Export i import może być droższy, bo ceny frachtu dynamicznie rosną
Obrazek użytkownika Wioletta Hass
18 sie 2021, 08:30

Export i import może być jeszcze droższy, bo ceny frachtu dynamicznie rosną i są najwyższe od lat

Obecnie koszt transportu kontenera to już 3 600 dol., jeszcze w połowie 2019 roku, koszt ten wynosił ok. 750 dol. Przyczyn jest kilka.

Od pewnego czasu obserwujemy wzrost cen frachtu. Jedną z przyczyn jest brak kontenerów, jednak wydaje się to za mało, biorąc pod uwagę tak dynamiczne wzrosty cen.

Dlaczego fracht tak mocno drożeje

Ostatnie miesiące stały pod znakiem wzrostu cen frachtu. Przyczyna? Ciągłe opóźnienia oraz zamknięcia związane z pandemią COVID-19, nieprzerwany popyt na fracht morski na trasie Azja – USA i brak przepustowości Kanału Sueskiego (kwiecień br.). To wszystko składa się na ten efekt, który widać we wzroście cen.

Jak podaje Morska Agencja Gdynia, koszt transportu TEU (objętości kontenera 20-stopowego) w połowie 2019 r. wynosił 750-850 dol. Cena ta była zdecydowanie wyższa już w połowie 2020 r., kiedy wynosiła 950-1050 dol., obecnie to już 3600-3650 dol.

Ekonomiści szukają źródeł problemu z wysoką ceną frachtu w małej ilości kontenerów. Pod koniec ub.r. tak wiele statków kontenerowych płynęło do zachodniej części USA, że powstał problem z dostępnością samych kontenerów, ale również kontenerowców. Co ciekawe również przepustowość amerykańskich portów okazałą się niewystarczająca - to spowodowało kolejki, które skutecznie opóźniły sprawny rozładunek.
 

choke on the water

Zobacz także: Inflacja i wariant delta sprawiają, że nastroje amerykańskich konsumentów są najsłabsze od dekady

Eksporterzy i importerzy płacą dużo, bo muszą mieć obrót

W czerwcu pisaliśmy o tym, że popyt, podaż oraz stawki cenowe zaliczyły skokowy wzrost rdr. Wakacyjny rynek przewozu towarów charakteryzował się chaosem: pożary w Kanadzie i Turcji, powodzie w dużej części Europy, tajfun w Chinach, czy nawet obecna sytuacja w Afganistanie.

Klęski żywiołowe, problemy ekonomiczne czy ryzyko polityczne – to wszystko ma ogromny wpływ na przemysł i handel. Co ciekawe, mimo tego, że ceny transportu są zatrważająco wysokie, to wielu importerów i eksporterów jest gotowych zapłacić dodatkowo – tylko po to, aby utrzymać swój towar w ruchu.

Czy stawki frachtu spadną? Wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę wciąż wysoki popyt konsumentów na towary oraz rozliczne opóźnienia w dostawach i braki zapasów. Przekonuje o tym również Światowa Organizacja Handlu, która w całym roku przewiduje 8% wzrost wymiany towarowej.

Jak przekonują nas statystyki, w I kw. br. najchętniej kupowaliśmy zabawki i sprzęt sportowy, WTO odnotowało wzrost handlu tymi towarami, aż o 60% r/r. Ponadto o 30% wzrósł handel komputerami oraz sprzętem elektronicznym, a o 20% wzrósł handel żelazem i stalą.

Zobacz także: Transport staje się rekordowo drogi, światowa gospodarka jest coraz bardziej rozgrzana

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.