Facebook konkuruje z Amazonem i YouTube'em na rynku gier
Facebook Gaming to platforma streamingowa, która zyskuje na popularności. Dzieje się tak głównie dzięki współpracy z Microsoftem, podjętej po zamknięciu Mixera pod koniec lipca 2020 roku.
Amerykańscy giganci technologiczni - tacy jak Google czy Apple - pokazali już swoją obecność na rynku gier. Również Facebook angażuje się w gaming. Jeszcze w 2019 roku otworzył platformę streamingową Facebook Gaming. W lipcu, po zamknięciu Mixera - czyli innej popularnej platformy do przesyłania strumieniowego - Facebook podjął współpracę z Microsoftem. Tym samym streamerzy z Mixera mogą przenieść swoją działalność na platformę Zuckerberga.
Według danych Streamlabs, w II kwartale 2020 roku - jeszcze przed zamknięciem Mixera - Facebook Gaming osiągnął 822 mln godzin oglądania na platformie. Ponadto, liczba unikalnych kanałów w serwisie wzrosła o 55% w porównaniu z I kwartałem 2020 roku. Mimo osiągnięcia dobrych wyników, to Facebook Gaming wciąż pozostaje w tyle za swoim głównym konkurentem, czyli Twitchem.
Źródło: Streamlabs
Zobacz także: Amerykańscy giganci technologiczni - Google, Microsoft, Apple, a nawet Amazon - coraz mocniej angażują się w gaming
Facebook daleko w tyle za Twitchem
Streaming gier, jak cały rynek gamingowy, zyskał podczas pandemii koronawirusa. Niekwestionowanym liderem przesyłania strumieniowego jest Twitch, czyli platforma należąca do Amazona. Na 2. miejscu znajduje się YouTube Gaming, a podium zamyka właśnie Facebook Gaming. Według danych za II kwartał 2020 roku platforma FB odnotowała 822 mln godzin oglądania (to wskaźnik, na który najczęściej zerka się, by określić popularność danego portalu).
Dane opublikowane przez Streamlabs za II kwartał 2020 roku obejmują nadal platformę Mixer, która należała do Microsoftu. Jej zamknięcie nastąpiło pod koniec lipca i od tego momentu streamerzy mogli przenieść swoją działalność na Facebook Gaming. Jak na razie nie podano oficjalnej liczby osób, które przeszły na tę platformę.
Jednym z najpopularniejszych streamerów Mixera był „Ninja”, który nie zdecydował się na przejście do Facebook Gaming. Początkowo pojawił się na YouTubie, a następnie na Twitchu, jednak z żadną z platform nie podpisał umowy na wyłączność.
Jednak liczby, które generował Mixer, mogą okazać się niewystarczające, aby Facebook Gaming przebił chociażby YouTube Gaming Live. Poniższy wykres pokazuje liczbę godzin, którą użytkownicy spędzają na danej platformie. Twitch jest aktualnie niekwestionowanym liderem.
Źródło: Streamlabs
Facebook nie tylko streamuje
Facebook Gaming - chcąc konkurować z Twitchem oraz YouTube Gaming - wprowadził do swojej oferty kilka innych możliwości. Jedną z nich jest tworzenie grup dyskusyjnych wokół konkretnej gry. Oczywiście, użytkownicy mogą również sami założyć taką grupę.
Od kilku miesięcy aplikacja Facebook Gaming jest dostępna na telefonach z systemem Android. Natomiast dosłownie od kilku tygodniu jest obecna na systemach iOS. Jednak debiut na iPhonach nie był tak prosty, ponieważ polityka Apple’a zablokowała gry w ofercie Facebook Gaming. Użytkownicy mogą jedynie oglądać streamingi gier.
Dopiero kolejne miesiące pokażą, czy siła platformy Facebook Gaming wystarczy, aby wdrapała się ona na drugie miejsce podium.