Zysk netto Dino Polska w IV kw. 2020 r. wzrósł do 203,5 mln zł. Spółka przebiła oczekiwania, gdyż konsensus PAP Biznes celował w 190 mln zł. Na poziomie EBITDA Dino Polska również osiągnęło lepszy wynik w kwocie 313,3 mln zł wobec 300,1 mln zł konsensusu. Niemal zgodny z oczekiwaniami był natomiast poziom przychodów – 2,76 mld zł wobec 2,77 mld zł. W całym 2020 roku grupa Dino Polska zarobiła 643,9 mln zł, co było wyższym wynikiem niż rok wcześniej o 56,7%.
Konsekwentny wzrost przychodów
Średnie tempo wzrostu sprzedaży Dino Polska utrzymuje się już od dłuższego czasu w okolicy 30%. W samym IV kw. 2020 r. wyniosły one dokładnie 30,2% więcej niż rok wcześniej. W 2020 roku zostało uruchomionych 255 nowych marketów, a całkowita ich liczba na koniec ub. r. wyniosła 1473. Powierzchnia sprzedaży to już 573 tys. m2. Nowe sklepy otwierane są nie tylko tam, gdzie jest ich największe obecnie zagęszczenie, czyli w Wielkopolsce i sąsiadujących województwach, ale spółka coraz śmielej sięga wschodnich województw. Jedyną wciąż białą plamą jest województwo podkarpackie.
Zobacz także: Dino Polska miało w IV kw. 203,5 mln zł zysku netto wobec konsensusu 190 mln zł zysku (opis)
Marża EBITDA nadal rośnie
Coraz większa skala działalności pozwala spółce konsekwentnie zwiększać marżę na poziomie EBITDA. W ostatnim kwartale 2020 r. osiągnęła ona najwyższy poziom 11,3%, co oznacza wzrost o 1 p.p. w ciągu roku. Przedstawiciel zarządu spółki na wynikowej telekonferencji powiedział, że celem jest głównie poprawa marży EBITDA, ale widzi też potencjał do poprawy marży brutto. Jeżeli te plany zostaną spełnione, a konsekwentny wzrost sprzedaży zostanie utrzymany, rok 2021 może ponownie przynieść rekordowy poziom zyskowność.
Źródło: Dino Polska
Inflacja żywności sprzyja wysokiemu LFL
Wskaźnik LFL, czyli sprzedaż porównywalna, utrzymuje się ponad poziomem 10%. W 2020 r. LFL wyniósł dokładnie 12,6%, na tle 4,7% inflacji żywności. Inflacyjny wzrost cen nominalny produktów żywnościowych przekłada się na wyższy poziom przychodów realizowanych przez Dino Polska. Perspektywy inflacyjne w Polsce nadal pozostają na dość wysokim poziomie, a dodatkowo planowane są kolejne bodźce socjalne np. w postaci zwolnienia części emerytur z podatku dochodowego lub wyraźne podwyższenie kwoty wolnej od podatku. Te rządowe plany ponownie w największym stopniu powinny wpłynąć na wzrost wydatków konsumenckich na terenach wiejskich, czyli tam, gdzie znajdują się markety Dino.
Źródło: Dino Polska
Większe zapotrzebowanie na dług
Dług netto na koniec 2020 r. sięgnął okrągłej kwoty 1 mld zł i również konsekwentnie rośnie. Nie oznacza to jednak, że spółka ma gorszą pozycję zadłużeniową, gdyż jest całkowicie odwrotnie. W świecie finansów poziom długu netto zestawia się do poziomu 12-miesięcznej EBITDA. Ten wskaźnik natomiast spada i wyniósł on 0,96 na ostatni dzień bilansowy. W rachunku przepływów pieniężnych widać jednak negatywną tendencję w postaci coraz większej różnicy między dodatnimi przepływami z działalności operacyjnej wobec wydatków inwestycyjnych CAPEX. W 2020 r. stosunek ten wyniósł 78% - 820 mln zł wobec 1000 mln zł. W 2019 r. wskaźnik ten wyniósł 90%, a w 2018 r. 95%. To oznacza, że spółka w większym zakresie musi pokrywać tą lukę w postaci długu.
Źródło: Dino Polska