Sprzedaż CCC i LPP rośnie w internecie. Akcje zanegowały już spadki wywołane przez COVID19
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
05 maj 2021, 08:52

CCC i LPP otrząsnęły się z epidemii COVID19. W pierwszym kwartale sprzedaż mocno rosła zarówno w e-commerce i w sklepach stacjonarnych

Spółki LPP i CCC opublikowały wstępne dane sprzedażowe i wynikowe za I kwartał roku obrotowego 2021/2022. W obydwu przypadkach można było spodziewać się wysokiej dynamiki segmentów e-commerce i tak się też stało. Pozytywną niespodzianką są natomiast wysokie odczyty sprzedaży segmentów sklepów stacjonarnych, mimo częściowego lockdownu w tym okresie.

Kursy akcji zarówno CCC jak i LPP już jakiś czas temu zanegowały całe spadki wywołane przez epidemię COVID19. Opublikowane dane sprzedażowe potwierdzają te tendencje również w realnym biznesie. Zarówno LPP jak i CCC dostosowało swoje modele biznesowe do obecnych warunków gospodarczych i wychodzą z epidemii koronawirusa z mocno rozwiniętym segmentem sprzedaży poprzez kanał e-commerce.

Kurs akcji CCC i LPP od wybuch epidemii COVID19

CCC vs LPP

Przychody LPP w okresie luty-kwiecień br. wzrosły o 95% w ujęciu rok do roku. Oczywiście należy pamiętać, że baza porównawcza roku ubiegłego obejmowała tzw. twardy lockdown od 20 marca, podczas którego większość sklepów zostało zamkniętych, a potencjalni klienci bali się nawet wychodzić z domu, a co dopiero chodzić do sklepów na zakupy odzieżowo-obuwnicze.

Zobacz także: Goldman Sachs radzi kupować CCC i Allegro, a rzadko się myli odnośnie polskich spółek

Prawie 40% przychodów LPP z internetu

Panował wówczas w społeczeństwie strach i wielka niepewność, co z resztą miało również miejsce w zarządach spółek przy podejmowaniu decyzji biznesowych. LPP wchodziło w pierwszy okres epidemii z niezbyt mocno rozwiniętym segmentem e-commerce na tle konkurencji, ale w bardzo szybkim tempie nadrobiło straty. Efekt był już widoczny w kolejnych kwartałach, a w najnowszych danych sprzedażowych za I kw. 2021/2022 grupa mogła pochwalić się dynamiką tego segmentu na poziomie aż 134%. Jego udział w przychodach ogółem wyniósł 39%. Z kolei segment sklepów stacjonarnych odnotował wzrost sprzedaży o 76%, co m.in. jest zasługą funkcjonowania większej liczby sklepów na tle okresu sprzed roku, ale też większą skłonnością klientów do zakupów w tradycyjny sposób, mimo wciąż trwającego zagrożenia epidemiologicznego. Marża brutto na sprzedaży wróciła do poziomu „porównywalnego” okresu, za który można uznawać ten sprzed dwóch lat. Wzrost marży w ujęciu rok do roku o 7,5 p.p. należy uzasadnić dużymi wyprzedażami rok temu. Co ciekawe o 24% wzrosła natomiast powierzchnia handlowa w Grupie LPP. Zysk operacyjny w I kw. 2021/2022 wyniósł 70 mln zł wobec straty operacyjnej 261 mln zł rok temu oraz 64 mln zł zysku operacyjnego dwa lata temu.

dane finansowe LPP

Źródło: LPP

Zobacz także: Pepco planuje debiut na GPW. To może być największe IPO na giełdzie w tym roku

Internet napędza sprzedaż w grupie CCC

Sprzedaż w kanale e-commerce w Grupie CCC, podobnie jak w LPP, zanotowała wysokie dynamiki wzrostu. Cały segment wykazał wzrost o 86% w ujęciu rok do roku, a jego udział w całości przychodów grupy wyniósł 62% (wobec 39% w LPP). Dynamika przychodów w samym eobuwiu wyniosła 79%, a należącego do niego Modivo 185% (efekt niskiej bazy). Rozwijające się prężnie drugie ramię segmentu e-commerce grupy – CCC.EU, wykazało wzrost sprzedaży o 146%, a jego wartość odpowiadała blisko 1/3 sprzedaży sieci stacjonarnej CCC. W tym miejscu warto przypomnieć, że według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl, w marcu 2021 r. serwis CCC.EU wyprzedził eobuwie.com.pl w zestawieniu czołowych serwisów e-commerce w Polsce, notując 5,44 mln realnych użytkowników wobec 5,26 mln dla serwisu eobowie. Oczywiście trzeba pamiętać, że eobuwie notuje znacznie wyższą wartość średniego koszyka zakupowego od CCC.EU.

przychody ze sprzedaży ccc

Źródło: CCC

„Początek pierwszego kwartału roku obrotowego 2021/22 był dla nas pomyślny. Odmrożenie gospodarki w lutym uwolniło skumulowany popyt i pozwoliło na sprzedaż dodatkowych kilkuset tys. par obuwia z kolekcji jesienno-zimowej. Wraz z początkiem kwartału zaproponowaliśmy klientom nową kolekcję SS21, która spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Wprowadzony pod koniec marca lockdown, który ponownie objął galerie handlowe, na ponad miesiąc ograniczył naszą działalność w kanale stacjonarnym”.

„Pomimo niesprzyjającego otoczenia biznesowego osiągnęliśmy dobre wyniki sprzedażowe, które mamy nadzieję wzmacniać w kolejnych kwartałach. Realizacja tego celu będzie możliwa także za sprawą uruchomienia nowego konceptu sklepów off-price w wersji stacjonarnej, który jesienią zadebiutuje również w kanale online” - powiedział Marcin Czyczerski, prezes Grupy CCC.

Marża brutto na sprzedaży w Grupie CCC wzrosła symbolicznie o 0,5 p.p. do poziomu 43,5%. Wzrost został odnotowany mimo wyższego udziału segmentu e–commerce, który charakteryzuje się niższą marżowością. Spółka poinformowała, że poprawa marży grupy była pod wpływem mixu sprzedażowego, a jej wzrost jest zasługą głównie wyższej marży w segmencie e–commerce. Dzięki wyraźnie wyższym przychodom, nieco wyższej marży brutto oraz wysokiej dyscyplinie kosztowej, Grupa CCC zanotowała zysk na poziomie EBITDA w kwocie 59 mln zł wobec straty EBITDA 142 mln zł rok temu. Na poziomie wyniku operacyjnego strata wyniosła 95 mln zł wobec 288 mln zł rok wcześniej. Powierzchnia handlowa całej grupy (w odróżnieniu od LPP) spadła o 1%, a liczba sklepów skurczyła się o 38 do 1005 lokali.

Zobacz także: CCC rozpoczyna poszukiwanie inwestora dla eobuwie. e-commerce dynamicznie się rozwija i może być warty więcej niż cała grupa

Rafał Brzoska i Zygmunt Solorz mogą być zadowoleni z zakupu pakietów w eobuwiu. Niedawno nabyli oni od CCC po 10% akcji eobuwie.pl po cenie 500 mln zł. Najnowsze dane pokazały, że sprzedaż grupy dynamicznie rośnie we wszystkich regionach działalności. Szczególnie wysokie tempo odnotowano na rynkach Europy Południowej, gdzie sprzedaż wzrosła o 170%. Zysk EBITDA Grupy eobuwie wyniósł w I kw. 2021/2022 81 mln zł wobec 26 mln zł rok wcześniej. Przypomnijmy, że ubiegłoroczne założenia zysku EBITDA dla eobuwia na 2021 r. zakładały przedział 230-250 mln zł. Jeżeli aktualne tendencje dynamik wzrostowych będą się utrzymywać w kolejnych miesiącach, to realnym scenariuszem będzie podwyższenie tych założeń.

zyski straty ccc

Źródło: CCC

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.