Publiczna emisja akcji Boruta Zachem – spółka chce pozyskać kapitał na budowę zielonej fabryki
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
02 sie 2019, 07:03

Trwa publiczna oferta akcji Boruty Zachem. Spółka planuje w przyszłym roku otworzyć Centrum Badawczo-Rozwojowe

Boruta Zachem, spółka notowana na NewConnect, rozpoczęła pod koniec lipca publiczną ofertę akcji. Planuje pozyskać ponad 10 mln zł na podwyższenie kapitału obrotowego oraz na zwiększenie nakładów inwestycyjnych w Laboratorium Naturella oraz InventionBio. Spółka obecnie pracuje nad budową „zielonej fabryki”, w której wykorzysta gospodarkę zamkniętego obiegu. Dzięki temu ich produkcja nie będzie generować odpadów. Zgodnie z zapowiedziami wiceprezesa, Marcina Pawlikowskiego fabryka powinna zostać oddana do użytku już w maju 2020 roku.

Od 2013 roku spółka stawia na rozwój tzw. zielonej chemii, a swoją działalność podzieliła na trzy segmenty – produkcję barwników; kosmetyków oraz środków czystości i prace badawczo-rozwojowe. Laboratorium Naturella, która jest w 100% spółką zależną Boruty Zachem, produkuje naturalne kosmetyki oraz środki czystości. Są one znane pod marką OnlyBio oraz OnlyEco, a ambasadorką marki została Katarzyna Bosacka.

kosmetyki srodki (1)

Zobacz także: Boruta Zachem rozpoczyna publiczną ofertę akcji

Publiczna oferta spółki Boruta Zachem

Od 30 lipca do 13 sierpnia są przyjmowane zapisy na akcje Boruty Zachem z zachowaniem prawa poboru. Cena emisyjna wynosi 0,20 zł za jedną akcję. Od debiutu na NewConnect kurs spółki utrzymuje się w trendzie spadkowym. Ożywienie było widoczne w maju 2019 roku, kiedy spółka zależna Laboratorium Naturella podpisała kontrakt z Katarzyną Bosacką. Kapitalizacja spółki wynosi około 53 mln zł.

Kurs akcji Boruty Zachem

Boruta Zachem

W ramach trwającej emisji akcji spółka chce pozyskać ponad 10 mln zł. Kapitał zostanie przeznaczony na zwiększenie kapitału obrotowego netto spółki, podwyższenie kapitału w Laboratorium Naturella oraz zwiększenie inwestycji w firmę InventionBio. Celem Boruty Zachem jest znaczne powiększanie portfolio produktowego. Obecnie spółka poszerzyła swoją ofertę o linię białych kosmetyków takich jak kremy do twarzy czy kremy przeciwzmarszczkowe.

- Jesteśmy na ważnym etapie rozwoju naszej spółki. Wdrożony przez nas biznes model się sprawdził. W ciągu dwóch lat zbudowaliśmy sieć dystrybucyjną składającą się z kilkuset klientów. Wprowadziliśmy na rynek ponad 100 ekologicznych kosmetyków i środków czystości składających się przynajmniej w 99 proc. ze składników pochodzenia naturalnego, stworzonych na bazie unikalnej biosurfaktyny z rzepaku. Głównym celem zaplanowanej emisji jest zdobycie kapitału na przyspieszenie rozwoju firmy Laboratorium Naturella. Chcemy rozbudować sieć dystrybucyjną oferowanych produktów ekologicznych oraz wprowadzić nowe linie produktowe w zakresie kosmetyków pielęgnacyjnych. Istotnymi czynnikami budującymi konkurencyjność naszych produktów są jakość, innowacyjność i prawie 100 proc. naturalność. Z tego powodu konieczne będą dalsze inwestycje w badania i rozwój tj. prace nad nowymi, unikalnymi recepturami. Korzystając z możliwości jakie da nam nowoczesne Centrum R&D, którego budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku, będziemy w stanie tworzyć unikatowe produkty oparte na autorskiej technologii uwzględniając indywidualne potrzeby odbiorców – powiedział Marcin Pawlikowski, Wiceprezes Zarządu Boruta-Zachem.

Obecnie trwają prace nad budową Centrum Badawczo-Rozwojowego w ramach działalności spółki. Do tej pory Laboratorium Naturella pozyskało na ten cel ponad 5 mln zł dofinansowanie UE, a całkowity koszt inwestycji to około 11 mln zł. Część kwoty z emisji akcji zostanie również przeznaczona na budowę w ramach wymaganego wkładu własnego. Zakończenie oraz oddanie do użytku budynku jest przewidywane w II kwartale 2020 roku. Co ważniejsze, w powstającej fabryce zaimplementowana zostanie system związany z gospodarką obiegu zamkniętego. To oznacza, że produkcja nie będzie generować żadnych odpadów.

Planowane zwiększenie inwestycji w firmę InventionBio jest związane z technologią biorafinacji kaskadowej. Stawiają na rozwój dodatków paszowych, a sama firma ma potencjał, aby stać się liderem w biorafineryjnym w Polsce.

Zobacz także: Boruta-Zachem inwestuje w wegańskie kosmetyki i środki czystości. Przewiduje skokowy wzrost przychodów w tym roku

Najważniejsze cele Boruty Zachem

Spółka działa według określonej idei, którą sama nazywa „3x100%”. Po pierwsze, powstająca fabryka będzie w 100% ekologiczna, ponieważ energia będzie pochodziła ze słońca, zasilenie ogrzewania będzie pozyskiwane z geotermii, a podczas produkcji nie będą powstawać odpady. Po drugie, ich kosmetyki oraz środki czystości już niedługo staną się w 100% naturalne (obecnie są w ponad 99%). Po trzecie, w 2022 roku opakowania ich produktów będą z biodegradowalnego plastiku.

Boruta Zachem rozwija się prężnie na polskim rynku – ich produkty są już dostępne w drogeriach Rossmann, Super Pharm oraz Hebe, w sieci sklepów Kaufland, Auchan oraz Lewiatan. Dynamicznie postępuje ekspansja zagraniczna spółki. Polska firma oferuje swoje kosmetyki oraz środki czystości obecnie na 10 rynkach m.in. Niemcy, Tajwan, Finlandia, Francja oraz Wielka Brytania. Boruta Zachem planuje pozyskać kolejne rynki i obecnie są prowadzone rozmowy z USA, Szwecją, Włochami, Chinami, Koreą, Japonią, a nawet Australią. Myślą nawet o wejściu na Bliski Wschód, ponieważ pierwsza partia produktów została już przesłana na ten rynek.

Obecnie spółka posiada ponad 150 produktów, a portfolio jest wciąż poszerzane. Teraz rozwijana jest linia białych kosmetyków, czyli kremy pod oczy oraz produkty przeciwzmarszczkowe. Powstają kosmetyki dla mężczyzn. Również po długim okresie testowania, udało się stworzyć w pełnie naturalne środki do zmywarek, które w 100% eliminują powstałe zabrudzenia.

Niedawno Laboratorium Naturella podpisało kontrakt z Katarzyną Bosacką, która została ambasadorką marek OnlyBio oraz OnlyEco. Spółka planuje prowadzić zarówno kampanie marketingowe jak i edukacyjne, a od sierpnia rusza na YouTubie kanał „eco Bosacka”. Przewidywane są również podcasty tematyczne oraz założenie bloga o ekologii.

Zobacz także: „Naszą ambicją jest budowa silnego portfolio produktów ekologicznych” – czat z Marcinem Pawlikowskim, wiceprezesem Boruty Zachem

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.