Akcje Amazona zanotowały spadek po tym jak gigant e-commerce podał wyniki za czerwiec, które rozminęły się z oczekiwaniami Wall Street. Brak przebicia konsensusu odzwierciedla słabość biznesu e-commerce Amazona, który doświadcza gwałtownego spowolnienia.
Amazon rekompensuje spowolnienie wzrostów w sprzedaży przez internet lepszymi wynikami w segmencie cloud oraz reklamy.
Zobacz także: Złoto, srebro i platyna mocno w górę po posiedzeniu Fed
Amazon rozczarował Wall Street – nadchodzi okres spowolnienia
Amazon zanotował w 2 kwartale 2021 sprzedaż w wysokości 113,1 mld USD co oznacza wzrost o 27% rok do roku. Pomimo spektakularnej zwyżki i tak jest on poniżej konsensusu Wall Street, który liczył na 115,4 mld USD. Zysk wyniósł 15,12 USD na akcję. Dochód operacyjny wyniósł 7,7 mld USD co plasuje ten wynik w górnej części prognozowanego przedziału od 4,5 mld USD do 8 mld USD i nieco poniżej szacunków analityków, które wynosiły 7,8 mld USD.
Przychody ze sklepów internetowych wyniosły 53,2 mld USD, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z rokiem ubiegłym (lub o 13% po skorygowaniu o różnice walutowe), a więc znacznie poniżej konsensusu na poziomie 57,3 mld USD. Jest to wynik niższy od 41% wzrostu w pierwszym kwartale i 49% wzrostu rok temu.
Dyrektor finansowy Amazona, Brian Olsavsky powiedział w rozmowie z analitykami, że od maja wzrost firmy - poza Prime Day - spadł do połowy, z ostatnich 35% i 40% wzrostu, oraz 44% wzrostu w kwartale marcowym. Spółka widzi wzrost w kwartale wrześniowym w przedziale 10%-16%. Olsavsky wskazał na szerszą dostępność szczepionek i większą liczbę wyjść z domu jako czynniki spowolnienia, a także na trudne porównania z sytuacją sprzed roku. Dyrektor finansowy dodał, że spółka spodziewa się, iż taka tendencja może utrzymać się do zakończenia okresu pandemii.
Przychody z innych usług wyniosły 25,1 mld USD, co oznacza wzrost o 38% (lub 34% po skorygowaniu o waluty), powyżej konsensusu prognoz na poziomie 24,8 mld USD. To jednak spowolnienie w stosunku do 60% w kwartale marcowym i 53% rok temu.
Zobacz także: Inflacja w Polsce najwyżej od 2011 roku. GUS podaje szacunkowe dane za lipiec
Przychody Amazon Web Services, usług działających w chmurze, wyniosły 14,8 mld USD, co oznacza wzrost o 37% i znacznie przewyższa szacunki ulicy na poziomie 14,3 mld USD, przyspieszając z 32% wzrostu w marcu i 29% wzrostu rok temu.
„Pozostałe przychody, głównie z reklam, wyniosły 7,9 mld USD, co oznacza wzrost o 87% co znacznie przewyższa konsensus na poziomie 7 mld USD i jest zgodne z ostatnimi dobrymi danymi reklamowymi z Facebooka, Alphabet i innych firm opartych na reklamie. Przychody ze sklepów fizycznych wyniosły 4,2 mld USD, co oznacza wzrost o 11% i przewyższa prognozę ulicy na poziomie 3,9 mld USD.
Na wrzesień Amazon prognozuje sprzedaż na poziomie 106 mld do 112 mld dolarów, czyli poniżej konsensusu na poziomie 118,6 mld dolarów, a zysk operacyjny ma wynieść od 2,5 mld do 6 mld dolarów, w porównaniu do 6,2 mld dolarów rok temu. Spółka podała, że prognoza zakłada około 1 mld USD kosztów związanych z Covid-19.
Akcje Amazona spadły o 7,1% na koniec sesji. W 2021 roku akcje spółki wzrosły o 11%.