Bloober Team skupia się na horrorach z elementami akcji. Robi dwie gry - jedną we współpracy z Konami, drugą z Take-Two Interactive
Blair Witch był punktem przełomowym w historii Bloober Team, Tencent otwiera nowe drzwi krakowskiej spółce, a jedno z IP w portfolio dewelopera należy do Konami. Prezes Bloobera, Piotr Babieno był gościem w programie „Gamedev przy Kamie”.
Niedawno Bloober Team obchodził 13-lecie założenia firmy i choć początki nie były usłane różami, to spółce udało się odnieść sukces na rynku gier. Deweloperzy specjalizowali się dotychczas w produkcji horrorów psychologicznych, a teraz prezes Piotr Babieno zapowiada, że kolejne gry z portfolio powstają już jako Bloober 3.0.
Krakowska spółka w swoich tytułach zamierza dodać więcej elementów akcji i obecnie pracuje nad dwoma dużymi, wciąż niezapowiedzianymi projektami. Jeden z nich to IP należące do japońskiej firmy Konami, natomiast druga powstaje wspólnie z Take-Two Interactive. Daty premiery również nie są znane, ale zakładamy, że w przypadku Bloobera możemy liczyć na duże zaskoczenia.
„Mamy własną tożsamość, chcemy robić horrory. Jesteśmy przed trzecim etapem życia spółki Bloober Team. Pierwszy to było poszukiwanie własnej tożsamości, w drugim postawiliśmy na specjalizację w postaci horroru psychologicznego. Teraz wszystkie tytuły nad którymi pracujemy to już jest Bloober 3.0, tak bym to nazwał. To jest Bloober, który będzie realizował gry, które wciąż będą horrorami, one wciąż będą miały aspekt psychologiczne (…), ale historie bohaterów będą poznawane przez akcję” – powiedział Piotr Babieno.
Zobacz także: CD PROJEKT pracuje nad nową grą karcianą w świecie Wiedźmina. Cyberpunk 2077 na next-geny coraz bliżej
Intensywny czas dla Bloobera
Od premiery największej produkcji Bloobera, czyli The Medium, minął już rok. Premiera odbyła się 28 stycznia 2021 roku, a horror psychologiczny w zaledwie dobę zwrócił poniesione koszty produkcji oraz marketingu w wysokości 12 mln USD. Aktualnie wiemy, że Bloober pracuje nad dwoma, dużymi niezapowiedzianymi projektami – jeden z nich to „B”, drugi „C”.
Jeden z projektów powstaje w ramach umowy wydawniczej z Take-Two Interactive, która została podpisana pod koniec września 2021 roku. Drugi projekt natomiast powstaje w oparciu o współpracę z Konami, która również została podjęta w ubiegłym roku. Jak powiedział Piotr Babieno w wywiadzie będzie to IP Konami, dlatego Bloober ma szansę pokazać się od innej strony. Prezes zaśmiał się również, że na pewno nie będzie to Pro Evolution Soccer (seria gier należąca do Konami z gatunku produkcji sportowych).
Podobno jeden z projektów miał już zostać zapowiedziany oficjalnie w ubiegłym roku, jednak w wyniku decyzji wydawcy zostało to odłożone w czasie. Jak wiadomo po Blooberze możemy spodziewać się wielu niespodzianek, jak to było chociażby w przypadku Blair Witcha i prezentacji na targach E3. Sam prezes stwierdził, że dzięki tej produkcji jego spółka trafiła do gamingowego mainstreamu i została zauważona.
Notowania Bloober Team
Jeszcze w październiku 2021 roku do akcjonariatu Bloobera wszedł chiński gigant, Tencent. Zakupił on blisko 22% akcji spółki, które wcześniej zostały sprzedane przez Rockbridge TFI. Według słów Babieno, Tencent otworzył im kolejne drzwi w branży gier, ale to nie oznacza, że krakowska spółka będzie tworzyć jedynie produkcje na rynek chiński, ani ograniczać się do wytycznych akcjonariusza. Bloober ma swoje DNA, jak podkreśla to prezes, i zamierza dalej produkować horrory psychologiczne z większą ilością elementów akcji.
Oprócz dwóch projektów, które nadal nie zostały zapowiedziane, spółka przygotowuje jeszcze projekt z serii Layers of Fears.
Layers of Fear was a breakthrough for us. Now we return to this universe with a new project. Check out this Unreal Engine 5 teaser trailer for clues on what this new, yet-to-be-titled project could be!#BlooberTeam #LayersOfFear #UnrealEngine5 pic.twitter.com/2KecDGdgtW
— Bloober Team (@BlooberTeam) October 1, 2021
Prezes Bloobera zapowiada erę konsolidacji producentów gier
Początek roku rozpoczął się intensywnie na rynku gier. Jedną z pierwszych akwizycji w 2022 roku było ogłoszenie przejęcia Zyngi, producenta gier mobilnych, przez Take Two Interactive. Kolejną, a zarazem największą transakcją było przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft za 68,7 mld USD. W odpowiedzi na ruch Microsoftu, Sony wczoraj dokonało zakupu twórców Destiny i Halo, czyli firmę Bungie za 3,6 mld USD. O aktualnej sytuacji na rynku akwizycji mówił Piotr Babieno, prezes Bloober Team, w programie „Gamedev przy Kamie”.
„Już w 2019 roku wieściłem, że niedługo nastąpi rynek konsolidacji. To będzie taka era, w której te mniejsze studia będą musiały stawać się częścią tych większych podmiotów. To jest naturalna dorosłość rynku. Myślę, że tak jak w latach 20-30. poprzedniego wieku tworzyły się zręby Hollywood, tak naprawdę przez ostatnie 10-15 lat mamy to w branży gier wideo” – powiedział w programie prezes Bloober Team.