Urteste na drodze do komercjalizacji pierwszego projektu. Cele strategiczne na drugą połowę 2024 r.
Spółka biotechnologiczna ujawnia swoje osiągnięcia i plany na drugie półrocze 2024 roku, koncentrując się głównie na komercjalizacji projektu PANURI. Dzięki istotnym dofinansowaniom oraz intensywnym pracom nad projektami PANURI i Multi-Cancer, firma zmierza ku realizacji kluczowego celu jakim jest wprowadzenie swoich technologii na rynek, a wcześniej przeprowadzenie badań klinicznych.
Spółka specjalizuje się w innowacyjnych rozwiązaniach MedTech. Rozwija technologie umożliwiające wczesne wykrywanie chorób nowotworowych z próbek moczu.
Postępy w realizacji projektu PANURI
Projekt PANURI – test na raka trzustki - stanowi priorytetowy element działań spółki Urteste. Prezes Grzegorz Stefański informuje, że spółka przygotowuje się do rozpoczęcia badań klinicznych w najbliższych kilku miesiącach, co jest kluczowym krokiem w rozwoju tego projektu.
„To czego dokonaliśmy w ostatnich miesiącach to przede wszystkim automatyzacja naszego procesu zarówno tworzenia testów, jak i ich interpretacji. Zakupiliśmy dwa urządzenia: syntezator peptydów firmy Biotage oraz stację pipetującą i analizującą wyniki firmy Tecan” mówi prezes.
„Wprowadzenie na tym etapie automatyzacji wytwarzania jak i ich analizę będzie bardzo korzystne. Z jednej strony odbiór komercyjny będzie zupełnie inny, w szczególności kiedy używamy analizatorów komercyjnych naszych testów, gdzie transfer tej technologii z takiego poziomu na jakiekolwiek urządzenie automatyczne jest dużo krótszy i prostszy” dodaje.
Jak podkreśla Grzegorz Stefański, automatyzacja procesu produkcji i analizy testów „niweluje błędy ludzkie i daje większą powtarzalność procesu”, co znacząco podnosi jakość i wiarygodność wyników.
Zbliżająca się komercjalizacja
Najważniejszym celem Urteste jest obecnie doprowadzenie do komercjalizacji projektu PANURI. Prezes Grzegorz Stefański podkreśla, że współpraca z firmą Clairfield Partners, która przygotowała listę potencjalnych partnerów branżowych, jest kluczowa dla tego procesu.
„Rozpoczęły się rozmowy z poszczególnymi partnerami. Spotkamy się w trybie – można powiedzieć – ciągłym i wchodzimy na takie pogłębione ścieżki rozmów na temat naszych projektów” zaznacza Stefański.
Zainteresowanie technologią Urteste jest rosnące, co wymusza intensyfikację działań. Aby sprostać rosnącym wymaganiom i przyspieszyć proces komercjalizacji, Urteste wzmocniło swój zespół, zatrudniając Radosława Szewczyka jako business development managera.
„Cała siła idzie w kierunku komercjalizacji – jest to ten moment, kiedy trzeba włączyć drugi bieg i przyspieszyć” mówi Tomasz Kostuch, członek zarządu.
Decyzja ta jest odpowiedzią na zwiększone zainteresowanie produktem oraz potrzebę intensyfikacji rozmów z potencjalnymi partnerami. Radosław Szewczyk, z dużym doświadczeniem w diagnostyce, ma skoncentrować się wyłącznie na komercjalizacji projektu PANURI.
Najbliższe tygodnie i miesiące będą kluczowe dla Urteste. Spółka ma też zamiar wziąć udział w konferencji BIO International Convention w San Diego, co stwarza okazję do bezpośrednich rozmów z potencjalnymi partnerami.
„Tak więc jeśli chodzi o komercjalizację, to najbliższe miesiące to będzie bardzo intensywna praca” podkreśla prezes Stefański.
Spółka zamierza dołożyć wszelkich starań, aby na korzystnych warunkach podpisać umowę o współpracę w najbliższym czasie. Program motywacyjny zakłada osiągnięcie celu komercjalizacji do połowy 2026 r., a jak zauważa Tomasz Kostuch, „obecnie nie ma podstaw, by ten termin zmieniać”.
Zobacz także: Na GPW trafi spółka z sektora medtech. Debiut BrainScan na NewConnect już jutro
Dofinansowania i rozmowy z FDA
W zeszłym roku Urteste pozyskało dwa znaczące dofinansowania od PARP i NCBiR, których łącznia wartość sięgnęła 50 mln zł. Te środki zostały przeznaczone głównie na rozwój projektu PANURI, testu na raka trzustki. Dodatkowo, spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu Multi-Cancer, który jest obecnie w trakcie oceny.
„Spodziewamy się, że we wrześniu będziemy mieli wyniki rozstrzygnięcia tego konkursu” mówi prezes Grzegorz Stefański, podkreślając, że wniosek opiewa na kwotę około 10 mln zł.
W ramach projektu PANURI, Urteste skoncentrowało się na ścieżce rejestracyjnej, opracowując plan badania klinicznego w dwóch wersjach. „W zeszłym roku w grudniu spotkaliśmy się po raz pierwszy z FDA, aby przedstawić pierwszą wersję” informuje prezes, dodając, że otrzymane uwagi były bardzo cenne i zostały w pełni wdrożone.
Kolejne spotkanie z FDA zaplanowane na początek lipca ma na celu uzgodnienie i zatwierdzenie poprawionego projektu badania klinicznego. „Dziś możemy powiedzieć, że zebraliśmy wstępne oferty od firm CRO i wiemy jakie jest zainteresowanie” dodaje Stefański.
Projekt Multi-Cancer
Drugi istotny projekt - Multi-Cancer, w którego ramach spółka skupia się obecnie na wykrywaniu raka piersi - jest jednym z kluczowych obszarów działalności Urteste.
„Rak piersi jest rynkowo bardzo dużym tematem. Jest numerem dwa jeśli chodzi o ilość przypadków nowotworów na świecie” – zauważa prezes.
Powodem wybrania właśnie diagnostyki raka piersi jest też bardzo dobra dostępność próbek oraz oczekiwania co do wysokiej czułości i swoistości testu.
„Złożyliśmy w zeszłym roku wniosek patentowy,” dodaje Stefański, podkreślając znaczenie innowacyjności w tym projekcie.
Prezes Grzegorz Stefański ocenia więc projekt jako wykonalny, podkreślając, że badanie zaprojektowane przez Urteste jest stosunkowo krótkie i nieskomplikowane. Koszt badania na 600 pacjentkach ma wynosić około 4 mln zł, co jest stosunkowo niskim wydatkiem.
„Biorąc więc pod uwagę dofinansowanie, na które liczymy, jest to projekt w naszym zasięgu w najbliższych kwartałach” podsumowuje Stefański.