Przejdź do treści

udostępnij:

GPW i Artinfo chcą razem tokenizować dzieła sztuki

Udostępnij

Pod koniec listopada GPW oraz portal Artinfo.pl mają podpisać memorandum o partnerstwie w zakresie tokenizacji dzieł sztuki.

GPW zamierza wykorzystać fakt, że od dłuższego czasu pracuje nad sposobami wykorzystywania technologii blockchain. Działa już od pewnego czasu platforma Raisemana, a teraz GPW przymierza się do wykorzystania blockchain do tokenizacji dzieł sztuki.

GPW będzie tokenizowała sztukę…

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie poinformowała, że wraz z portalem ArtInfo rozpoczyna pracę nad stworzeniem ram biznesowych umożliwiających tokenizację dzieł sztuki, a w szczególności obrazów. „Głównym celem współpracy jest zwiększenie transparentności rynku sztuki oraz dostępności dzieł sztuki dla klientów detalicznych, a także zmniejszenie kosztów transakcyjnych poprzez zastosowanie technologii blockchain. Na podstawie porozumienia o współpracy ma powstać opis funkcjonowania rynku stokenizowanych obrazów wraz z jego wszystkimi komponentami instytucjonalnymi” – czytamy w komunikacie.

„Pojawienie się tokenizacji oznacza nowy etap w rozwoju krajowego rynku dzieł sztuki. We współczesnym świecie nawet ten najbardziej tradycyjny rynek zaczyna podążać za nowymi technologiami. To może być przełomowy moment. Zaangażowanie GPW świadczy natomiast o rosnącym zainteresowaniu naszą branżą wśród największych instytucji finansowych” – stwierdził Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl.

„Z dużym zainteresowaniem przyglądamy się rozwojowi rynku dzieł sztuki w Polsce i na świecie. Widzimy, że nasze doświadczenia związane z budową polskiego rynku kapitałowego od podstaw mogą mieć zastosowanie również w tej sferze. Chcemy głębiej poznać rzeczywistość obrotu sztuką. Jest to obszar poza naszymi kompetencjami, dlatego też na naszego partnera wybraliśmy Artinfo.pl” – wskazał Adrian Kutnik, dyrektor Private Market GPW.

Zobacz także: Właśnie trwa kolejna bańka internetowa – twierdzi Charles Rotblut, wiceprezes AAII

…na Zachodzie zabrali się za to już dawno

Polska zaczyna więc gonić świat w zakresie tokenizacji dzieł sztuki. Pierwsze zdarzenie tego typu zostało przeprowadzone przez platformę inwestycyjną Maecenas w 2018 r. – stokenizowano wtedy dzieło „14 Small Electric Chairs” Andy’ego Warhol’a, po czym wystawiono na aukcję 49% udziałów w obrazie. W licytacji wykorzystano tzw. smart kontrakty, a jej uczestnicy nabyli ostatecznie 31,4% udziałów.

Lata 2020 – 2021 przyniosły prawdziwą rewolucję na rynku dzieł sztuki. Tokenizacja dynamicznie postępuje, pojawił się pierwszy tzw. jednorożec (firma o wartości rynkowej ponad 1 mld USD), który działa na rynku sztuki – chodzi o Masterworks. Pisaliśmy o tej firmie TUTAJ.

Domy aukcyjne, takie jak Sotheby’s, rozwijają sprzedaż NTF. Wystawiają na licytację nie tylko stokenizowane dzieła sztuki, ale też np. linijki pierwotnego kodu dla sieci WWW. Zresztą, Sotheby’s zainwestowało 20 mln USD w amerykańską firmę Mojito rozwijającą technologie związane z obrotem NFT na blockchain Ethereum.

Niesamowicie rozwija się także rynek NFT – czyli tokenów niezamiennych. W ciągu 30 dni licząc od 12 listopada, wartość sprzedanych na tym rynku tokenów wyniosła 1,7 mld USD, podczas gdy w całej historii jego istnienia wynosi 10,2 mld USD. We wskazanym okresie dokonano 920 mln transakcji, podczas gdy w całym okresie blisko 11 mln.

Dane dotyczące rynku NFT (USD)

Dane dotyczące rynku NFT

Źródło: Statista

Najpopularniejszym artystą w świecie NFT jest Beeple – sprzedał do tej pory prace za 145 mln USD, w tym kolaż „Everydays – The First 5000 Days” za 69 mln USD. Za nim w rankingu znajduje się Pak, który sprzedał dzieła za 56,41 mln USD.

Zobacz także: Dolar rośnie w stosunku do złotego. Stopy procentowe w Polsce muszą rosnąć, aby nasza waluta nie poszła śladami tureckiej liry

Udostępnij