Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

"Rynek wina w Polsce posiada nadal znaczący średnioterminowy potencjał wzrostu"- relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA

Udostępnij

W środę, 8 listopada 2023 r. odbył się czat inwestorski z zarządem Grupy Ambra. W spotkaniu udział wzięli Robert Ogór, prezes zarządu oraz Piotr Kaźmierczak, wiceprezes zarządu. Tematem przewodnim spotkania były wyniki finansowe spółki za I kwartał 2023/2024 roku.

W spotkaniu wzięło udział prawie 400 osób, a zarząd odpowiedział na ponad 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Ambra, na którym rozmawiać będziemy o wynikach finansowych za I kwartał 2023/2024

 

Spotkanie rozpocznie się w środę, 8 listopada 2023 r. o godz. 14:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Anonim
Konrad

Czy zarząd nie obawia się mody na odchodzenie od alkoholu?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po 3 tysiącach lat pewnego modnego trendu nie czujemy, że to miałby być koniec.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

czy prezes zgadza się wypowiedzią analityków: "Pomimo słabszych perspektyw na rok 2022/23, przyszłoroczna kwota dywidendy również powinna wzrosnąć, jednak już nie tak dynamicznie – prognozujemy 1.17 PLN na akcję"

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Od ponad 10 lat wypłacamy dywidendy, ich wzrost jest skorelowany ze wzrostem zysków AMBRY. Nie pokusimy się o prognozowanie dywidendy za kolejny rok. Jej poziom będzie w pierwszym rzędzie uzależniony od wyników spółki, które w największej części generowane są w czwartym kwartale roku kalendarzowego.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

Czy przewidywany jest skup akcji?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie jest planowany skup akcji. Spółka planuje się nadal dzielić z akcjonariuszami zyskiem poprzez wypłatę dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy widać spowolnienie a w zasadzie pogorszenie nastrojów konsumenckich, czy zmniejszenia zainteresowania kupna produktów spółki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Pogorszenie nastrojów konsumenckich przełożyło się na spadki sprzedaży niemal wszystkich kategorii alkoholowych. Sprzedaż ilościowa win obniżyła się w ostatnich 12 miesiącach o ok. 8%. Na tym tle marki naszej Grupy wypadają lepiej niż rynek. Jednak nie wystarczyło to w pierwszym kwartale do osiągnięcia wzrostów sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
E.T.

rozważają państwo wejście na nowe rynki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie przewidujemy w najbliższym czasie otwierania spółek na nowych rynkach działalności.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

Czy w dalszym ciągu spółka zamierza wypłacać ponad połowę zysku w formie dywidendy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Sytuacja finansowa spółki jest dobra i stabilna, a zadłużenie niskie, a zatem są dobre warunki do wypłaty około połowy zysku. Jednak ostateczna decyzja akcjonariuszy zależeć będzie naszym zdaniem przede wszystkim od wyników finansowych w kolejnych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
E.T.

Czy przewidziane są akwizycje w najbliższych kwartałach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Monitorujemy rynki, na których przejęcia mogłyby zwiększyć wartość Grupy AMBRA. Mamy zarówno zasoby finansowe, jak i odpowiednie know-how do przejęć uzupełniających luki w naszej pozycji rynkowej. Nie przewidujemy akwizycji jednak, że w najbliższych kwartałach może dojść do kolejnych akwizycji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakich nastrojach jesteście Państwo przed sezonem świątecznym?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nasze spółki są dobrze przygotowane do przeprowadzenia aktywnej kampanii świątecznej w celu dalszego umacniania pozycji rynkowych naszych marek. Niewiadomą pozostaje nadal sentyment konsumenta w tym najważniejszym okresie sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy zamierzacie mocniej rozwijać się w zakresie produktów bezalkoholowych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

"Alkohole bezalkoholowe" stanowią jeden z głównych segmentów rozwoju naszych portfeli produktów i marek na każdym z rynków naszej działalności. Zamierzamy nadal zwiększać nasze zaangażowanie w tych nowych obszarach konsumpcji.

Obrazek użytkownika Anonim
Erman

Jak przebiegają procesy inwestycji w IT oraz rozbudowy zakładów produkcyjnych. Jakie inwestycje są jeszcze przewidziane i w jak dużym stopniu może to wpłynąć na wyniki całego roku obrotowego no i dywidendę?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jesteśmy w trakcie realizacji planu modernizacji i rozbudowy winiarni w Woli Dużej koło Biłgoraja. W wyniku dotychczasowych inwestycji udało nam się znacząco zmniejszyć energochłonność produkcji, a także osiągnąć zerową emisję netto dwutlenku węgla. Kolejne inwestycje pozwolą na zwiększenie efektywności i jakości produkcji. Realizowane inwestycje IT koncentrują się na wymianie systemu ERP, co umożliwi usprawnienie i digitalizację głównych procesów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy mogą Panowie przybliżyć z czego dokładnie wynikał taki spadek sprzedaży w Czechach i na Słowacji? Czy to jest scenariusz, który może też zaistnieć w Polsce, czy nie można tu szukać sąsiedzkiej analogii?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nastroje konsumenckie i trendy rynkowe przebiegają aktualnie na obu rynkach podobnie. Rynek czeski jest daleko bardziej skoncentrowany i skonsolidowany wokół kilku czołowych sieci handlowych. Jest on również w większym stopniu wrażliwy cenowo, co powoduje, że konieczne podwyżki naszych cen sprzedaży wraz ze spadkami całego rynku wywołały krótkoterminowo większy negatywny efekt sprzedażowy.

Obrazek użytkownika Anonim
PT

Czy można powiedzieć, że dołek w nastrojach i sprzedaży jest już za nami, czy jeszcze nie?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na dzisiaj nie ma jeszcze danych wskazujących na istotną zmianę nastrojów konsumenckich.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są powody wzrostu długu netto w relacji kwartał do kwartału? Z czego to wynika?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dług netto na koniec września 2023 r. zwiększył się w porównaniu do czerwca 2023 r. o 27 mln zł, co wynikało z jednej strony z zapłaty za zakupy towarów i surowców przeznaczonych do sprzedaży w kolejnym kwartale, a z drugiej strony akwizycja w Rumunii zwiększyła poziom długu o 9 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
Anna

Co według Pastwa wpływa na tak dynamiczny wzrost popularności alkoholi 0%? Czy ten rosnący trend AMBRA odbiera pozytywnie?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Alkohole 0% wpisują się w szereg trendów i potrzeb konsumenckich idących w stronę lekkości, zdrowotności i dbałości o ogólną formę fizyczną naszych społeczeństw. Jednocześnie pozwalają korzystać z benefitów emocjonalnych i społecznych zakorzenionych w różnych formach życia towarzyskiego i indywidualnego. Nie tylko ci, którzy zawsze bądź w danej sytuacji rezygnują całkowicie z alkoholu są odbiorcami alkoholi free, ale również konsumenci chcący podczas spotkań i różnych okazji alkohol rozsądnie dozować. Pierwszą zasadą kierującą strategią Grupy AMBRA jest rozwijanie biznesu w segmentach o wysokiej wartości. Dlatego masowa konsumpcja alkoholu nie jest obszarem naszej działalności. Potencjał rozwoju alkoholi 0% traktujemy jako ważną szansę rozwoju biznesu.

Obrazek użytkownika Anonim
PT

Jaki wpływ na koszty finansowe miały obniżki stóp procentowych i będą mieć w przyszłości, jeśli wystąpią kolejne? Na ile 25pb obniżki wpływa na zysk netto?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Obniżki stóp procentowych o 25pb to poprawa wyniku netto o około 150 tys. zł w skali roku. Przy niskim zadłużeniu spółki koszty finansowe nie mają znaczącego wpływu na zysk netto.

Obrazek użytkownika Anonim
Irek

Czy spadek wolumenu sprzedaży uznają Państwo za tymczasowy czy przewidujecie nieco dłuższy trend?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Oceniamy, że rynek wina w Polsce posiada nadal znaczący średnioterminowy potencjał wzrostu. Obecne obniżenie ilościowej sprzedaży nie oznacza spadku wydatków, a zatem wartości rynków naszej działalności. Oczekujemy, że uwzględniając rozwój segmentów niskoalkoholowych oraz alkoholi 0% nasze rynki mają duży średnio- i długoterminowy potencjał wzrostu wartości.

Obrazek użytkownika Anonim
MZ

Z czego wynika znaczący wzrost kosztów zużycia materiałów w Rumunii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wzrost kosztów zużycia materiałów w Rumunii wyprzedziło wzrost sprzedaży o około 5 punktów procentowych. Jednocześnie rentowność marży ze sprzedaży spadła o 2 punkty procentowe. Związane było to ze zmianą miksu sprzedaży, w szczególności wpływ miała na to przejęta ekonomiczna marka wina Pelin de Urlati. Pomimo tego, dzięki dynamicznemu wzrostowi sprzedaży wyniki finansowe w Rumunii poprawiły się, a nasza pozycja rynkowa w segmencie win spokojnych została znacząco wzmocniona.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy wreszcie zmalała presja jeśli chodzi o koszty materiałów i surowców?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Rynki zakupu nie dały nam odczuć spadku tej presji, a koszty nadal są zdecydowanie wyższe niż rok temu. Cykle produkcji i zakupu powodują, że oczekiwana stabilizacja cen może znaleźć swoje odzwierciedlenie w wynikach finansowych z opóźnieniem kilku kwartałów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie trwałe przewagi konkurencyjne posiada spółki? Jakie trwałe przewagi konkurencyjna uzyskać może spółka w przyszłości?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Istotnym składnikiem naszej strategii rozwoju oraz tworzenia wartości firmy dla akcjonariuszy jest budowanie kapitału umiejętności i wiedzy pozwalających na wczesne rozpoznawanie potrzeb i trendów konsumenckich oraz kreowanie na ich podstawie nowych innowacyjnych produktów. W przyszłości wartość przewagi opartej na rozumieniu konsumentów w tym włączeniu ich potrzeb społecznych będzie rosła. Zamierzamy nadal inwestować w te przewagi.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy w 2024 roku spodziewacie się dalszego wzrostu kosztów energii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Te koszty będą spadać dzięki zrealizowanym inwestycjom, które pozwoliły zmniejszyć energochłonność produkcji. Dodatkowo uruchomiona została farma fotowoltaiczna, która w szczególności w kwartałach wiosenno-letnich pozwoli dodatkowo zmniejszyć te koszty. Udział kosztów energii to jednak tylko kilka procent całości kosztów, stąd pomimo znaczącego ich ograniczenia wpływ na zyski netto będzie odpowiadał ich udziałowi w całości kosztów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

"Alkohole bezalkoholowe" stanowią jeden z głównych segmentów rozwoju naszych portfeli - czy może Pan powiedzieć o tym coś więcej? Jakie grupy produktowe ma Pan na myśli? Giny, likiery ziołowe?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na obecnym etapie koncentrujemy się na wykorzystaniu technologii dealkoholizacji win wprowadzając na rynek produkty coraz wyższej jakości. Przykładem mogą tutaj być wina z klasycznych odmian winorośli pod marką CIN&CIN Free Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Pinot Grigio i inne. W tym roku wprowadziliśmy również pierwszy na naszym rynku klasyczne Aperitivo w wersji bezalkoholowej służące do tworzenia znanych i bardzo lubianych drinków typu spritz. Kolejne innowacje nadejdą wraz z osiąganiem wysokich pułapów technologicznych w tej szybko rozwijającej się dziedzinie produkcji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie działania planujecie Państwo aby zahamować wzrost kosztów i poprawić rentowność?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nasze innowacyjne produkty cechuje ponadprzeciętna marżowość. Jednocześnie realizowane inwestycje w zakłady produkcyjne i IT pozwolą zmniejszyć energochłonność i pracochłonność produkcji. Łącznie te działania powinny przynieść średnioterminowo efekt w postaci stopniowej poprawy rentowności.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy nowe wymogi raportowania zrównoważonego będą miały jakiś istotny wpływ na Waszą działalność, czy to może np. znacząco podnieść koszty w jakichś obszarach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Inwestycje i rozwój w osiąganie celów zrównoważonego rozwoju są częścią naszej strategii i w naszej ocenie stanowią szansę na zwiększanie wartości firmy, gdyż osiąganie tych celów jest premiowane zarówno przez konsumentów, odbiorców, jak i innych partnerów w naszej działalności. Osiągnęliśmy już zero emisyjność netto naszej produkcji w Polsce i zamierzamy być liderem branżowym zrównoważonego rozwoju. Oceniamy, że wymierne korzyści tworzące wartość firmy przewyższą ponoszone koszty w przyjętej strategii rozwoju.

Obrazek użytkownika Anonim
Paweł

Jak wygląda w tym momencie zainteresowanie branży horeca w najważniejszym kwartale wynikowym roku? Jest lepiej, czy gorzej niż rok temu?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Branża HoReCa powróciła do życia po zapaści z okresu COVID, boryka się jednak z wyzwaniami wysokiej inflacji i zmniejszonych budżetów konsumentów. Zmiany stylu życia i ogólne trendy rozwoju społeczeństwa dają sektorowi HoReCa w Polsce duży potencjał wzrostu w średnim terminie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki wpływ na surowiec i koszty ma prawdopodobnie najgorętszy rok w historii pomiarów? Czy to niesie ze sobą jakieś istotne ryzyko?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie oczekujemy w najbliższych kwartałach negatywnego wpływu tych rekordowych temperatur na koszty zakupu. W dłuższej perspektywie ocieplenie klimatu z pewnością będzie wyzwaniem dla producentów wina, co może powodować wzrosty cen. Jesteśmy przekonani, że konsumenci świadomi kryzysu klimatycznego, będą zwracać coraz większą uwagę na sposób produkcji i emisyjność kupowanych produktów, w tym win, dlatego chcemy być liderem na polu minimalizowania negatywnego wpływu sprzedawanych przez nas produktów na klimat.

Obrazek użytkownika Anonim
Wojciech

Jakie ryzyka widzicie jeśli chodzi o najbliższe kwartały?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Czynnikiem ryzyka na najbliższe kwartały może być skala i długość trwania negatywnych trendów gospodarczych i konsumenckich.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda sytuacja instalacji fotowoltaicznej w Woli Dużej, czy to już działa?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, została uruchomiona w październiku.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz

Jak zapatrują się Państwo na 2024 rok? Jakie widzicie perspektywy dla rynku i samej spółki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Oczekujemy stopniowej poprawy nastrojów konsumenckich w roku 2024.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w tym kwartale również należy spodziewać się dalszego wzrostu zadłużenia w związku z zakupem towarów, czy ten zaraportowany poziom już raczej nie powinien rosnąć?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Podobnie jak w poprzednich latach, sezonowo rośnie zadłużenie w ostatnim kwartale kalendarzowym. Natomiast zadłużenie pozostanie na bezpiecznym i niskim poziomie, a po sezonie świątecznym zdecydowanie spadnie.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz

Czy dosyć trudna koniunktura niesie ryzyko jakichś większych odpisów dot. należności?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie identyfikujemy znaczących ryzyk w tym obszarze.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w ramach nowych produktów bezalkoholowych myślicie o takich, które będą też miały charakter funkcjonalny, suplementujący, w jakiś sposób prozdrowotny?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wina czerwone bezalkoholowe mogą być przykładem produktów o dużym potencjale prozdrowotnym z uwagi na wysoką zawartość przeciwutleniaczy i innych składników korzystnych dla zdrowia.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy uruchomiona farma PV ma już docelową moc 2MW, czy na ten moment 1MW?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

1 MW.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Czy są panowie zadowoleni z obecnej wyceny rynkowej spółki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Uważamy, że nadal AMBRA ma duży potencjał wzrostu wartości.

Obrazek użytkownika Anonim
Michał

Jak wyobrażają sobie panowie spółkę za 10 lat?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Wyobrażamy sobie naszą Grupę jako regionalnego lidera innowacyjności wyróżniającego się wysoką wartością tworzonych produktów płynących z rosnącej wartości know-how, wysokim poziomem współpracy i partnerstwa ze swoim otoczeniem w istniejących rynkach oraz na nowych obszarach, które z pewnością się przed nami otworzą.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za wszystkie ciekawe pytania i do zobaczenia po wynikach półrocznych w lutym 2024 r. Pozdrawiamy serdecznie!

Udostępnij