Zamiast na podróże wydajemy pieniądze na remonty i dekoracje. 6 spółek z GPW i NC, które mogą skorzystać na tym trendzie
Wiele osób zamiast podróżować pozostaje w domu i decyduje się na remonty. Potwierdzają to zarówno wstępne dane GUS jak również wyniki finansowe spółek w Polsce i na zagranicznych rynkach giełdowych.
Okazuje się, że ludzie aktywnie wykorzystują czas wolny podczas pandemii na remonty i dekoracje. Widać to zwłaszcza po kursach akcji spółek z amerykańskiej giełdy. Przedsiębiorstwa oferujące meble czy elementy dekoracyjne w ostatnich miesiącach mocno zyskały na wartości. Przykładowo, notowania spółki Wayfair, oferującej meble i produkty gospodarstwa domowego, w ciągu ostatnich 3 miesięcy wzrosły o 115%. Akcje amerykańskiej sieci hipermarketów budowlanych HOME DEPOT w tym roku zyskują 23,5% i są najwyżej w historii.
Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), produkcja przemysłowa w czerwcu wzrosła o 13,9% względem maja. Na GPW czy NewConnect również mamy kilka spółek, które mogą skorzystać na aktualnym trendzie remontowania i dekorowania domów. Należą do nich m.in. Fabryka Mebli Forte czy Amica.
Wnioski z danych o prod. przem. #GUS za VI'20:
— Biuro maklerskie mBanku (@BMmBanku) July 23, 2020
szybkie wyjście z kryzysu meble (#Forte) i dużego AGD (#Amica)
pod presją prod. z aluminium (#Alumetal), stal surowa (#Cognor, #JSW, #PKP_Cargo)
spadki prod. nawozów (#Azoty), szkła i soli (#Ciech) https://t.co/XStMrMmFTC pic.twitter.com/5w5HE5t0Pz
Pozytywne sygnały z amerykańskiego rynku
Jak podaje telewizja CNBC, coraz więcej osób pozostaje wciąż w domu ze względu na pandemię COVID-19. Wydatki, które w tym okresie powinny zostać przeznaczone na turystykę, w dużej mierze przechodzą na… remontowanie i dekorowanie domów. Kursy akcji takich spółek jak Wayfair czy Peleton wzrosły w ostatnich miesiącach o 115%.
„Konsumenci w całym kraju (...) zamieniają swoje domy w swoje własne małe prywatne kurorty, od projektowania krajobrazu przez patia po baseny” - komentuje Mark Tepper, prezes i dyrektor generalny Strategic Wealth Partners. Wskazuje, że społeczeństwo przystosowuje obecnie swoje mieszkania w miejsca, w którym spędzają większość czasu. Wcześniej to w biurach ludzie spędzali większą część swojego czasu.
Które spółki z warszawskiej giełdy mogą również skorzystać na nowym trendzie konsumentów?
Amica
Amica to największy producent AGD w Polsce. Pomimo zawieszenia produkcji podczas pandemii, spółka poinformowała kilka dni temu o planach wypłaty dywidendy (3 zł na akcję). Propozycja zarządu wynika zarówno z optymistycznych prognoz na ten rok, jak i z wypracowania solidnego zysku w 2019 roku.
Jeszcze pod koniec maja Amica opublikowała wyniki finansowe za I kwartał 2020 roku. Mimo już widocznych skutków pandemii koronawirusa, spółka zwiększyła sprzedaż na rynkach wschodnich, w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii.
„Widzimy pozytywne symptomy odreagowania rynkowego w maju, ale liczymy się z długotrwałą odbudową popytu na sprzęt AGD w Europie. Dlatego w ramach dostosowania się do aktualnej sytuacji wprowadziliśmy liczne programy oszczędnościowe w zakresie kosztów operacyjnych, redukujemy lub przesuwamy wydatki inwestycyjne, występujemy o wsparcie z rządowych planów pomocowych w krajach siedziby spółek grupy, ograniczyliśmy też już koszty wynagrodzeń” – powiedział CFO Grupy Amica Michał Rakowski.
Kurs akcji spółki Amica
Aktualnie kurs akcji spółki produkującej sprzęt AGD powrócił do notowań z początku 2020 roku.
Zobacz także: Amica zamierza wypłacić 3 zł dywidendy na akcję
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka już w maju informowała, że nie odczuła skutków pandemii COVID-19. Jeszcze w I kwartale 2020 roku sprzedaż produktów była wyższa, niż rok wcześniej. Jak podkreślał prezes spółki Piotr Mikrut, w okresie przymusowego lockdownu zaobserwowano zwiększony ruch w marketach budowlanych. Miało to pozytywny wpływ na sprzedaż produktów.
Kilka dni temu spółka opublikowała szacunkowe wyniki za II kwartał, które wskazują na wzrost przychodów o blisko 90% rdr. Bezpośredni wpływ na osiągnięcie takich wyników miała właśnie pandemia oraz zmiana zachowań konsumenckich.
„Spółka nie jest w stanie obecnie ocenić, w jakim stopniu mają one charakter tymczasowy, a w jakim stały, choć niektóre z obecnych obserwacji mogą wskazywać na to, że duża część klientów finalnych grupy powróci do zachowań sprzed stanu pandemii i będzie traktować główną część wydatków na kluczowe produkty grupy - tj. farby i preparaty do ochrony i dekoracji drewna - przede wszystkim jako wydatki dokonywane nie częściej niż jednokrotnie w trakcie jednego sezonu remontowego (dla danej nieruchomości)” - napisano w komunikacie spółki.
Kurs akcji spółki Śnieżka
W połowie lipca Ipopema Securities wydała rekomendację „kupuj” dla FFiL Śnieżka, a cenę docelową ustalono na poziomie 97,3 zł. Pomimo pandemii, spółki również wypłaciła po raz 17. w historii dywidendę – 2,6 zł na akcję.
Zobacz także: Śnieżka wypłaci dywidendę już 17. rok z rzędu
Fabryka Mebli Forte
Producent mebli z Ostrowi Mazowieckiej nie miał tyle szczęścia podczas pandemii. Na kilka tygodni zamknięto zakłady produkcyjne, a w czerwcu Forte wypadło z indeksu mWIG40 i przeszło do sWIG80. Mimo to, jeszcze pod koniec kwietnia członek zarządu, Mateusz Gazda liczył, że sprzedaż mebli odbije się w III i IV kwartale.
„Jeśli nie będzie drugiej, dużej fali koronawirusa, to zakładamy, że w III-IV kwartale sprzedaż powinna zacząć się rozkręcać. Pamiętać należy jednak, że III kwartał to wciąż tradycyjnie niski sezon w naszej branży. Nie widzę w IV kwartale możliwości powtórzenia ubiegłorocznych wyników, bo wydaje się, że niepewność konsumentów nie pozwoli na to. Może się okazać, że sprzedaże będą na poziomie 20-30% w porównaniu do ubiegłego roku. Meble nie są towarami pierwszego wyboru” - mówił jeszcze w kwietniu członek zarządu Forte.
Kurs akcji spółki Forte
Meble są teraz w kręgu zainteresowań konsumentów, a jeden z dystrybutorów produktów Forte – Agata Meble – od kilku miesięcy prowadzi akcje promocyjne na produkty dostępne w sklepach.
Libet
Libet jako producent kostki brukowej oraz płyt tarasowych również może skorzystać na aktualnym trendzie urządzania domów czy ogrodów. Jeszcze na początku pandemii pisaliśmy, że spółka odbiła podczas korekty wzrostowej na GPW. Aktualnie kurs akcji Libetu znajduje się najwyżej od 2017 roku.
Na początku lipca Libet opublikował szacowane wyniki za I półrocze 2020 roku. Wynika z nich, że spółka osiągnęła przychody na poziomie 112 mln zł. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, „poziom tych przychodów za ten okres, jest istotnie wyższy względem poziomu skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży wypracowanego przez grupę kapitałową LIBET S.A. w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019 (...)”.
Kurs akcji spółki Libet
Stelmet
Grupa Stelmet odpowiada za produkcję oraz dystrybucję architektury ogrodowej wykonanej z drewna. W kwietniu, ze względu na pandemię, spółka zdecydowała się wstrzymać produkcję. W połowie czerwca Stelmet opublikował szacunkowe wyniki finansowe za I półrocze 2019/2020 roku.
„W ocenie spółki, epidemia COVID-19 przyczyniła się do zmniejszenia sprzedaży drewnianej architektury ogrodowej (DAO) o 19,8 mln zł, tj. o 10% (przy zmniejszeniu wolumenu sprzedaży w m sześć. o 8,9%)” - czytamy w oficjalnym komunikacie spółki.
Jednak w okresie wakacyjnym wydatki konsumentów na architekturę ogrodową mogą zostać zwiększone. Niestety w przypadku Stelmetu inwestorzy nie będą mieli okazji na skorzystanie z ożywienia na rynku. Spółka jest bowiem w trakcie przymusowego squeeze outu, który doprowadzi do zdjęcia spółki z giełdy.
Plantwear (Home)
Plantwear to nie tylko producent drewnianych zegarków czy akcesoriów. Spółka rozwija również markę Plantwear Home. Na stronie oferuje wiele akcesoriów przeznaczonych do domowego użytku m.in. panele ścienne czy zegary. Jeszcze w I kwartale 2020 roku spółka zainwestowała w nowy zakład pod Radzyniem Podlaskim.
Kurs akcji spółki PlantWear
„Ta inwestycja to wynik poszukiwań od ponad roku. Dotychczasowy obiekt był już dla nas za mały, a w związku z tym, że planujemy duże wzmocnienie naszej marki Plantwear Home o sprzedaż mebli, to potrzebowaliśmy miejsca gdzie nowe produkty będziemy mogli produkować. Zakład kupiliśmy po okazyjnej cenie, bo według rzeczoznawcy jest ona warty dużo więcej. Sama nieruchomość stanowi zabezpieczenie kredytu” - powiedział Wiktor Pyrzyk, prezes Plantwear.
Źródło: Plantwear Home