Zdrowa żywność, a właściwie pęd ku jej konsumpcji, stwarza nowe okazje inwestycyjne - uważają analitycy Robeco
Zmiana preferencji w żywieniu skutkuje tym, że pojawiają się nowe okazje dla inwestorów. Spółki produkujące żywność roślinną, dystrybuujące gotowe posiłki oraz oferujące rozwiązania SaaS dla biznesu restauracyjnego mają przed sobą świetlaną przyszłość – uważają analitycy Robeco.
Spółki z segmentu zdrowej żywności mają jeszcze małą konkurencję, a działają na silnie wzrostowym rynku, więc ich akcje są znakomitą okazją inwestycyjną – przekonują analitycy firmy Robeco w raporcie „Trends investing: Future of Food”.
Mięso roślinne i owoce morza dadzą zarobić
„Przyszłość nie należy już do wielkich koncernów, takich jak Nestle, Coca-Cola czy PepsiCo. Ona należy do spółek produkujących i dystrybuujących zdrową żywność, takich jak McCormick, Hain Celestial, Nomad Foods, Oatly czy Beyond Meat. Rośnie również popyt na owoce morza, więc firmy dostarczające tego rodzaju produkt na rynek, jak SalMar czy Leroy Seafood, także mają przed sobą dobre perspektywy rozwojowe” – twierdzą analitycy Robeco.
Średnioroczne tempo wzrostu popytu na wybrane rodzaje żywności
Źródło: Robeco
Wartość sprzedaży zdrowych zamienników dla mięsa odzwierzęcego oraz nabiału
Źródło: Robeco
Jedną z największych okazji jest według nich spółka Beyond Meat, która ma już dość długą historię notowań na amerykańskiej giełdzie. Oferuje ona mięso roślinne, jest głównym dostawcą burgerów z takiego mięsa do wielu sieci restauracyjnych (m.in. McDonald’s). Na inwestycji w Beyond Meat zarobił nieźle Bill Gates, o czym pisaliśmy ponad rok temu. Od debiutu w 2019 roku wycena Beyond Meat urosła o 106%, do 8,51 mld USD. „Jednakże konkurencja na rynku dostawców mięsa roślinnego zaostrza się. W siłę rośnie firma Impossible Foods, która już niedługo powinna zadebiutować na giełdzie, dlatego inwestorzy powinni uważnie monitorować jak zmieniają się udziały rynkowe spółek z tego sektora” – podkreślają analitycy Robeco.
Historia notowań Beyond Meat
Źródło: FinViz.com
Udziały firm produkujących mięso roślinne na rynku w USA
Źródło: Robeco
Największe okazje inwestycyjne wśród spółek związanych ze zdrową żywnością i restauracjami wedle analityków firmy inwestycyjnej Robeco
Źródło: Robeco
Zobacz także: Chiny chcą wyemitować juana z datą ważności. Nadchodzi cyfrowy pieniądz banków centralnych
Restauracje wrócą do łask, rynek gotowych zestawów rośnie
Zdaniem analityków Robeco, złote czasy nadchodzą także dla firm działających w sektorze gotowych posiłków paczkowanych. Można tutaj wśród liderów branży wymienić HelloFresh, EveryPlate, chefs plate czy Green Chef. Na rozwoju tego segmentu rynku korzysta również Uber i Amazon poprzez Uber Eats oraz amazon fresh.
Co ciekawe, wedle analityków Robeco, dobre perspektywy są także przed firmami produkującymi i dostarczającymi sprzęt kuchenny i restauracyjny oraz rozwiązania technologiczne dla restauracji. „Takie spółki, jak Olo czy Toast oferują rozwiązania, które będą napędzać rozwój biznesu restauracyjnego, a w dodatku mają atrakcyjny model biznesowy, bazujący na pobieraniu prowizji od transakcji. Obie rosną dynamicznie, a spółka Toast powinna niedługo zadebiutować na giełdzie” – podkreślają analitycy Robeco.
Przypomnijmy, że spółka Olo (Online Ordering) niedawno zadebiutowała na NYSE. Od debiutu w połowie marca jej wycena spadła o blisko 20%, do 506 mln USD. Jest ona czym w rodzaju Shopify dla restauracji: oferuje moduły transakcyjne SaaS do obsługi biznesu. Jest konkurencją dla takich spółek, jak Square czy NCR.
Wyniki finansowe spółki Olo
Źródło: Robeco
Wielkie koncerny kojarzone z niezdrową żywnością starają się dołączyć do tego nowego trendu. „Inwestują w segment zdrowej żywności, bo on rośnie o wiele szybciej, niż ten tradycyjny. Unilever kupił spółkę Vegetarian Butcher, Nestle uruchomiło biznes Garden Gourmet, Mondelez przejął firmę Perfect Snacks, a PepsiCo weszło w kooperację z Beyond Meat. Jednak to nie spowoduje, że akcje tych wielkich graczy staną się bardziej atrakcyjne od relatywnie małych, ale szybko rosnących spółek z szeroko pojmowanej branży zdrowej żywności” – podsumowują analitycy Robeco.