Gra Dying Light 2 bardziej popularna od jedynki. Oceny mediów dla wersji pecetowej na razie gorsze, niż w przypadku Cyberpunka
Za nami premiera najbardziej wyczekiwanej gry i największej polskiej produkcji 2022 roku - czyli Dying Light 2: Stay Human. Peak graczy jest już ponad trzykrotnie wyższy, niż w przypadku pierwszej części z 2015 roku.
Premiera Dying Light 2 od Techlandu to najważniejsze wydarzenie w polskiej branży gier w 2022 roku. I mimo że mamy dopiero luty, to nie powinniśmy liczyć w tym roku na większą produkcję, w szczególności z segmentu AAA. Premiera drugiej części hitu z 2015 roku odbyła się dzisiaj o 1:00 w nocy czasu polskiego (choć gracze, którzy zakupili tytuł w pre-orderze, mogli pobierać grę wcześniej).
Peak graczy na Steam dużo niższy, niż w przypadku Cyberpunka
Peak graczy na Steamie w pierwszych godzinach przekroczył 164 tys. użytkowników grających jednocześnie i jest to wynik ponad trzykrotnie wyższy, niż w przypadku pierwszej części. Liczba recenzji na platformie dochodzi w tym momencie do 3,5 tys. komentarzy, z których już 77% jest pozytywnych.
Źródło: SteamDB
Siłą rzeczy nie da się uniknąć porównań do Cyberpunka, czyli największej polskiej premiery ostatnich lat. Jeżeli chodzi o peak graczy, to przemawia on na korzyść produkcji od CD PROJEKT, gdzie w szczytowym momencie po premierze grało jednocześnie ponad 1 mln graczy, pomimo braku trybu multiplayer. W przypadku ocen wersji pecetowej, w pierwszych godzinach od premiery Cyberpunka, otrzymał on około 71% pozytywnych ocen, a liczba zbliżała się niebezpiecznie do „mieszanych ocen” na Steamie.
Zobacz także: Pierwsze recenzje Dying Light 2 w większości pozytywne, a premiera od Techlandu już jutro
Porównanie ocen – Cyberpunk 2077 kontra Dying Light 2
Dying Light 2: Stay Human to jedna z trzech polskich produkcji z segmentu AAA. Pozostałe dwie to oczywiście Cyberpunk 2077 od CD PROJEKT oraz Outriders od People Can Fly, które zostały wydane na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Jedyną różnicą jest fakt, że producent Dying Lighta - czyli Techland - wciąż nie jest spółką notowaną na warszawskim parkiecie. Choć wielu oczekuje, że po premierze DL2 firma wreszcie zajmie stanowisko w sprawie ewentualnego debiutu.
Jak wiadomo, premiera Dying Light 2 była kilkukrotnie przekładana, jednak ta zaplanowana na luty już nie była zagrożona. Techland zaprezentował swój najważniejszy projekt na platformach pecetowych oraz konsolowych. Opóźnienie pojawiło się na Nintendo Switch, a druga część ma ukazać się do 6 miesięcy. Wrocławska spółka ma już zaplanowane wsparcie tytułu na najbliższe 5 lat, a jeszcze w najbliższym czasie ukaże się pierwszej DLC.
Zerknijmy na recenzje. Pierwsze oceny od mediów branżowych pojawiły się jeszcze w środę, kiedy zeszło embargo. Na portalu Metacritic wersja pecetowa otrzymała 80/100 pkt (28 recenzji), wersja na konsole PS5 77/100 pkt (47 recenzji), a wersja na Xbox Series X/S 78/100 (27 recenzji). Na pierwsze opinie od graczy musimy jeszcze chwilę zaczekać.
Natomiast - dla porównania - jak media branżowe oceniły Cyberpunka? Produkcja od CD PROJEKT otrzymała 86/100 pkt. O wersjach konsolowych nie wspominamy, ponieważ wersja next-genowa dopiero przed nami, a jak wiemy tytuł na starych konsolach miał spore problemy na starcie.
Źródło: Metacritic
Pierwsze recenzje od mediów branżowych były mocno zróżnicowane. Nie zabrakło opinii, że w grze pojawiają się liczne bugi, a historia wcale nie jest porywająca. Teraz to gracze ukształtują postrzeganie polskiej produkcji.
HUGE launch for Dying Light 2 on Steam. Currently at 160,202 Concurrent Players
— Benji-Sales (@BenjiSales) February 4, 2022
That's 50% bigger than last year's Resident Evil Village and 3.5x the All-Time Peak of Dying Light 1!
Peak Players
Dying Light 2 - 160,202
Resident Evil Village - 106,631
Dying Light - 45,876 pic.twitter.com/T4CRogmA73
Aktualnie na Steamie popularnością cieszy się zarówno „jedynka” jak i „dwójka” Dying Lighta. Na zwiększanie peaku graczy korzystnie wpływa fakt, że w weekend liczba użytkowników może zdecydowanie podskoczyć. Jednak tutaj warto podkreślić, że produkcja Techlandu na starcie oferuje tryb multiplayer. Cyberpunk do dzisiaj nie doczekał się takiej wersji, a mimo to peak przekroczył 1 mln użytkowników grających jednocześnie na Steamie. Oczywiście CD PROJEKT i jej marki są bardziej rozpoznawalne na międzynarodowym rynku, jednak Techland wcale mocno nie odstaje od warszawskiej firmy.
Pamiętajmy, że Dying Light 2 jest zdecydowanie większym tytułem, w porównaniu do pierwszej części. Oferuje większy świat, a nad produkcją pracował ponad 300-osobowy zespół. W wywiadzie dla Business Insider Paweł Marchewka, prezes zarządu Techlandu, powiedział, że jeżeli w 2022 roku uda sprzedać się 10 mln egzemplarzy, to będzie to sukces. Porównując dane sprzedażowe Cyberpunka, wciąż mamy jedynie te z pierwszych tygodni od premiery. Po uwzględnieniu sprzedaży pre-orderów oraz dokonanych zwrotów, na koniec 2020 roku sprzedano 13 mln egzemplarzy gry.
Reakcjom rynku po premierze Dying Light 2 wciąż będziemy się przyglądać. W szczególności, że jeszcze w tym miesiącu czeka nas kilku dużych premier, m.in. Elden Ring od studia From Software.