Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Katastrofa Boeinga w Chinach. Wraca koszmar inwestorów po śmiertelnej serii MAX-ów

Udostępnij

Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego potwierdziła katastrofę samolotu. „21 marca 2022 r. Boeing 737 linii China Eastern Airlines stracił kontakt nad Wuzhou podczas lotu Kunming-Guangzhou. Potwierdzono, że samolot się rozbił. Na pokładzie znajdowały się 132 osoby, w tym 123 pasażerów i 9 członków załogi".

Samolot nie był wersją MAX odrzutowca 737, który został uziemiony na całym świecie w okresie od marca 2019 r. do listopada 2020 r. po dwóch śmiertelnych katastrofach w ciągu dwóch miesięcy. Jednak katastrofa w Chinach jest kolejnym ciosem dla Boeinga. Kolejny wypadek tylko pogłębi opinię, że Boeing ma pewne chroniczne problemy, podczas gdy firma stara się zwiększyć dostawy MAX-ów i ponownie certyfikować je do służby komercyjnej w Chinach.

Nie było natychmiastowych doniesień o liczbie ofiar, jak podało wiele serwisów informacyjnych.

Spółka początkowo nie komentowała sytuacji, ale po kilku godzinach zaczęły napływać komunikaty jak to, że Boeing jest świadomy pierwszych doniesień mediów i pracuje nad zebraniem dodatkowych informacji. Strona internetowa China Eastern Airlines była czarno-biała.

China Eastern w swojej flocie ma około 130 samolotów 737-800 i rozpoczęły ich dostawy w 2009 roku. Chińskie media Yicai podały, że po katastrofie China Eastern wstrzyma loty 737-800. Linie China Eastern nie odpowiedziały na prośbę o komentarz na temat floty 737-800.

737-800 należy do tzw. nowej generacji (rodzina NG) odrzutowców 737 wprowadzonych przez Boeinga pod koniec lat 90. Odrzutowców NG dostarczono do tej pory około 7000 sztuk. Odrzutowce z rodziny NG mają inne silniki i inne systemy, które nie były odpowiedzialne za tragiczne katastrofy MAX-ów. W sumie China Eastern eksploatuje około 750 odrzutowców zarówno Boeinga, jak i Airbusa (AIR.France).

Akcjonariusze mieli ciężką przeprawę w ciągu ostatnich kilku lat. Akcje Boeinga osiągnęły rekordowy poziom na początku 2019 roku po pierwszej katastrofie MAX-a z udziałem samolotu Lion Air w październiku 2018 roku. Następnie doszło do drugiej katastrofy z udziałem samolotu Ethiopian Airlines i problemów z jakością odkrytych w procesie produkcji. Akcje spadły o około 60% z rekordowego poziomu ponad 446 USD.

BOEING AKCJE

Zobacz także: XTB notuje dynamiczny wzrost klientów. DM Trigon podnosi cenę docelową dla akcji brokera

Linie China Eastern Airlines są operatorem samolotów typu MAX i posiadają w swojej flocie około 14 maszyn tego typu. Najnowszy MAX został dostarczony przez China Eastern Airlines w lutym 2019 roku. MAX nie jest jednak w pełni certyfikowany do lotów w Chinach. Żaden z odrzutowców MAX eksploatowanych przez chińskich przewoźników nie jest w służbie komercyjnej.

Ostatnie informacje na temat samolotów MAX w Chinach pojawiły się w styczniu podczas telekonferencji Boeinga poświęconej wynikom finansowym za czwarty kwartał. Dyrektor generalny Dave Calhoun powiedział, że Chiny nadal przygotowują się do powrotu do służby.

Boeing spodziewa się, że chiński MAX wróci do służby w 2022 roku.

Zobacz także: Enter Air z optymizmem patrzy na 2022 rok, pomimo wysokich cen ropy i wojny w Ukrainie

Udostępnij