Platforma Roblox notuje rekordową liczbę graczy. Mimo to akcje spadają, po publikacji gorszych niż oczekiwano wyników
Roblox, edukacyjna gra internetowa gdzie gracze sami kształtują rozgrywkę, odnotował rekordową liczbę dziennych aktywnych użytkowników i godzin zaangażowania w 4Q2022, ale akcje spadają po publikacji gorszych niż oczekiwano wyników netto.
Rośnie średnia wieku graczy i miliardy przegranych godzin
Roblox odnotował stratę netto w 4Q2022 w wysokości 143 mln USD, czyli 25 centów na akcję, podczas gdy konsensus analityków zakładał stratę netto w wysokości 12 centów. Firma podała, że średnia dzienna liczba aktywnych użytkowników w kwartale wyniosła 49,5 mln, co oznacza wzrost o 33% rok do roku. Liczba zaangażowanych godzin wyniosła 10,8 mld, co oznacza wzrost o 28%. Obecnie kapitalizacja spółki wynosi ponad 42 mld USD.
Szacuje się, że w styczniu Roblox zarobił od 220 do 223 mln USD, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dzienna liczba aktywnych użytkowników wyniosła 54,7 miliona, co oznacza wzrost o 32% w porównaniu do stycznia 2021 roku, natomiast liczba godzin spędzonych w grze wyniosła 4,2 miliarda.
Just one Roblox experience, Brookhaven, received 12.2 billion visits last year. For more trending experiences in 2021, take a look back with our latest blog post: https://t.co/JtbdcUxqoI#YearOnRoblox pic.twitter.com/byLochBPkF
— Roblox (@Roblox) January 26, 2022
Spółka nie przedstawia prognoz finansowych, ale co miesiąc publikuje kluczowe wskaźniki. Dyrektor finansowy Mike Guthrie powiedział, że firma aktywnie skaluje międzynarodowy biznes oraz rozszerza swoją demografię wiekową i rośnie średnia wieku nowych graczy. Zarząd szacuje, że ten trend pozwoli trafić do miliardów użytkowników i pójdzie to w parze z ekspansją platformy. „Rozwijamy partnerstwa, rozwijamy wczesną inwestycję w edukację co oznacza, że nasza platforma jest coraz atrakcyjniejsza dla szerokiej gamy użytkowników. Nadal będzie dostarczać wszystkie wartości, które pomogły nam dotrzeć do tego miejsca gdzie jesteśmy”, mówił Guthrie.
Zobacz także: Huuuge ogłasza skup akcji za 100 mln zł. Dokładnie rok temu w IPO oferował inwestorom akcje 160% wyżej
Roblox to platforma opracowana w 2006 roku, gdzie użytkownicy sami tworzą własne gry, grają w produkcje innych graczy. Niewątpliwie to fenomen tak jak kiedyś Tibia, Minecraft czy Fortnite. Roblox Corporation jest deweloper odpowiedzialnym za platformę, która udostępnia narzędzia użytkownikom do tworzenia własnych tytułów. Wszystkie gry na platformie są darmowe, a system monetyzacji opiera się na mikropłatnościach, gdzie gracze mogą kupować przedmioty stworzone przez twórców. Spółka pobiera swoją prowizje. Jeden z najpopularniejszych twórców na platformie, Ale Hicks zarobił ponad milion dolarów. Komputer Świat powołując się na śledztwo kanału People Make Games wynika, że prowizja twórców platformy wynosi, aż 75%. Firma rozwija system mikropłatności oraz firma podkreśla, że rosną jej ambicje. To na pewno będzie konkurencyjny Metaverse do tego tworzonego przez Facebooka, a nie tylko platforma dla dzieci.
We are deeply humbled by the overwhelming support for @Roblox and our public offering today. To all those who helped us get one step closer to fulfilling our vision of the #Metaverse—thank you. #RobloxIPO
— David Baszucki (@DavidBaszucki) March 10, 2021
Średnia cena docelowa 16 analityków, którzy pokrywają spółkę to 107 USD. Akcje spółki od debiutu są 5% wyżej, ale od początku roku spadły już 29%.