Dzisiejsze Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos zdecydowało m.in. o wydzieleniu do odrębnej spółki Rafinerii Gdańskiej. Był to kluczowy sprawdzian dla skuteczności wdrażania największej we współczesnej historii Polski fuzji paliwowej. W wyniku podjętej decyzji proces przyśpieszy i są duże szanse na to, że zakończy się sukcesem.
Kontrowersje związane z Rafinerią Gdańską
Proces przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen wkracza w decydującą fazę. Dzisiejsze walne Lotosu było newralgicznym momentem mogącym zdecydować o niepowodzeniu fuzji.
Zobacz także: Cena benzyny E98 przekroczyła 6 zł za litr, a cena E95 jest tego bliska. Płacimy za paliwo najwięcej w historii
Jednym z elementów zgody warunkowej Komisji Europejskiej na połączenie dwóch największych firm paliwowych w kraju jest zbycie 30 proc. udziałów gdańskiego zakładu petrochemicznego na rzecz podmiotu trzeciego. Budziło to liczne kontrowersje. Część przeciwników fuzji twierdziła, że to tworzenie niebezpiecznej konkurencji na rynku krajowym, a niektórzy z nich porównywali obecną sytuację do planowanej przez rząd Donalda Tuska prywatyzacji Lotosu. Nie brakowało także głosów mówiących o tym, że docelowo podmiot, który stanie się współudziałowcem rafinerii odsprzeda swoje aktywa Rosjanom.
Rada Nadzorcza @GrupaLOTOS wyraziła dzisiaj pozytywną opinię ws. uchwał będących przedmiotem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia spółki zwołanego na 14 X 2021 r. pic.twitter.com/3sCNxNNSyy
— Bartłomiej Sawicki (@BartSaw) October 11, 2021
Kluczowy kamień milowy fuzji
Ostatecznie na dzisiejszym walnym zdecydowano jednak o wydzieleniu Rafinerii Gdańskiej do osobnej spółki co ułatwi proces fuzji umożliwiając objęcie wybranemu partnerowi 30 proc. udziałów w zakładzie. Taki ruch wydaje się racjonalny na wielu poziomach. Przejęcie Lotosu przez Orlen ukróci wewnętrzną konkurencję, która w obliczu zaostrzającej się polityki klimatycznej i zmniejszania znaczenia europejskiej branży petrochemicznej ma sens. Poza tym synergia obu podmiotów pozwoli zoptymalizować wiele procesów: od zarządzania złożami po zakupy ropy, a w efekcie wygenerować dodatkowe środki na transformację energetyczną. Propozycja pakietu legislacyjnego Fit for 55 stanowiącego akt wykonawczy europejskiego „Zielonego Ładu” jest bardzo konfrontacyjna wobec tradycyjnego sektora paliwowego (projekt postuluje m.in. zaprzestanie produkcji samochodów spalinowych od 1935 r.). To wymusza szybie zmiany całej branży, na co potrzebne są środki finansowe.
Kurs akcji PKN Orlen (góra) vs Lotos (dół) od początku roku
Kolejny ważny kamień milowy w listopadzie
Decyzja walnego Lotosu nadaje procesowi fuzji „wiatru w żagle”, ale już za kilka tygodni kolejny ważny kamień milowy. 14 listopada PKN Orlen i Grupa Lotos poinformują w jaki sposób wypełnią środki zaradcze, które warunkują zgodę Komisji Europejskiej na przeprowadzenie połączenia obu podmiotów. Chodzi o to kto będzie nabywcą 30 proc. udziałów Rafinerii Gdańskiej i kilku pomniejszych spółek w obu koncernach paliwowych, co ma zapewnić większą konkurencję na rynku. Większość analityków wskazuje, że partnerem PKN Orlen może być saudyjskie Saudi Aramco bądź węgierski MOL.
Zobacz także: Fuzja PKN Orlen i Lotos – w listopadzie dowiemy się do kogo trafią aktywa połączonych spółek
Co to oznacza dla inwestorów?
W ostatnich miesiącach duża dynamika polityczna w Polsce związana z poszukiwaniem stabilnej większości parlamentarnej przez rząd poddawała w wątpliwość możliwość przeprowadzenia dużych procesów gospodarczych. Nasilała się bowiem walka polityczna o obsadzenie spółek z klucza politycznego. Decyzja walnego Lotosu pokazuje jednak, że fuzja paliwowa wydaje się niezagrożona i ma odpowiednie wsparcie nie tylko ze strony menadżerskiej, ale również politycznej. Z tej perspektywy dzisiejszy dzień to duży sukces Daniela Obajtka i Jacka Sasina, którzy coraz ściślej kooperują. W ostatnim czasie odbyli wspólną wyprawę na Litwę ogłaszając rekordową inwestycję w rafinerię w Możejkach (największą w gospodarce litewskiej).
Inwestycja w instalację pogłębionego przerobu ropy w @ORLENLietuva przyniesie wzrost EBITDA. Zwiększenie uzysku produktów wysokomarżowych wpłynie na stabilność dostaw paliw w państwach bałtyckich i w Polsce. Umacniamy naszą pozycję lidera transformacji energetycznej w regionie pic.twitter.com/dUeeHGtxOl
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) October 8, 2021
Sukces przejęcia Lotosu przez Orlen powinien umożliwić budowę w Polsce silnego koncernu multienergetycznego funkcjonującego zgodnie z filozofią „Zielonego Ładu”, dostosowanego do wymagań rynkowych i dywersyfikującego swoją działalność.