Elon Musk sprzedaje akcje Tesli, a sprzedaż jego samochodów elektrycznych w Chinach mocno spada
Elon Musk zmniejsza swoje zaangażowanie w akcjach Tesli i sprzedaje je za 6,88 mld USD. Nowa ustawa „The Inflation Reduction Act” przegłosowana w Kongresie może minimalnie zachęcić do kupowania samochodów elektrycznych. Szczególnie w czasie kiedy spada sprzedaż Tesli w Chinach.
Musk redukuje się na akcjach Tesli
Zobacz także: Tesla ogłasza spilt akcji. Analitycy szacują straty z Chin i obniżają cenę docelową
Elon Musk zredukował się o ok. 7,92 mln akcji o łącznej wycenie 6,88 mld USD. Prezes Tesli pytany w komentarzach o swoje transakcje, tłumaczy, że to na wypadek gdyby musiał przejąć Twittera, a gdyby nie mógł liczyć na „partnerów". Inna sprawa. Elon ma umowę na odkup kolejnych pakietów akcji za niewiele ponad 6 USD za sztukę w przypadku wzrostu kapitalizacja spółki. Kapitalizacja wzrosła w lipcu ponad 22%. Za chwile będzie miał więcej akcji niż przed sprzedażą.
Elon Musk sold ~4.88mln #Tesla shares valued at $4.3bn, acc to four Form 4 filings. The transaction reduced the directly owned shares to ~158mln shares. (BBG) pic.twitter.com/04tJpHCgAo
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) August 10, 2022
Kongres walczy z inflacją ustawą „The Inflation Reduction Act”
Przez weekend Kongres przyjął ustawę „The Inflation Reduction Act”, która zawiera ulgi podatkowe na zakup pojazdów elektrycznych.
Ogólnie cała ustawa jest czymś w rodzaju tarczy antyinflacyjnej związanej z transformacją energetyczną oraz stworzeniem nowych miejsc pracy. Ustawa przewiduje 433 mld USD na nowe inwestycję oraz zmniejsza deficyt budżetowy o około 300 mld USD, wylicza Wall Street. Sama ustawa jest dużym powodem do dumy dla administracji Bidena. „Senaccy demokraci stanęli po stronie amerykańskich rodzin ponad podziałami” – powiedział prezydent USA. „Startowałem na prezydenta obiecując, że rząd znów będzie pracował dla rodzin pracujących i tym jest ta ustawa".
Według „The Inflation Reduction Act” amerykański rząd przeznaczy 369 mld USD na programy, których celem jest przyspieszenie przejścia na czystszą energię, zwiększenie krajowej produkcji energii i obniżenie emisji dwutlenku węgla o 40% do 2030 roku. Pieniądze zostałyby przeznaczone na panele słoneczne, turbiny wiatrowe i inne źródła czystej energii - skorzystaliby na tym również konsumenci pojazdów elektrycznych.
Na ustawie skorzystają producenci i nabywcy pojazdów elektrycznych. Obecnie w USA jeżeli chcesz kupić EV to jesteś uprawniony do ulgi podatkowej w wysokości do 7500 USD, ale korzyści są ograniczone do pierwszych 200 000 kwalifikujących się pojazdów, które sprzedaje producent. Nowy projekt ustawy znosi ten limit i oferuje dodatkową ulgę do 4000 USD w kredytach dla ludzi, którzy kupują używane EV.
Ekonomiści nie podzielają entuzjazmu polityków i twierdzą, że wpływ ustawy na inflację będzie nieznaczny i nie będzie odczuwalny przez długi czas biorąc pod uwagę jak długo potrwa wprowadzanie wielu programów w życie. Oprócz wyżej wymienionych ustawa ma obniżyć ceny leków na receptę.
Zobacz także: Inflacja W USA wyższa od prognoz. FED dalej będzie podnosić stopy procentowe
Chiński problem Tesli - spada sprzedaż
Tesla przeprowadziła w lipcu planowany przestój w celu modernizacji sprzętu w zakładzie montażowym w Szanghaju. Widać to w wynikach dostaw.
Tesla wypuściła w lipcu 28217 pojazdów ze swojej chińskiej fabryki, co oznacza spadek z rekordowych 78906 zanotowanych w czerwcu, według danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).
Prawie 20 000 samochodów zostało wyeksportowanych, a około 8 500 dostarczono do chińskich klientów. Eksport i lokalne dostawy różnią się w zależności od miesiąca. W czerwcu Tesla wyeksportowała mniej niż 1000 pojazdów, kierując prawie 78 000 samochodów do lokalnych klientów.
Produkcja i sprzedaż Tesli w Chinach były niestabilne od miesięcy, ponieważ cały chiński przemysł motoryzacyjny boryka się z pandemią, która wpłynęła na wszystko - od dostaw części do detalicznego popytu na samochody.
W lipcu, według CPCA, produkcja nowych pojazdów elektrycznych w Chinach wyniosła około 564 000 sztuk. To spadek o 1% w stosunku do czerwca i wzrost o 120% w stosunku do lipca 2021 roku.
NEV – chińska klasyfikacja samochodów elektrycznych - obejmuje pojazdy akumulatorowo-elektryczne, takie jak Tesla produkuje, jak również plug-in hybrid pojazdy. To właśnie chińska - czyli nie do końca zgodna z ogólnoświatowym trendem - statystyka pojazdów niskoemisyjnych. Dosłownie.
Sprzedaż detaliczna NEV wyniosła około 483 000 pojazdów lub około 26% z około 1,84 mln pojazdów osobowych sprzedanych chińskim klientom. Od kilku miesięcy rynek NEV w Chinach utrzymuje się na poziomie około 25%.`Lipcowy wynik 1,84 miliona sprzedanych samochodów to spadek z poziomu 2,22 mln sprzedanych chińskim klientom w czerwcu.