Kanały polskich domów maklerskich i TFI na YouTube: subiektywny ranking | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
25 sie 2017, 10:50

Kanały polskich domów maklerskich i TFI na YouTube: subiektywny ranking

Kilka domów maklerskich prowadzi dość aktywnie swoje kanały na YouTube, wrzucając na nie regularnie filmiki z bardzo ciekawymi analizami (głównie sytuacji technicznej). Jeśli chodzi o branżę TFI, to zupełnie nie wykorzystuje ona potencjału tkwiącego w materiałach video ...

Jeden obraz potrafi powiedzieć więcej, niż 1000 słów. Jeden filmik, z konkretnymi poradami czy trafnymi prognozami może dać inwestorowi więcej, niż kilka przeczytanych książek.

Czy polskie domy maklerskie i TFI o tym pamiętają? Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyglądają ich kanały na YouTube. Kto publikuje najwięcej treści video, kto zapewnia inwestorom najbardziej praktyczne porady?

Stworzyliśmy coś na kształt rankingu, chociaż prosimy nie traktować tego śmiertelnie poważnie. Jeśli chodzi o domy maklerskie, to podzieliliśmy je po prostu na trzy grupy (czołówka, środek stawki i coś na kształt zombie...). W przypadku TFI trudno mówić o jakimś rankingu – tam wszyscy są przegrani... Ale po kolei. (Uwaga: pominęliśmy w zestawieniu niezarejestrowane w Polsce firmy foreksowe.)

Domy maklerskie: czołówka zestawienia

BM ING BSK

Biuro Maklerskie ING Banku prowadzi całkiem ciekawy kanał. Publikuje głównie dwa typy filmów: porady dla początkujących inwestorów (bardzo dobra robota, klarowny przekaz)...

1

... oraz cotygodniowe analizy techniczne spółek z GPW wybranych przez klientów. To jest naprawdę dobra jakościowo robota, materiał trwa ponad pół godziny, a na temat danych spółek wypowiadają się pokrywający je analitycy.

W sumie, co tydzień na kanale pojawiają się po 3-4 filmy. Od czasu do czasu pojawia się także filmik reklamowy, ale to nie przeszkadza (przecież nie ma przymusu oglądania).

DM mBanku

Poranne przeglądy rynku i sytuacji technicznej, dokonywane przez wybieranego wielokrotnie najlepszym analitykiem technicznym w Polsce Piotra Neidka, to duża wartość dla każdego inwestora. Do tego dochodzi cotygodniowy przegląd sytuacji na rynku walutowym (zazwyczaj prowadzi go Rafał Sadoch). Kanał nie jest „zaśmiecany” filmikami marketingowymi – to dodatkowa zaleta.

DM BZ WBK

Eksperci DM BZ WBK co kilka dni publikują analizę sytuacji na wybranych, najważniejszych indeksach: WIG20, DAX, S&P500. Ciekawostką, i to bardzo pożyteczną, jest organizowany mniej więcej raz na 2 tygodnie czat ze specjalistą (przeważnie z Tomaszem Jerzykiem), podczas którego klienci mogą prosić o analizę techniczną wybranych papierów. Chciałoby się powiedzieć w imieniu inwestorów: prosimy o więcej!

DM BOŚ

DM BOŚ może nie jest najbardziej aktywnym brokerem na YouTube, ale za to jego materiały są wzorcem jakości. Wielkim atutem jest cotygodniowy webinar Marka Rogalskiego, chyba najlepszego analityka rynku forex w Polsce. Od czasu do czasu pojawia się bonus: analiza rynku surowców (wykonana oczywiście przez Dorotę Sierakowską).

Zobacz także: 9 Biur Maklerskich i TFI z Polski, których profile warto śledzić na Twitterze

Domy maklerskie: stany średnie

TMS Brokers

Kilka razy w tygodniu na kanale TMS Brokers ukazuje się króciutka analiza sytuacji na rynku walutowym i surowcowym. Wydaje nam się, że funkcjonowanie kanału ma raczej cel marketingowy, aniżeli stricte doradczy czy edukacyjny...

XTB

Na kanale giełdowego X-Trade Brokers kilka razy w tygodniu pokazuje się profesjonalna, kilkunastominutowa analiza sytuacji na rynku forex. Od czasu do czasu jest także o surowcach.

EFIX DM

Nie wiemy czy to wina sezonu urlopowego czy zwolnienia chorobowego, ale niestety widać ostatnio spadek aktywności na kanale EFIX DM. Jeszcze kilka tygodni temu pojawiały się tam analizy. Ostatnio publikowane są głównie materiały reklamowe, prezentujące produkty i usługi dostępne dla klientów EFIX DM. Szkoda, bo materiały prezentowane na nim był ciekawe i niosły ze sobą wartość edukacyjną.

Zobacz także: 50 ludzi giełdy, finansów i gospodarki, których warto śledzić na Twitterze

Domy maklerskie: było i nie wróci więcej?

CDM Pekao

W grudniu 2011 roku jeden z największych polskim brokerów, pod względem liczby klientów, uruchomił swój kanał na YouTube. Zaczął niemrawo, ale się rozkręcił i sięgnął po broń najmocniejszego kalibru – analizy i komentarze Wojciecha Białka. Pojawiło się ich kilka, ale pod koniec 2013 roku (czyli już niemal 4 lata temu!) kanał umarł śmiercią naturalną... Być może CDM Pekao był rozczarowany znikomą, w porównaniu do skali biznesu, liczbą odsłon? No nic, całe szczęście, że doskonałe analizy Wojciecha Białka można poczytać na jego blogu.

Towarzystwa funduszy inwestycyjnych: bryndza

Jeśli chodzi o aktywność na YouTube, to polskie towarzystwa funduszy inwestycyjnych są podobne do polskich klubów piłkarskich w Lidze Mistrzów: prawie ich tam nie ma. Prawie, bo raz na jakiś czas, od wielkiego dzwonu, coś się pojawi na kanale BPS TFI (prosty filmik edukacyjny, tudzież krótka dyskusja o sytuacji gospodarczej i na rynkach finansowych między Łukaszem Kwietniem i Krzysztofem Wołowiczem) lub na kanale Union Investment TFI (niczym Legia Warszawa w LM 2016/17). Jakaś sonda uliczna, jakaś prognoza. Ale sami przyznacie: 5 filmów w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy (casus UI TFI) to nie jest wynik, który powala na kolana...

Skromną aktywność daje się zauważyć na kanale NN Investment Partners (dawniej ING TFI), ale publikowane filmiki to typowe dzieło zespołu ds. marketingu, o niemal zerowej wartości dla choćby średniozaawansowanego inwestora.

Istnieje także kanał PKO TFI, założony w I kwartale 2016 roku. Jeśli jednak zwrócimy uwagę na fakt, że ostatnio film dodano w czerwcu 2016 roku, to... tak jakby go nie było. A szkoda, bo widać, że nie wykorzystał swojego potencjału do przyciągania zainteresowania potencjalnych klientów poprzez YouTube...

2

Podsumowując: średniozaawansowany i zaawansowany inwestor znajdzie na YouTube, w ofercie domów maklerskich, coś dla siebie. Musem wręcz jest obserwowanie kanałów BM ING Banku, DM mbanku, DM BZ WBK i DM BOŚ. Resztę można sobie raczej darować i śledzić na wypadek gdyby pojawiła się tam nowa aktywność. Powstaje pytanie, dlaczego żadne TFI nie stara się wykorzystać YouTube jako narzędzia dotarcia do potencjalnych klientów. Oj, w branży budżety na marketing musiały zostać mocno ścięte, może trzeba poczekać na napływ pieniędzy od inwestorów indywidualnych do funduszy inwestycyjnych? Na giełdę już zaczęły płynąć...

Zobacz także: Prześwietliliśmy profile spółek giełdowych na Twitterze. Oto 11 najlepszych, które każdy inwestor powinien śledzić

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.