Answear, mimo trudnego otoczenia, kończy trzeci kwartał 17% wzrostem przychodów i planuje dalszy rozwój w segmencie premium
Answear, jedna z wiodących platform sprzedaży odzieży, obuwia i akcesoriów w Europie Środkowej, zakończyła III kwartał 2023 roku, który okazał się najsłabszy w historii od czasu jej wejścia na giełdę. Niemniej jednak spółka odnotowała wzrost przychodów na poziomie 17% rdr. i weszła na swój 12 rynek.
Najcięższy kwartał w historii
Wyniki III kwartału były wynikiem zarówno wyzwań rynkowych, jak i sukcesów poprzednich okresów. Bardzo dobra sprzedaż w pierwszej połowie roku doprowadziła do opróżnienia magazynów, co skutkowało trudnościami w utrzymaniu tempa sprzedaży w trzecim kwartale. Dodatkowo, czynniki zewnętrzne, takie jak ciężkie warunki makroekonomiczne, spowolnienie gospodarcze i zmniejszający się popyt konsumencki, nie pozostały bez wpływu na wskaźniki sprzedaży.
Mimo to, grupie udało się utrzymać dynamikę wzrostu przychodów na poziomie 17% rok do roku. Po trzech kwartałach Answear.com zanotował wzrost przychodów o 36% rdr, osiągając kwotę 830 mln zł oraz zysk netto większy o 25% rdr, wynoszący 7 mln zł.
Źródło: spółka
„Za nami bardzo wymagający kwartał, w którym nasze wyniki były pod presją trudnej sytuacji rynkowej i osłabionego popytu konsumenckiego. Dodatkowo pod koniec III kw. pogoda również nam nie sprzyjała. Wrzesień był rekordowo ciepłym miesiącem na rynkach, na których działamy, co oczywiście miało negatywny wpływ na sprzedaż kolekcji jesiennej. Jednak mimo tych wszystkich negatywnych czynników Answear.com wciąż pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się platform e-commerce w Europie w branży fashion, co potwierdza, że mamy zdrowy i stabilny biznes” – komentuje Krzysztof Bajołek, Prezes Zarządu Answear.com.
Źródło: spółka
Rozwój marek premium
W 2023 roku spółka podjęła strategiczne kroki dodając do swojego portfolio dwie nowe marki – PRM i Sneakerstudio. Decyzja o wejściu w ten obszar ma na celu umocnienie pozycji spółki w segmencie luxury, gdzie planuje osiągnąć długoterminowy rozwój.
Obecnie, marki premium stanowią 59% sprzedaży grupy. Przejęcie PRM ma na celu wzmocnienie tego sektora i poprawę rentowności. Answear liczy też, że segment high-fashion pomoże w lepszym pozycjonowaniu platformy, względem konkurencji w tej części Europy.
Sprzedaż marki działa już nie tylko na rynku polskim, ale także w całej Unii Europejskiej, Ukrainie oraz w Stanach Zjednoczonych.
Aby uzyskać środki na rozwój marki PRM, spółka przeprowadziła emisję akcji, zakończoną sukcesem. Wszystkie dostępne akcje zostały zarezerwowane, a cena emisyjna ustalona została na poziomie ceny maksymalnej. Dzięki temu spółka pozyskała całą zakładaną kwotę w wysokości 29 mln zł.
Źródło: spółka
Zobacz także: Answear planuje emisję akcji na rozwój przejętych marek luksusowych i liczy, że zwiększą one marżę ze sprzedaży
Jak do tej pory radzi sobie PRM?
Pierwsze miesiące działania marki były rozruchowe, co wiąże się z kosztami. W III kwartale 2023 r. PRM wygenerował stratę w wysokości 3,8 mln zł. Wyniki w tym segmencie mogą stanowić obciążenie dla wyników na poziomie skonsolidowanym jeszcze przez jakiś czas. Głównym powodem nie jest jednak brak popytu tylko słabe zatowarowanie przejętych podmiotów. Transakcję przejęcia Answear zamknął w czerwcu, przez co niemożliwe stało się złożenie zamówień na sezon jesienno-zimowy. Kontrybucji do przychodów spółka spodziewa się w 2024 r. Na sfinansowanie zatowarowania przejętych spółek Answear przeprowadził emisję akcji, która zakończyła się sukcesem.
Kurs akcji Answear od 2022 roku
„PRM jest na początku swojej drogi rozwoju, ale jeśli tylko oferta produktowa się poprawi, to wzrosty powinny być stosunkowo szybkie” – mówi prezes.
Źródło: spółka
Debiut na nowych rynkach
Answear kontynuuje dynamiczną ekspansję na nowe rynki, co stanowi kluczowy element strategii rozwoju spółki. Dotychczas platforma działała głównie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, jednak w listopadzie spółka ogłosiła wejście na rynek włoski.
Wybór Włoch jako nowego rynku wynika zarówno z ogromnych możliwości, jakie stwarza tamtejszy rynek e-commerce, jak i korzyści logistycznych. Działalność Answear na rynkach słoweńskim i chorwackim umożliwiła spółce efektywne zarządzanie kosztami transportu, co przyczyniło się do efektywnego wykorzystania zasobów logistycznych.
„Włochy to jeden z większych rynków w Europie, w którym mieszka relatywnie zamożne społeczeństwo. Włosi w odróżnieniu od innych nacji przywiązują dużą wagę do swojego wyglądu i do tego, w co są ubrani. Liczymy, że nasza umiejętnie wyselekcjonowana oferta pod względem marek premium spotka się z dużym zainteresowaniem, a to przełoży się na wartość średnich koszyków. To wszystko pozwala nam z optymizmem patrzeć na rozwój na tym rynku” - mówi Jacek Dziaduś, wiceprezes zarządu ds. finansowych Answear.com.
Podczas webinaru prezes zapowiedział, że Answear planuje dalszą ekspansję, począwszy od rynków bałkańskich i krajów bałtyckich, a następnie kierując się ku rynkom zachodnioeuropejskim. Jednak obecnie spółka zamierza skupić się na umocnieniu swojej pozycji na zajętych już rynkach.
Geograficzny podział przychodów
Źródło: spółka