Oto technologiczne spółki, które planują debiuty na giełdzie w USA w 2019 roku
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
02 kwi 2019, 09:49

Technologiczne „Jednorożce” masowo wejdą na giełdę w USA. Pierwszy debiut spółki za nami, a do IPO przygotowują się kolejne

W tym roku amerykańską giełdę czeka wysyp debiutów spółek z branży technologicznej. W zeszłym tygodniu na giełdzie Nasdaq zadebiutowała spółka Lyft, czyli główny konkurent Ubera. W kolejce na parkiet czekają m.in. Uber, Pinterest oraz Airbnb, a także mniej znane szerokiemu gronu spółki technologiczne Palantir czy Cosworth. Oto jakie firmy w najbliższym czasie mogą wzbudzić duże zainteresowanie wśród amerykańskich inwestorów w trakcie IPO.

Zobacz także: Elon Musk: spółki technologiczne są tanie, bo ludzie wolą inwestować w fundusze ETF

Uber z największą ofertą publiczną w historii USA

Uber jest znany z tego, że oferuje o wiele tańsze przejazdy, niż korporacyjne taksówki. Wzbudza to wiele kontrowersji wśród kierowców licencjonowanych przewoźników. W wielu miastach, również w Warszawie, dochodziło do strajków przeciwko aplikacji Uber, jednak negatywne nastroje nie wpłynęły na sytuację finansową spółki.

Według analizy banku Morgan Stanley i Goldman Sachs, IPO Ubera może być największe w historii Wall Street. Spółka może wyceniony na 120 mld USD i chce zaoferować 21% akcji. To by oznaczało IPO o wartości 25,2 mld USD. Gdyby do tego doszło to w ten sposób Uber o włos wyprzedziłby koncern Alibaba, który jest rekordzistą, jeśli chodzi o wartość IPO (25 mld USD).

Prezes Ubera Dara Khosrowshahi nie podaje konkretnej daty pierwszej oferty publicznej, ale zakłada, że nastąpi ona pod koniec 2019 roku. Według agencji Reutersa zespół Ubera intensywnie pracuje, aby IPO miało miejsce jeszcze w I półroczu. Debiut pozwoli spółce rozszerzyć działalność oraz pozyskać nowe środki finansowe, bez konieczności zaciągania pożyczek. Ponadto, Uber poszerza swoją aktywność poprzez aplikację dostarczania żywności (UberEats) oraz Uber Black, czyli przewóz luksusowymi samochodami. Aplikacje można ściągnąć już w ponad 70 krajach.

Zobacz także: Kim jest Dara Khosrowshahi, nowy szef Ubera. Historia jego życia nadaje się na film

Uber pozyskał w 2018 roku od inwestorów (m.in. Toyota Motor Company oraz SoftBank) ponad 22 mld USD. Dzięki temu stał się nr 1 wśród technologicznych „jednorożców”. Ponadto, właśnie dokonał przejęcia spółki Careem, która ma siedzibę w Dubaju. Przejęcie kosztowało 3,1 mld USD. Oznacza to kolejne poszerzenie działalności Ubera.

Konkurent Ubera, czyli spółka Lyft

Głównym rywalem Ubera jest Lyft. Jak na razie jedyną wyraźną przewagą Lyfta nad Uberem jest to, że zadebiutował na Wall Street. Stało się to w piątek 29 marca. Cena za akcje w pierwszych minutach wynosiła ponad 87 USD. Początkowo przewidywano, że kwota będzie się wahać pomiędzy 62 a 68 USD.
 

lyft


W 2018 roku Lyft odnotował przychody w wysokości 2,2 mld USD. Jest to 100-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 roku (1,1 mld USD). Spółka koncentruje swój obszar działalności głównie na Stanach Zjednoczonych. Jednak ostatnio otworzyła sieć przejazdów na rynku kanadyjskim. Firma ponadto świadczy usługi w zakresie wypożyczania skuterów oraz rowerów. Głównym celem spółki jest poprawa życia ludzi dzięki najlepszemu transportowi na świecie.

W przeciwieństwie do Ubera, który opracował własny dział autonomicznych samochodów, Lyft zdecydował się nawiązać współpracę z dostawcami części samochodowych Magna International Inc i Aptiv Plc.

Kolejny serwis społecznościowy na giełdzie, czyli Pinterest

Kilka dni temu Pinterest złożył formularz S-1 w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Tym samym dostarczył dokumentację finansową, aby jeszcze w 2019 roku rozpocząć sprzedaż akcji na rynku publicznym. Jedna z najnowszych wycen Pinteresta pokazuje, że spółka może być warty 12 mld USD. Spółka wciąż podkreśla, że jest na wczesnych etapach działań związanych z monetyzacją swojego biznesu.

Pinterest, podobnie jak Instagram, umożliwia „wrzucanie” do sieci wizualnych inspiracji, które można kolekcjonować i dzięki temu tworzyć wyszukane autorskie tablice. Serwis ma ponad 250 mln użytkowników, i to grono rośnie. Pinterest to konkurencja nie tylko dla Facebooka, ale również dla wszystkich kanałów reklamowych. Pinterest został określony jako najbardziej innowacyjna firma w kategorii Beauty według Fast Company.

Spółka odnotowała w 2018 roku przychody w wysokości 755,9 mln USD. Większość z nich pochodzi z rynku amerykańskiego, ale to nie oznacza, że Pinterest nie chce również zwiększyć sprzedaży na arenie międzynarodowej. Na swojej drodze do sukcesu giełdowego wciąż spotyka problemy – model przychodów jest zależny od ilości reklamodawców. Narzędzia do blokowania reklam mogą wpłynąć w przyszłości negatywnie na rentowność spółki.
 

pinterest

Platforma podróżnicza Airbnb

Dzięki aplikacji Airbnb można wynająć pokój lub mieszkanie w 191 krajach na całym świecie. W ofercie znajduje się ponad 5 mln obiektów, z której korzysta prawie 500 mln użytkowników. Pierwsze pogłoski o IPO Airbnb pojawiły się już w 2014 roku, jednak do teraz nie znamy dokładnej daty debiutu spółki. Pod koniec grudnia 2018 roku Airbnb powołało nowego dyrektora ds. finansowych, co dla wielu oznacza, że IPO jest już coraz bliżej…

Przychody spółki bazują na pobieraniu dodatkowych należności w przypadku rezerwacji danego obiektu – jest to opłata w wysokości od 6 do 12% całej kwoty. Raporty finansowe Airbnb są trudno dostępne. W 2017 roku szacowano, że jej przychody wynosiły 2,6 mld USD. Dzięki temu analitycy wycenili spółkę na 31 mld USD.
 

airbnb

Wideokonferencje według Zoom Video Communications

Spółka ZVC pod koniec marca złożyła wniosek IPO i zamierza pozyskać 100 mln USD w ofercie publicznej akcji zwykłych klasy A. Firma osiągnęła 330,5 mln USD przychodów w roku finansowym 2019 (kończącym się 31 stycznia). Jej działalność obejmuje 180 krajów na całym świecie.

Zoom umożliwił firmom korzystanie z platformy wideokonferencji online. W swojej ofercie ma m.in. „Zoom Meetings” i „Zoom Rooms”, a niedawno wprowadził „Zoom Phone”. Produkty są oparte na chmurze, a ich celem jest organizowanie spotkań wideo, które będą lepsze od tych osobistych.

Zoom ujawnił w IPO, że większość personelu zajmującego się rozwojem produktów pracuje w Chinach. Firma zatrudnia ponad 500 osób w centrach badawczych na drugim końcu świata, co stanowi około 30% całej siły roboczej. Według prezesa spółki Erica S. Yuana, przenoszenie miejsc pracy do tańszych regionów (w porównaniu do Stanów Zjednoczonych) jest rosnącym trendem wśród firm technologicznych.

Komunikator internetowy Slack

Mało kto wie, że Slack kiedyś robił gry pod firmą Tiny Speck. Jej pracownicy nie byli zadowoleni z ówczesnych narzędzi komunikacyjnych, dlatego stworzyli własny komunikator i odnieśli sukces. Ich produkt jest wykorzystywany do komunikacji biznesowej. Obecnie Slack ma ponad 8 mln aktywnych użytkowników dziennie. W 2016 roku Microsoft próbował przejąć komunikator za 8 mld USD, jednak transakcja nie doszła do skutku.

Spółka została wyceniona na ponad 7 mld USD. W lutym Slack złożył poufny prospekt do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Jak donosi Wall Street Journal, Slack planuje zrezygnować z tradycyjnej pierwszej oferty publicznej, a zamiast tego zamierza sprzedać swoje udziały oferentom bezpośrednio (podobnie jak Spotify w 2018 roku).

Zobacz także: Debiuty na giełdzie w USA w 2019 roku mogą być naprawdę duże - lista spółek

Pozostałe zapowiedzi na 2019 rok

W najbliższym czasie na amerykańskiej giełdzie dojdzie do pierwszej oferty publicznej (IPO) spółek Silk Road Medical oraz Tradeweb Markets. Większość firm wchodzących w nadchodzących tygodniach na parkiet w Nowym Jorku reprezentuje branżę medyczną.

Zaplanowane IPO na kwiecień 2019

kwiecień ipo

Do wejścia na amerykańską giełdę przygotowują się również mniej znane spółki:

  • Palantir (eksploracja zbiorów danych),
  • Cosworth (produkcja silników dla F1),
  • CrowdStrike (software).

Warto wspomnieć, że ostatnio na giełdę powrócił Levi Strauss, lider na rynku dżinsów. W 1985 roku spółka została przejęta przez rodzinę Haas i przez 34 lata nie była notowana. Powrót na giełdę przyniósł sukces – cena za akcję z 17 USD skoczyła do 22,22 USD. Obecna kapitalizacja Levi’s jest na poziomie 6,6 mld USD.

„Zamknięcie rządu” w USA, które miało miejsce na początku tego roku, utrudniło rejestrację spółek chętnych do przeprowadzenia IPO. W tym roku było mało debiutów na Wall Street. Jak widać, prawdopodobnie się to zmieni. Wszyscy czekają na wielkie oferty spółek technologicznych.

Zobacz także: Rząd USA nie pracuje już miesiąc, co zaczyna martwić ekonomistów i analityków. Gospodarka Stanów Zjednoczonych może mocno ucierpieć w I kwartale 2019

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.