Akcje NIO, XPeng i Li Auto to tańsze alternatywy dla akcji Tesli. Sypią się rekomendacje kupna dla spółek produkujących auta elektryczne
Rośnie byczy sentyment wokół producentów samochodów elektrycznych. Trzech chińskich producentów notowanych na amerykańskiej giełdzie. NIO, Xpeng i Li Auto ma nowego byka.
Dynamiczny trend rozwoju sektora EV
Chiny są największym na świecie rynkiem dla nowych samochodów elektrycznych. Trend jest dynamiczny. W 2020 roku to było 6%, a w 2021 roku to już 15%. Nowe badania sugerują, że globalny rynek pojazdów elektrycznych zwiększy swoją wartość pięciokrotnie do 2030 roku, w oparciu o nowe dane uzyskane przez Allied Market Research. W 2020 roku wartość rynku pojazdów elektrycznych, według tych samych badań, oscylowała w okolicach 163 mld USD co jest gigantyczną wielkością biorąc pod uwagę niski udział tego sektora w porównaniu z silnikami spalinowymi, podaje raport.
Według nowego badania, globalny sektor pojazdów elektrycznych osiągnie wartość 823,74 mld USD do roku 2030, przy złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 18,2%. Według IBISWorld.com, globalny przemysł motoryzacyjny będzie wart w tym roku 2,8 bln USD, co stanowi wzrost o 4% w stosunku do jego wyceny w 2021 roku.
Zobacz także: Sytuacja akcji spółek producentów EV jest zmienna, jak w przypadku kryptowalut. Rivian zwiększa produkcję, ale analitycy obniżają cenę docelową
Tańsze alternatywy niż Tesla
We wtorek analityk Barclays, Jiong Shao rozpoczął rekomendację kupna dla NIO (NIO), Xpeng (XPEV), Li Auto (Li). Shao uważa, że szybka adopcja pojazdów elektrycznych w Chinach, kwitnąca sprzedaż, polityka rządowa wspierająca zakup pojazdów elektrycznych składa się na „rzadką okazję”, którą opisuje w swoim raporcie.
Cena docelowa dla NIO wynosi 34 USD, czyli ponad 40% potencjału wzrostu. Cena docelowa dla Xpeng wynosi 45 USD, co oznacza ponad 20% wzrostu w stosunku do ostatnich poziomów. Natomiast cena docelowa Shao dla Li Auto wynosi 38 USD, czyli okolica 33% potencjału wzrost.
Zobacz także: Nie ma euforii na akcjach spółki Tesla po publikacji wyników za IV kwartał. Rynek czeka na dane z innych firm z sektora EV
Średnia cena docelowa wg. analityków pokrywających EV dla NIO, XPeng i Li jest znacznie wyższa i wynosi odpowiednio 56, 62 i 45 USD. Inflacja i rosnące stopy procentowe zaszkodziły akcjom szybko rozwijających się, bogato wycenianych spółek bardziej niż innym. Szybko rozwijające się spółki generują większość swoich zysków i przepływów pieniężnych daleko w przyszłości. Te przyszłe środki pieniężne są mniej warte, gdy zdyskontuje się je na dzień dzisiejszy, kiedy stopy procentowe są wyższe.
Łączna sprzedaż jednostkowa w Chinach i USA wzrosła o około 183% w 2021 r., osiągając poziom prawie 240 000 samochodów, w porównaniu z około 85 000 samochodów dostarczonych w 2020 r. W niektórych kategoriach jak SUV lepiej sprzedaje się elektryczna Tesla niż benzynowy BMW czy Audi:
Według danych Cina Passenger Car Association, sprzedaż #Tesla Model Y jest najlepiej sprzedającym się SUV-em klasy premium ze wszystkich typów silników w tym kraju.
— Szymon Machalica (@SzymonMachalic1) January 13, 2022
2021:
Tesla Y = 169 853 szt.
BMW X3 = 149 742 szt.
Audi Q5 = 139 909 szt. pic.twitter.com/BTqSinmZIM
Zobacz także: Tesla jest dla ciebie za droga? Oto 3 "tanie" spółki, które produkują samochody elektryczne
Łącznie, sprzedaż NIO, XPeng i Li ma wzrosnąć o około 85% w 2022 roku, w porównaniu do 2021 roku. Dlatego też spółki te są wyceniane jak akcje wzrostowe, notowane średnio po około 4,5-krotności szacowanej sprzedaży w 2022 roku.
Przez nowe rekomendacje rośnie popularność tych akcji. Ponad 90% analityków oceniających NIO, XPeng i Li ADR jako kupujące. Średni wskaźnik kupna dla akcji z indeksu S&P 500 wynosi około 58%.