najsłabszym kwartałem". Wskazał w tym kontekście na wyższy stan magazynowy, związany m.in. ze wzrostem wartości realizowanych przetargów publicznych oraz popytem na produkty RTV/AGD związanym z oddawaniem nowych mieszkań. Dodał, że AB jest "umiarkowanie optymistyczne" jeżeli chodzi o rynek zamówień publicznych w kolejnych kwartałach.
Członek zarządu podał, że spółka nie planuje istotnych nakładów inwestycyjnych w roku obrotowym, który rozpocznie się w lipcu tego roku.
Przedstawiciel AB ocenił, że spółka jest w komfortowej sytuacji finansowej i nie musi rolować obligacji. W sierpniu 2019 roku zapadają papiery dłużne o wartości 100 mln zł wyemitowane w 2014 roku.
"Zależy nam na bezpieczeństwie, ale musimy też patrzeć na koszty - rynek (obligacji - PAP) jest wymagający" - powiedział.
AB podało we wrześniu 2018 roku, że planuje emisję niezabezpieczonych obligacji, dzięki której chce refinansować wykup papierów o wartości 100 mln zł. Emisja ma zostać zrealizowana w ramach programu o łącznej wartości 270 mln zł.
W prezentacji dla inwestorów spółka podała, że posiada dostępne finansowanie o wartości 530 mln zł, podczas gdy wykorzystane limity to 307 mln zł. W 80 proc. spółka finansuje się obligacjami, a 20 proc. długu to kredyty bankowe.
AB jest zadowolone ze sprzedaży smartfonów Oppo, które dystrybuuje od tego roku.
"Oppo sprzedaje się dobrze, ale marka ma inną strategię niż np. Huawei i mało wydaje na marketing. Stawiają na ambasadorów marki, chcą sprzedawać swój produkt jako coś innego niż tylko cena" - powiedział Ochędzan.
"Tak jak mówiliśmy wcześniej, to będzie spokojna strategia wejścia - mamy na razie trzy modele telefonów Oppo, podczas gdy oferta tego producenta jest dużo szersza. Producent sonduje rynek" - dodał.
Według słów Ochędzana, w pierwszym kwartale najszybciej rosły przychody z obszarów produktowych: digital signage, smart home, chmura obliczeniowa i RTV/AGD.
(PAP Biznes), #ABEkuc/ gor/