Amazon ratuje giełdę, a Rivian ratuje Amazona
E-commercowy gigant Amazon odnotował ogromny wzrost zysków, ale to nie w wyniku szaleństwa zakupowego czy zysków z chmury, ale dzięki... inwestycji w Rivian Automotive.
W tym gorącym okresie wynikowym Amazon ratuje giełdę. To nie przesada.
Po fatalnych wynikach Meta Platforms, nastroje były dość kiepskie. Inwestorzy rozważali przyszłą ścieżkę stóp procentowych Rezerwy Federalnej i jej potencjalny wpływ na wyceny.
Przychody z chmury i reklam rosną jak na drożdżach
Na scenę wkroczył Amazon. Gigant branży e-commerce zaraportował 27,75 USD zysku na akcję w IV kwartale, przebijając tym konsensus Wall Street w wysokości 3,77 USD. W tym kwartale jest pewien haczyk. Dochód netto wyniósł 14,3 mld USD, ale zawierał on zysk przed opodatkowaniem w wysokości około 11,3 mld USD z tytułu posiadania akcji Rivian (RIVN). Amazon posiada około 160 mln akcji Rivian.
Zobacz także: Rivian musi zwiększyć produkcję
Amazon zanotował w tym kwartale sprzedaż na poziomie 137,4 mld USD, co oznacza wzrost o 9% i jest zgodne z szacunkami Wall Street, a także z prognozami firmy (w przedziale od 130 mld do 140 mld USD). Spółka podała, że w ostatnim kwartale suma ta została pomniejszona o około 1,3 mld USD z powodu niekorzystnych różnic kursowych.
Wyniki sprzedaży w sklepach internetowych były słabe, choć może nie tak złe, jak obawiały się niedźwiedzie na Wall Street. Sprzedaż w sklepach internetowych wyniosła 66,1 mld USD, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z rokiem ubiegłym i o około 2,5 mld USD poniżej szacunków Wall Street. Podobnie było w przypadku usług zewnętrznych sprzedawców - sprzedaż wyniosła 30,3 mld USD, co stanowiło wzrost o 11%, ale nie udało się w stosunku do konsensusu na poziomie 31 mld dolarów. Sprzedaż w sklepach fizycznych wyniosła 4,7 mld dolarów, co oznacza wzrost o 17%.
Amazon Web Services – usługi w chmurze – osiągnął przychody w wysokości 17,8 mld USD, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przyspieszając nieco z poziomu 39% wzrostu w kwartale grudniowym i wyprzedzając konsensus Wall Street na poziomie 17,4 mld USD. W międzyczasie Amazon zanotował również silny kwartał w branży reklamowej, osiągając przychody w wysokości 9,7 mld USD, co oznacza wzrost o 32% i wyprzedza konsensus prognoz na poziomie 9,4 mld USD. Przychody z usług subskrypcyjnych wyniosły 8,1 mld USD, co oznacza wzrost o 15%, ale nieznacznie odbiega od konsensusu na poziomie 8,4 mld USD.
Silne wyniki w obu sektorach: AWS i reklamy pokazują rosnącą siłę dywersyfikacji i sugerują, że problemy, które były widoczne w raporcie kwartalnym grudnia zarobków z Facebook Meta Platforms (META) nie są wyznacznikiem słabnącej siły rynku reklam online. Bardziej to wynika z faktu, że Facebook traci udział w rynku.
W komunikacie prezes Amazon, Andy Jassy, powiedział, że firma „zgodnie z oczekiwaniami" odnotowała wyższe koszty w okresie świątecznym, spowodowane niedoborem siły roboczej i presją inflacyjną, dodając, że „problemy te utrzymywały się w pierwszym kwartale" z powodu wariantu Omicron Covid-19. „Pomimo tych krótkoterminowych wyzwań, nadal czujemy się optymistycznie nastawieni i podekscytowani biznesem w miarę wychodzenia z pandemii" – powiedział.
Na marcowy kwartał Amazon prognozuje sprzedaż na poziomie 112 mld USD do 117 mld USD, co oznacza wzrost od 3 do 8%. Spółka zaznaczyła, że niekorzystne kursy walutowe obniżą wzrost o 150 punktów bazowych. Przychody operacyjne w tym kwartale mają wynieść od 3 mld do 6 mld USD, w tym 1 mld USD z tytułu zmniejszenia kosztów amortyzacji w związku z wydłużeniem szacowanego okresu użytkowania serwerów i sprzętu sieciowego.
Zobacz także: 10 najgorszych IPO w USA w 2021 roku, czyli od Oatly do UiPath
Niebezpieczny romans Forda i Amazona z Rivianem
Po wyłączeniu zysku z Rivian i skorygowaniu o podatki, zysk Amazona wyniósł bliżej 8 USD na akcję. Mimo to, w porównaniu z oczekiwaniami, kwartał nadal kwalifikuje się jako duży wzrost zysków.
Akcje Amazona po wynikach Meta Platforms zaliczyły 8% spadku po tym jak inwestorzy w panice sprzedawali Big Tech. Meta spadła o 26%. S&P 500 spadł o 2,4%. Nasdaq Composite spadł o 3,7%. Spółka Meta odnotowała największy dzienny spadek, tracąc 232 mld USD.
Zobacz także: Spotify traci dziś -16%. Akcjom nie pomagają kontrowersje wokół podcastów Joe Rogana
Ford (F) również posiada około 100 mln akcji Rivian. Zyski z tych udziałów odpowiadają za około 8,2 mld USD zysku operacyjnego Forda w IV kwartale. Ford podał nieskorygowany zysk na akcję w wysokości 3,03 USD. Wall Street oczekiwała 1,11 USD za akcję. Po odjęciu wszystkich pozycji specjalnych, takich jak Rivian, Ford podał 26 centów na akcję w porównaniu do skorygowanych szacunków Wall Street, które wynosiły 45 centów. Ford nie trafił i akcje spadły. Inwestorzy nie są zachwyceni zyskiem z Rivian.
Patrząc w przyszłość, Amazon i Ford mają problem ze swoimi udziałami w Rivian. Na koniec 2021 roku akcje Rivian były notowane na poziomie 104 USD. To jest data pomiaru do obliczania zysków z IV kwartału. Teraz ich cena wynosi około 60 USD za sztukę. Oznacza to, że Amazon ma stratę przed opodatkowaniem w wysokości około 6,4 mld USD, czyli być może 10 USD zysku na akcję za I kwartał. Ford ma stratę przed opodatkowaniem w wysokości około 4 mld USD, czyli około 1 USD zysku na akcję.
Oczywiście, kwartał jeszcze się nie skończył. Przed Rivianem jeszcze wszystko możliwe. Jednak po takich wynikach, poziom akcji Riviana może mieć wpływ na akcję Amazona. Wartość udziałów Amazona w Rivian wynosi około 10 mld USD, czyli 0,7% kapitalizacji rynkowej giganta e-commerce i chmury obliczeniowej. Udziały Forda w Rivian są warte około 6 mld USD, czyli 7% kapitalizacji rynkowej producenta samochodów.
Amazon poinformował również, że podnosi cenę członkostwa Amazon Prime po raz pierwszy od 2018 roku. Amazon będzie teraz pobierać 14,99 USD miesięcznie, w górę z 12,99 USD, lub 139 USD w skali roku, w górę z 119 USD. Podwyżka będzie obowiązywać od 18 lutego. dla nowych członków, a od 25 marca dla obecnych członków w dniu ich odnowienia.
Analityk Jefferies, Brent Thill, który rekomenduje „Kupuj” dla akcji Amazona, napisał w nocie wstępnej, że ustawienia przed kwartałem Amazona są mieszane - z dyskontem wyceny zrównoważonym przez potencjalny spadek przychodów operacyjnych z powodu podwyższonych kosztów pracy. W drugiej połowie roku Amazon jest postrzegany jako spółka na 2022 r., w czym pomagają łagodniejsze porównania, lepsza widoczność kosztów, umiarkowany wzrost mocy produkcyjnych oraz kontynuacja dynamiki wysokomarżowego biznesu AWS i reklamy.
Dobre wyniki AWS i reklamy, podwyżka cen Prime i nienajgorsze wyniki e-commerce sprawiają, że Amazon może nawet zrobić wystarczająco dużo, aby poprawić sentyment wokół spółek technologicznych.