Auto Partner będzie pracować nad poprawą rentowności | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 wrz 2019, 13:56

Auto Partner będzie pracować nad poprawą rentowności

Auto Partner będzie w najbliższych kwartałach pracować nad poprawą rentownością, na której spadek w pierwszej połowie 2019 r. wpływ miała ekspansja grupy - poinformowali przedstawiciele Auto Partner na spotkaniu z dziennikarzami i analitykami. Grupa na razie nie ma w planach otwierania kolejnej filii zagranicznej, ale chce otworzyć magazyn w zachodniej Polsce.

"Wpływ (na spadek rentowności - PAP) ma duża ekspansja, którą zrobiliśmy. Podobny ruch zrobiliśmy w 2017 r., potem pracowaliśmy nad marżą, a w 2018 r. uzyskaliśmy rekordową rentowność. Taki skok obrotowy chcieliśmy zrobić też teraz, żeby pozyskać rynek. Moment był dobry, ale musieliśmy sprostać wzrostom kosztów. Mimo tego udało się wygenerować całkiem przyzwoity zysk, jest to rentowność poniżej zeszłego roku, jednak jest to świetna baza, by nad tą rentownością pracować, co będziemy chcieli zrobić" - powiedział członek zarządu Piotr Janta.

"Rentowność to coś, nad czym będziemy pracować w kolejnych kwartałach. Poziom rentowności w 2018 r. to był poziom zadowalający i jego powtarzanie będzie sukcesem. To jest poziom, wokół którego byśmy chcieli się poruszać" - dodał.

Auto Partner podał, że na wyniki I półrocza wpływ miała niższa przejściowo marża brutto w maju i czerwcu br. związana z działaniami spółki w celu pozyskania nowych rynków, wyższe koszty wynagrodzeń, wyższe koszty logistyki związane z otwarciami nowych filii oraz nowych kierunków eksportowych, jak również wzrost stawek na rynku transportowym oraz konieczność utworzenia rezerwy w wysokości 630 tys. zł. w związku z ryzykiem niewypłacalności odbiorcy.

W pierwszym półroczu 2019 r. marża EBIT wyniosła 5,65 proc. (wobec 7,31 proc. rok wcześniej), marża netto 4,02 proc. (wobec 5,31 proc. rok wcześniej), a marża EBITDA 6,89 proc. (wobec 8,06 proc. rok wcześniej). W całym 2018 r. rentowność działalności operacyjnej wyniosła 7 proc., rentowność zysku netto 5,1 proc., a marża na EBITDA 7,8 proc.

Zdaniem prezesa Aleksandra Góreckiego, spadek marż jest przejściowy, a grupa w tym roku chciała popracować nad przychodami, co spowodowało wzrost kosztów, które teraz będzie chciała zredukować.

Członkowie zarządu pytani o wpływ zapowiadanej podwyżki płacy minimalnej odpowiedzieli, że ceny będą musiały proporcjonalnie rosnąć, ale dotknie to całego biznesu i będzie musiało być przełożone na klienta.

Auto Partner spodziewa się, że wzrost sprzedaży zagranicznej nadal będzie wyższy niż ten w Polsce, ale grupa chce rozwijać sprzedaż na obu kierunkach.

Udział sprzedaży zagranicznej wyniósł w pierwszym półroczu ok. 40 proc., a sprzedaż zagraniczna wzrosła rdr o 53 proc., podczas gdy sprzedaż w kraju o 18 proc.

"Dojdziemy do poziomu pół na pół w ciągu kilku lat" - powiedział Piotr Janta.

Auto Partner, który pod koniec 2017 roku uruchomił spółkę zależną w Czechach, a następnie magazyn (w Pradze), na razie nie ma w planach otwierania kolejnej filii zagranicznej.

Zdaniem Piotra Janty, dopóki grupa jest w stanie utrzymać na danym rynku wzrost, decyzja o filii byłaby zbyt dużym obciążeniem kosztowym. Natomiast - jak ocenił prezes - filia w Pradze "ociera się" o rentowność.

"Budujemy obrót stabilnie, ale nie tak szybko jak nam się wydawało" - dodał Janta.

Grupa planuje otwarcie kolejnego magazynu w Polsce, ale decyzja co do terminu i dokładnej lokalizacji nie została jeszcze podjęta. Przedstawiciele spółki wskazali, że miałby on znaleźć się na "zachodzie", ale wymaga to przeanalizowania rynku pracownika, co jest planem grupy na najbliższe kwartały.

Auto Partner ma m.in magazyn centralny w Bieruniu o powierzchni ponad 40 tys. m kw. oraz hub, czyli duży magazyn przeładunkowy zaopatrujący filie, w Pruszkowie o powierzchni 8,5 tys. m. kw. Grupa działa w Polsce poprzez 88 filii (w tym roku otworzyła ich 6) i podtrzymuje zamiar otwierania kilku filii rocznie, ale będzie to uzależnione od rozwoju rynku.

Dystrybutor części samochodowych działa w Polsce oraz eksportuje do kilkunastu krajów. Najważniejsze kierunki eksportu to: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Ukraina, Austria, Niemcy i Węgry. Grupa pod marką MaXserwis zrzesza sieć niezależnych warsztatów, które także nabywają części samochodowe z oferty Auto Partner. Obecnie sieć liczy 200 warsztatów. Na koniec bieżącego roku liczba ma zwiększyć się do 250.

W drugim kwartale 2019 r. przychody netto ze sprzedaży grupy Auto Partner wzrosły o 29,49 proc. do 392,9 mln zł, zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 22,26 proc. do 96,3 mln zł, zysk z działalności operacyjnej spadł o 13,24 proc. do 19,2 mln zł, a zysk netto zmniejszył się o 23,82 proc. do 13,5 mln zł.

Narastająco, po sześciu miesiącach 2019 r. grupa odnotowała 719,6 mln zł przychodów (wobec 557,4 mln zł przed rokiem), 40,6 mln zł EBIT (wobec 40,7 mln zł rok wcześniej) oraz 28,9 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej (wobec 29,6 mln zł przed rokiem). EBITDA wyniosła 49,5 mln zł, w porównaniu do 44,9 mln zł przed rokiem.

(PAP Biznes), #APR

doa/ osz/

Zobacz także: Auto Partner SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości