Branża gier może się ostatecznie oprzeć recesji, wynika z danych Newzoo. Wartość rynku przekroczy 225 mld USD w 2025 roku
225,7 mld USD – tyle będzie warty globalny rynek gier w 2025 roku, wynika z najnowszej analizy firmy Newzoo. Branżę może ominąć zapowiadana recesja.
Firma analityczna Newzoo cyklicznie przygotowuje raporty, w których przedstawia obecną kondycję branży gier. Z najnowszego raportu wynika, że wartość rynku w 2022 roku wyniesie 196,8 mld USD, czyli nie przekroczy jeszcze zapowiadanych 200 mld USD. Mimo to jest to wzrost względem poprzedniego roku o 2,1%. Natomiast w 2025 roku możemy spodziewać się wzrostu do poziomu 225,7 mld USD. Szacowana wartość branży gier pokazuje, że może być ona odporna na recesję, a głównym motorem wzrostu nadal pozostają gry mobilne.
„Głównym motorem wzrostu na całym świecie są gry mobilne, które w tym roku wygenerują przychody w wysokości 103,5 mld USD (53% rynku), co stanowi wzrost o +5,1%. PC stanowi 21% rynku i wzrośnie o 1,6% rok do roku do 40,4 mld USD. Tymczasem wartość konsoli spadnie o -2,2% rok do roku do 52,9 mld USD (czyli 27% globalnego rynku)" – czytamy w raporcie Newzoo.
Zobacz także: Kolejny, polski sukces na Oculus Store. Cooking Simulator VR zwrócił koszty produkcji w kilka godzin od premiery
Branża gier odporna na recesję
W najnowszej analizie Newzoo podkreślono, że rynek gier jest w pewnym stopniu odporny na recesję. Nawet w przypadku tymczasowego spowolnienia gospodarczego, gracze wciąż będą przeznaczać wolne środki na rozrywkę w postaci gier. Przy prognozach wzrostu rynku, analitycy wzięli pod uwagę rosnącą inflację, która wpływa na wydatki konsumentów. Dlatego spodziewany wzrost jest nieco niższy.
„Rynek gier jest silny i często odporny w czasach gospodarczego spowolnienia, więc nasze długoterminowe perspektywy pozostają pozytywne” – podkreślono w raporcie. „(…) Z naszych prognoz wynika, że rynek gier będzie się rozwijał w kolejnych latach i osiągnie 225,7 mld USD w 2025 roku, co stanowi +4,7% CAGR między 2020 a 2025 r. To sygnalizuje nasze przekonanie że rynek gier będzie nadal zdrowo rósł po pandemii, aczkolwiek w wolniejszym tempie, niż wcześniej” – szacują analitycy.
Gracze mobilni napędzają rynek
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, to rynek gier mobilnych odpowiada za ponad połowę przychodów generowanych w branży. Cały czas rośnie również liczba graczy, w szczególności mobilnych. W 2022 roku to oni stanowią większą część ogólnej liczby, na drugim miejscu są osoby wybierający wersje pecetowe, natomiast podium zamykają konsole.
Liczba graczy będzie rosnąć, mimo że pandemia dobiegła już końca. W 2025 roku liczba graczy na świecie ma przekraczać 3,5 mld osób, a to oznacza wzrost o ponad 4% w ciągu 5 lat. Analitycy Newzoo spodziewają się wzrostu liczby graczy w takich regionach jak Ameryka Północna czy Europa. Jednak to wciąż gracze z Azji dominują na globalnym rynku i stanowią aż 55% wszystkich graczy.
W raporcie możemy znaleźć odpowiedź, dlaczego to właśnie gry mobilne odpowiadają za ponad połowę przychodów całego rynku. W czasie pandemii, mimo że miejsce miała premiera konsol nowej generacji (Playstation 5 oraz Xbox Series X/S), popyt zdecydowanie przekroczył podaż. Na rynku zabrakło półprzewodników, a zakup nowych urządzeń był mocno ograniczony. Problem pojawił się również z dostępnością kart graficznych, a co za tym idzie „złożenie” peceta nie było już takie proste. Dlatego to gry mobilne w latach 2020-2021 napędzały rynek gier. Ponadto, wielu deweloperów opóźniło premiery dużych produkcji, więc gracze musieli uzbroić się w cierpliwość.
W raporcie przygotowano również zestawienie największych spółek z branży, pod względem przychodów rocznych (mln USD). Niezmiennie na 1. miejscu utrzymuje się chiński gigant, Tencent. Podium należy jeszcze do Sony oraz Apple'a. Na niechlubnym 4. miejscu jest Microsoft, choć zestawienie może zmienić się po oficjalnym przejęciu Activision Blizzard.
Zobacz także: Premiery polskich gier, w tym tygodniu do graczy trafią produkcje od 11 bit studios oraz Ice Code Games
Źródło grafik: Raport Newzoo