Polskie spółki gamingowe notuję świetną biznesową passę czy wyrwie to ich kursy akcji z marazmu?
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
14 sie 2021, 13:31

Premiera CMS21, Chernobylite, SGWC2 - polskie spółki gamingowe notują świetną biznesową passę, czy wyrwie to ich kursy akcji z marazmu?

W ostatnich kilku miesiącach praktycznie nie ma tygodnia aby jakaś polska gra nie miała swojej premiery na Steam. Bywają tygodnie w których do graczy trafiają trzy polskie produkcje - każda od innego producenta. Za nami świetna premiera Car Mechanic Simulator 2021, Chernobylite w full access i zwrot kosztów produkcji Sniper Ghost Warrior Contracts 2. Trwa bardzo dobry biznesowo okres dla spółek gamingowych.

Sentyment inwestorów do branży gier zdecydowanie opadł po premierze Cyberpunka 2077. Jednak ostatnie wydarzenia w polskim gamingu pokazują, że nie samym CD Projektem gracz żyje. Zacznijmy od udanego wyjścia gry Chernobylite z wczesnego dostępu jeszcze pod koniec lipca. W tym tygodniu natomiast zostaliśmy zasypani świetnymi informacjami. Najpierw najlepsza w historii grupy PlayWay premiera Car Mechanic Simulator 2021, a jeszcze w czwartek prezentacja Frostpunka 2 od 11 bit studios. Dobrą passę ma również spółka CI Games, która poinformowała o zwrocie kosztów produkcji drugiej części tytułu Sniper Ghost Warrior Contracts w 2,5 miesiąca od premiery. Piątkowa sesja przyniosła jeszcze jedną ważną informację. Bloober Team zaraportował rekordowe 28,8 mln zł przychodu ze sprzedaży w 1 połowie 2021 roku. Te dane jednoznacznie pokazują, że Medium okazał się wielkim sukcesem - również komercyjnym.
 

Przyvchody Bloober

To może być dopiero początek intensywnego pod względem biznesowym czasu dla polskiego sektora gier. Jeszcze w tym miesiącu odbędzie się premiera jednego z ważniejszych tytułów PlayWaya, Bum Simulator (wczesny dostęp). Na przyszły miesiąc zaplanowano również premiery Gas Station Simulator od DRAGO entertainment, The Amazing American Circus od Klabatera czy Tails of Iron z portfolio wydawniczego United Label.

„W ostatnim tygodniu polska branża gamingowa obfitowała – dla odmiany – w bardzo pozytywne informacje. Pierwszą była udana premiera CMS21 od Playway. Gra na Steam zbiera aktualnie 92% pozytywnych recenzji oraz znajduje się na drugim miejscu globalnych bestsellerów Steam. Po drugie, 11 bit studios zapowiedział produkcję sequela swojej flagowej gry Frostpunk, ocenianej pozytywnie przez 91% graczy na Steam” – komentuje Maciej Kietliński, analityk Noble Securities. „Swoje trzy grosze, a nawet 36 mln zł dorzucił CI Games, ponieważ na tyle spółka oszacowała przychody uzyskane ze sprzedaży gry Sniper Ghost Warrior Contracts 2 od czerwcowej premiery do końca lipca, co pokrywa w pełni koszty produkcji i marketingu. Są to triggery, które mogą częściowo wpłynąć na początek zmiany sentymentu do branży, schłodzonego po nieudanej premierze Cyberpunka oraz chłodnym przyjęciu Outriders od PCF” – dodaje.

Kurs PlayWay od premiery CMS21 wzrósł o około 12%, po ogłoszeniu zwrotu kosztów produkcji SGWC2 również kurs CI Games urósł o kilka procent. Inaczej jest w przypadku 11 bit studios, które na piątkowej sesji traciło kilka procent, a fundusz WorldQuant ujawnił krótką pozycję w RKS KNF.
 

Notowania WIG-GAMES

WIG.Games

Zobacz także: 14 polskich gier w pierwszej 100 Global Top Wishlist platformy Steam. Większość tytułów należy do Grupy PlayWay

Najlepsza premiera w historii grupy PlayWay

Podsumowanie ostatnich wydarzeń w polskiej branży gier rozpoczynamy od premiery Car Mechanic Simulator 2021. Debiut czwartej odsłony z serii odbył się 11 sierpnia, najpierw tytuł zadebiutował w wersji na PC (na platformie Steam). Gra zaledwie w kilkadziesiąt minut przebiła peak graczy Car Mechanic Simulator 2018, a jeszcze tego samego dnia osiągnęła najwyższy peak graczy w historii grupy PlayWay. Tym samym udało się nawet „pokonać” House Flippera.

Premiera kolejnej części Car Mechanica, który został zapoczątkowany w 2014 roku, pokazuje zbudowanie wokół marki silnej grupy odbiorców. Według danych na SteamDB zebranych w piątek aktualny peak graczy wynosi 18,5 tys. użytkowników grających jednocześnie. Tytuł otrzymał blisko 93% pozytywnych recenzji, a w dniu premiery okupował 1 miejsce globalnej listy top sellerów Steama.

Podobnie jak przy premierze CMS18 w 2017 roku, PlayWay i tym razem udostępnił dwa dodatki do gry – Nissan oraz Electric Car DLC. Jeszcze pod koniec kwietnia br. udostępniono demo CMS21, które do dnia premiery zostało pobrane ponad 350 tys. razy. 12 sierpnia do graczy trafiła również wersja konsolowa tytułu.
 

CMS21

Źródło: SteamDB

Zobacz także: Car Mechanic Simulator 2021 najlepszą premierą w historii Grupy PlayWay. Dzisiaj do graczy trafiła wersja konsolowa

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 od CI Games już zarabia

4 czerwca br. odbyła się premiera drugiej części gry Sniper Ghost Warrior Contracts. CI Games od wielu lat rozwija tę serię gier, a po ponad dwóch miesiącach od premiery produkcja zwróciła koszty produkcji oraz marketingu, które wyniosły 30 mln zł. Aktualnie tytuł osiągnął już sprzedaż na poziomie 36 mln zł, a jeszcze kilka dni po premierze spółka informowała, że nowy tytuł sprzedaje się zdecydowanie lepiej w porównaniu do części wydanej w 2019 roku.

„Jestem bardzo zadowolony ze sprzedaży jaką notuje druga odsłona Sniper Ghost Warrior Contracts. Przychody z gry pokryły już wszystkie koszty jakie ponieśliśmy na produkcję i marketing. SGWC 2 jest najwyżej ocenianą grą w serii zarówno przez graczy jak i krytyków branżowych” – mówi Marek Tymiński, prezes zarządu CI Games.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 zdecydowanie przebił najwyższy peak graczy osiągnięty do tej pory przez inne gry z serii. Nieco wyższy peak osiągnął tytuł Lords of the Fallen, a spółka intensywnie pracuje nad kontynuacją gry. Jeszcze w sierpniu SGWC2 zadebiutuje na konsolach PlayStation 5.

Zobacz także: Po niecałych dwóch miesiącach od premiery Sniper Ghost Warrior Contracts 2 osiągnął sprzedaż na poziomie 36 mln zł

Zapowiedź drugiej części Frostpunka

Na tę zapowiedź czekało zapewne wielu fanów produkcji 11 bit studios, ale również inwestorów. 12 sierpnia warszawska spółka po raz pierwszy ujawniła, że jednym z trzech projektów w portfolio jest właśnie druga część Frostpunka. Pierwsza część została wydana w 2018 roku i pomimo 3 lat od premiery wciąż generuje przychody dla studia, a do tej pory rozwinięto grę o kilka DLC. Co więcej, aktualnie gracze mogą zagrać za darmo w pierwszą część do 16 sierpnia.

Jak opisuje spółka, fabuła drugiej części Frostpunka rozegra się 30 lat po wydarzenia z jedynki. Tym razem przeżycie ma umożliwić ropa naftowa, a gracz znów zostanie przywódcą miasta. Na ten moment premiera jest przygotowywana pod wersję na PC, a opublikowanie traileru wiąże się z rozpoczęciem kampanii promocyjnej. Tytuł został udostępniony na platformach Steam, GOG oraz Epic Games Store. Mimo to, nie poznaliśmy dokładnej daty premiery.
 

Zobacz także: Powstaje Frostpunk 2. 11 bit studios opublikował trailer i kartę na Steamie

Nadchodzą kolejne premiery w polskim gamingu

Podsumowując ostatnie tygodnie w polskiej branży gier, nie można pominąć premiery pełnej wersji Chernobylite od The Farm 51. Gra otrzymała 75 pkt na portalu Metacritic, a przed gliwicką spółką jeszcze premiera konsolowa na początku września. Wśród premier zaplanowanych na kolejnych miesiąc warto wymienić kilka innych tytułów.

„W tym roku czeka nas więcej potencjalnych triggerów dla sektora – 24 sierpnia premiera SGWC2 na PS5 od CI Games, 3 września premiera The Medium na PS5 od Bloober Team, 7 grudnia Dying Light 2 od Techlandu, czy szeroko komentowany symulator „menela” czyli Bum Simulator od Playwaya prawdopodobnie pod koniec 2021r. Ponadto w tle cały czas trwa przegląd opcji strategicznych w Ten Square Games oraz oczekiwanie na trzeci darmowy dodatek do Green Hell od Creepy Jar. Czwarty kwartał jest co do zasady dobry dla gamingu z uwagi na jesienne i świąteczne wyprzedaże oraz – w obecnym czasie –prawdopodobny wariant kolejnego lockdownu w wyniku czwartej fali Covid-19” – kontynuuje Maciej Kietliński. „Gamingowi nie sprzyja sentyment globalny, widoczny na wykresie ESPO.US, który od marca po drastycznej przecenie znajduje się silnej strefie konsolidacji. Kubłem lodowatej wody dla lokalnej branży był wtorkowy nieudany debiut Punch Punk – akcje spółki w najgorszym momencie traciły blisko 47%. Krótko mówiąc, widać pierwsze triggery mogące potencjalnie zmienić sentyment do rodzimego gamingu, niemniej jednak na trwałą i solidną zmianę zdaje się, że będziemy musieli jeszcze trochę poczekać” – dodaje.

Na 15 września br. DRAGO entertainment ustaliło premierę tytułu Gas Station Simulator. Wiemy, że spółka planuje również porty konsolowe wspólnie z MD Games w 2022 roku. Dzień później Klabater zaprezentuje swoją najważniejszą produkcję The Amazing American Circus, która zakończy cykl rewolucyjny spółki (obok We. The Revolution oraz Help Will Come Tomorrow).

17 września również United Label przygotował premierę projektu Tails of Iron ze swojego portfolio wydawniczego. Jest to największa produkcja spółki, która podobnie jak Eldest Souls, zadebiutuje jednocześnie na wszystkich platformach. A jakby tego było mało 23 września Render Cube udostępni pełną wersję swojego hitu Medieval Dynasty.

W sierpniu, pomimo okresu wakacyjnego, gracze mogą liczyć na premierę wczesnego dostępu Bum Simulator z grupy PlayWay oraz Rustler (Grand Theft Horse) od Games Operators. W dniach 25-27 sierpnia odbędą się targi Gamescom w niemieckiej Kolonii. Jest na co czekać!

Zobacz także: Chernobylite wychodzi z early access, a Medieval Dynasty ogłasza kiedy nastąpi premiera pełnej wersji. Polskie spółki wchodzą w gry survivalowe

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.