"Fundamentalnie biznes naszej Grupy umocnił się pod każdym względem" - relacja z czatu z Grupą Ambra | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Czaty
13 wrz 2018, 20:53

"Fundamentalnie biznes naszej Grupy umocnił się pod każdym względem" - relacja z czatu z Grupą Ambra

W czwartek, 13 września 2018 r. zorganizowaliśmy czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. W czasie dyskusji przedstawiciele spółki odpowiadali na pytania dotyczące wyników finansowych spółki, polityki dywidendowej, sytuacji na rynku alkoholi, rozwoju linii FRESCO Frizzante i marki EL SOL oraz dalszej strategii działania Grupy. W spotkaniu wzięło udział ponad 700 inwestorów. Przedstawiciele spółki odpowiedzieli na 70 pytań. Zapraszamy do lektury całego zapisu czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem, na którym rozmawiać będziemy o wynikach finansowych spółki oraz o planach dalszego rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek 13 września 2018 r., o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie wszystkich uczestników i zapraszamy do zadawania pytań!

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Gratuluję Państwu i sobie ( jestem akcjonariuszem) bardzo dobrych wyników. Czy tak dynamiczny wzrost jest do powtórzenia w następnych kwartałach bo sądząc po zachowaniu kursu to chyba rynek w to nie wierzy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy! Oceniamy, że również w bieżącym roku obrotowym możemy osiągać wzrosty sprzedaży. Wysoki poziom dynamiki wzrostu osiągnięty w ostatnim roku był sumą pozytywnych czynników zewnętrznych (makroekonomia, +7% wzrostu rynku wina) jak również powodzenia nieomal wszystkich realizowanych projektów. Prognoza konkretnej skali wzrostu jest zatem zawsze obarczona niepewnością. Fundamentalnie biznes naszej Grupy umocnił się pod każdym względem i pracujemy nad jego dalszym rozwojem. W tym widzimy zadania Zarządu. Resztę muszą ocenić dla siebie inwestorzy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Przychody wzrosły o 7,6%, a EBIT i Zysk netto o 30-40%. Biorąc pod uwagę nawet zdarzenia jednorazowe i tak ta dynamika jest imponująca. Z czego wynika? Czy uda się utrzymać ten pozytywny trend?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W roku 2017/2018 EBIT oczyszczony o wpływ czynników jednorazowych wzrósł o 14,1%. Biorąc pod uwagę wyższe ceny wina i rosnące koszty wynagrodzeń, dynamika wzrostu zysków może być trudna do utrzymania w roku 2018/2019. Jesteśmy natomiast przekonani, że o ile nie nastąpi pogorszenie koniunktury konsumenckiej Grupa będzie generować dobre wzrosty wyników w kolejnych okresach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie zdarzenia jednorazowe miały wpływ na wyniki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Otrzymaliśmy 1,5 mln zł z ubezpieczenia za oszustwo z zeszłego roku w Czechach, 2,4 mln zł zaległych roszczeń handlowych i 0,6 mln zł zaległych odsetek. To poprawiło wynik operacyjny roku 2017/2018 o 4,5 mln zł, natomiast zdarzenia jednorazowe w roku 2016/2017 (głównie wspomniane oszustwo) obniżyły wynik o 4,0 mln zł.

Obrazek użytkownika Anonim
Radosław Drzazga

Dzień dobry,

 

Czy/jak Panowie oceniają projekt winnicy Lidla, wprowadzony pod koniec 2017 r. Czy w opinii zarządu, w długim terminie, stanowi on zagrożenie/konkurencję np. dla Centrum Wina?

 

Ps. Gratuluję kolejnego udanego roku, raport roczny jak zwykle bardzo dobrze przygotowany, w przejrzystej i przystępnej formie(to rzadkość na GPW), z dużą ilością wartościowych informacji.

 

Z poważaniem

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za przychylną ocenę wyniku i raportu. W naszej ocenie aktywność sieci dyskontowych w rozwijaniu konsumpcji wina oddziaływuje korzystnie na rozwój rynku oraz wspiera nasz biznes, pomimo pozornie konkurencyjnej sytuacji. Widzimy w ostatnich latach jak konsumenci zachęceni przez dyskonty do kontaktu z kategorią wykształcają swoje upodobania i przechodzą z czasem do innych kanałów sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

O ile będzie niższy wynik za rok obrotowy 2018/19? Wzrost cen wina bazowego i niekorzystny kurs EUR negatywnie wpłyną na wyniki.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie publikujemy prognoz, więc nie będziemy podawać tych liczb. Ogólnie możemy stwierdzić, że naszym celem jest minimalizacja wpływu negatywnych czynników. Jest to realne, o ile utrzyma się dobra koniunktura konsumencka.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Do ilu spadnie marża brutto ze sprzedaży w kluczowym IV kw. 2018 r. z powodu wysokich cen wina ze zbiorów w 2017 roku i kursu EUR? W IV kw. 2017 roku wynosiła 45,1% a w całym roku 43,6%.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dywersyfikacja produktowa i planowane podwyżki cen powinny umożliwić utrzymanie wahań marży na poziomie ostatnich lat, tzn. wahania te wynosiły dotychczas około plus minus 1% w skali roku, a średniookresowo marża ta pozostaje stabilna .

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Gratuluję wyników ;) Jak udało się uzyskać tak wysoką dynamikę zysku netto, przy mniejszym wzroście przychodów i do tego rosnących kosztach pracy? Z czego wynika ten mocny wzrost? Czy to była jakaś transakcja jednorazowa?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po wyłączeniu wpływu zdarzeń jednorazowych, który był w minionym roku pozytywny zysk operacyjny z działalności operacyjnej wzrósł o 14%. Wzrost przychodów o 7,6% oraz zysku brutto ze sprzedaży o 8,9%, czyli o 14 mln zł uruchomił wystarczającą dźwignię operacyjną pomimo rosnących kosztów wynagrodzeń.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Jakie są prognozy tegorocznych zbiorów winogron? Ciepła pogoda powinna im sprzyjać - czyli cena wina powinna spaść za pół roku.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po rekordowo niskich zbiorach 2017 r. oczekujemy w Europie dużych zbiorów 2018 r. Ceny wina mają w związku z tym tendencję spadkową, ale pierwsze efekty w naszym biznesie będziemy mogli zobaczyć dopiero z końcem 4 kwartału roku obrotowego.

Obrazek użytkownika Anonim
Marek

Czy czat jest rejestrowany i udostępniany w póżniejszym terminie?

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Tak, zapis czatu będzie dostępny w Strefie Inwestorów i będzie można się z nim zapoznać w późniejszym terminie.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Czy sieć CENTRUM WINA otworzy placówki poza Polską?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie mamy planów rozszerzania sieci CENTRUM WINA poza Polską, natomiast możliwe w perspektywie najbliższych lat jest wejście na rynki zagraniczne pod markami lokalnymi przy wykorzystaniu know-how z Polski.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Jaki jest poziom należności od sieci "Piotr i Paweł"?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Poziom kilkuset tysięcy złotych.

Obrazek użytkownika Anonim
Darek

Witam, jak Ambra zapatruje się na rynek "bezalkoholowy"? Popularność piwa bez alkoholu rośnie bardzo szybko, podobnie może być z innymi trunkami. Czy planowane są działania związane z tym segmentem rynku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Segment "bezalkoholowy" rzeczywiście przestaje być rynkiem wyimaginowanym. Korzyści i funkcjonalność piwa bezalkoholowego dla konsumentów są na pewno bardziej oczywiste niż dla innych kategorii, ale będziemy uważnie obserwować ten trend.

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Na ile biznes jest odporny na pogorszenie koniunktury i gdzie widzicie największe ryzyka?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Z doświadczenia wiemy, że konsumpcja wina rosła nawet w okresach dekoniunktury. Oczywiście możliwe jest przechodzenie konsumentów do tańszych trunków, ale jesteśmy obecni we wszystkich segmentach cenowych, więc również w gorszych warunkach przychody nie powinny ucierpieć.

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Jakie są potrzeby inwestycyjne spółki, a jeśli są duże to czy nie ograniczy to wolnych przepływów pieniężnych i wzrostu kwoty dywidendy w przyszłości?
Jaki jest Capex odtworzeniowy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Duża część wzrostu to dystrybucja win i innych alkoholi, a jej wzrost mozliwy jest bez zwiększania inwestycji. Natomiast w części produkcyjnej naszej działalności będziemy inwestować w modernizację zakładów w Biłgoraju i Bukareszcie. Na najbliższe 3 lata przewidujemy Capex na poziomie około 15-17 milionów złotych. Inwestycje na pewno nie obniżą możliwości dywidendowych spółki, która obecnie jest bez długu.

Obrazek użytkownika Anonim
Oscar

Fresco stało się ostatnio bardzo innowacyjne. Czy planujecie Państwie więcej nowości dla Frizzante czy raczej dla linii win stołowych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Linia FRESCO Frizzante została przed rozpoczęciem lata poszerzona o warianty smakowe Fragola i Mango&Pesca o obniżonej do 5,5% zawartości alkoholu. Ponadto cała linia została wprowadzona również w butelce 250 ml. Program marki "Wszystko dla orzeźwienia" dopiero wystartował i w kolejnych miesiącach będziemy rozszerzać jego zasięg i potencjał sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
ohans

Co AMBRA zrobi z zyskiem ktory zostanie po wypłacie dywidendy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Po wypłacie dywidendy nie będziemy mieć nadwyżki środków pieniężnych. Środki z zysków kolejnych lat przeznaczać będziemy na dalszy wzrost dywidendy i projekty rozwojowe Grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
Mundi

Kiedyś bardzo ważna marka na rynku, wina El Sol, ostatnio złapała "zadyszkę". Czy planujecie Państwo wycofać się z tej marki, czy raczej odwrotnie - nadchodzi reaktywacja? Jakieś nowości produktowe dla El Sol?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rzeczywiście marka EL SOL jest od kilku lat pod presją otoczenia konkurencyjnego wielu nowości w tym segmencie cenowym. Ostatnio zmieniliśmy dostawcę podnosząc jakość wina oraz wizerunek opakowania produktów. W przyszłym roku planujemy wprowadzenie innowacyjnych nowości pod marką EL SOL.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

1. Gratuję wyników całorocznych. Niestety 4 kwartał, jak sami państwo piszecie, już nie był tak dobry. Spadek marży brutto na sprzedaży do poziomu 41,9% to 0,5 p.p. mniej niż rok temu, ale również 0,8 p.p. mniej niż w poprzednim kwartał, gdzie sprzedaż była mniejsza. Rozumiem wpływ wyższych cen zakupu oraz wzrost wynagrodzeń zapewne również produkcyjnych. Natomiast w Q2 2018/2019 będzie się odnosić do referencyjnej marży na poziomie 45,1% - jak chcecie poprawić wyniki w kolejnym roku przy tak niekorzystnym wpływie czynników zewnętrznych? Na ile podniesienie cen (kiedy i o ile zamierzacie to zrobić) jest realne na takim konkurencyjnym rynku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Podnosimy ceny począwszy od września, natomiast proces ten jest rozłożony w czasie, tak żeby w drugim półroczu już powrócić do średniego poziomu marży z ostatnich lat. Uważamy że jest to realne.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Z raportu "Grupa może przeznaczyć większe środki na wypłaty z zysku jak i na nowe projekty rozwojowe". Jakie projekty są planowane?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Przed nami projekty w rozwój dystrybucji alkoholi premium poprzez naszą operację CENTRUM WINA. Ponadto duży potencjał nadal widzimy w większej aktywacji naszej społeczności już ponad 140 tysięcy miłośników wina zgromadzonej w programie KOCHAM WINO. Oczywiście pracujemy nad kilkoma projektami, o których będziemy informować w odpowiednim czasie.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Z analizy ilości sprzedanych butelek i sprzedaży wynika, że średnia cena sprzedawanej przez Państwa butelki nie zmieniła się w porównaniu do poprzedniego roku. Biorąc pod uwagę wejście w segment alkoholi mocnych i droższych (Baczewski, whisky, Prosecco) oraz tendencje wzrostowe jeśli chodzi o segmenty win wydawałoby się, że cena powinna rosnąć. Z kolei z analizy widać, ze spadła średnia cena np. alkoholi mocnych – dla mnie to dziwne. Czym to jest spowodowane?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Spadek ceny alkoholi mocnych wynika z faktu, że najszybciej rosła ich sprzedaż w Rumunii, gdzie ceny alkoholi mocnych są niższe. Średnia cena wina musującego jest również niższa niż wina spokojnego, a wina musujące rosły szybciej niż spokojne.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Nieruchomość inwestycyjna w Rumunii ma wartość bilansową 13 851 tys. zł, a podana w raporcie wartość godziwa wynosi 34 767 tys. zł. Czyli ponad 20 mln zł więcej nie widoczne w bilansie. Co spółka planuje zrobić z tą nieruchomością w najbliższym roku? Może sprzedać, żeby poprawić słabsze wyniki, które mają być w najbliższych kwartałach.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Chcielibyśmy sprzedać tę nieruchomość, natomiast nie jesteśmy w stanie określić, kiedy to mogłoby nastąpić. Kierujemy się jednak przede wszystkim maksymalizacją ceny sprzedaży, a nie krótkoterminową poprawą wyniku.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Podajecie Państwo, ze rynek cydru spadł w Polsce o 11% a macie ponad 50% udział w tym rynku. Czy Wasze spadki są szybsze czy wolniejsze od tej dynamiki? Podając strukturę sprzedaży wg kategorii zmieniliście ją Państwo w porównaniu do poprzednich lat. W której grupie jest obecnie klasyfikowany cydr i czy możecie podać jego sprzedaż w roku 2017/2018. Jak wygląda rentowność tego segmentu na poziomie EBITDA, BIT oraz zysk netto?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Przychody ze sprzedaży cydru pozostały na poziomie roku ubiegłego dzięki zwiększeniu udziału marki CYDR LUBELSKI, która oscyluje w granicach 60% rynku. Obecnie przychody z kategorii prezentowane są w pozycji "Pozostałe". Zwiększenie udziału naszych cydrowych specjalności, w tym Cydru Niefiltrowanego podniosła się średnia cena i rentowność marki, która przekroczyła punkt zwrotny.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Jeśli chodzi o Rumunię i Czechy/Słowacja to jak działa sprzedaż i zakup? Sprzedaż jest w walutach lokalnych (RON, CZK) natomiast zakupy są dokonywane w EUR czy też w tych lokalnych walutach? Zakupy przechodzą przez Ambra SA czy też są dokonywane bezpośrednio przez spółki w tamtych krajach? Rozumiem, że osłabienie złotówki działa niekorzystnie bo podwyższa cenę zakupu. Ale czy jednak osłabienie RON czy CZK też nie będzie działać pozytywnie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Rumuńska spółka jest producentem więc głównie kupuje surowce w Rumunii i w niewielkim zakresie w strefie Euro. Spółka czeska natomiast w większym stopniu zaopatruje się w ramach Grupy AMBRA i Grupy Schloss Wachenheim. Osłabienie tych walut wobec Euro może więc wpływać negatywnie na wyniki.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy mogę prosić o rozwinięcie wątku wzrostu kosztów wina, który pojawił się w raporcie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wino ze zbiorów roku 2017 trafia do sprzedaży od Q1 2018/2019. Zbiory 2017 były bardzo słabe i ceny wina bazowego (tj. surowca głównie do produkcji win musujących) wzrosły o 20-30%, co przełożyć się może na niższe marże aż do momentu, kiedy podwyżki cen zostaną wdrożone. Podsumowując możemy mieć do czynienia z przejściowym obniżeniem rentowności marży w Q1 i Q2 2018/2019.

Obrazek użytkownika Anonim
Daniel

Bardzo się cieszę, że z roku na rok spółka płaci wyższe dywidendy, ale w stosunku do dynamicznie rosnącego zysku one są coraz mniejsze: dwa lata temu stanowiły 53%, rok temy 47%, a w tym roku 41% zysku skonsolidowanego.
Jaka jest więc polityka dywidendowa spółki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nasza polityka dywidendowa zakłada stabilny wzrost nominalny wypłacanej dywidendy. Więcej szczegółów opisaliśmy w naszym raporcie rocznym na str. 38. Wzrost dywidendy odpowiada wzrostowi zysku oczyszczonego o efekt zdarzeń jednorazowych.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Koszty marketingu, dystrybucji i prowizji zarówno w Q4 jak i H2 2017/2018 były na zbliżonym poziomie wartościowym jak rok wcześniej. To pomogło w uzyskanie marzy na sprzedaży. Czy to jednak już nie koniec ograniczania tych kosztów – bo przecież nie można ich optymalizować do nieskończoności 

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zamierzamy utrzymać udział tych kosztów w sprzedaży na niezmienionym poziomie. Nie planujemy tu dalszych optymalizacji.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Czy biznesowo kiedykolwiek zamierzacie posiadać własne winnice – czy też taka konsolidacja pionowa nie jest w ogóle rozważana?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie rozważamy takiej opcji. Jesteśmy producentem i dystrybutorem wina i na tym się najlepiej znamy, ale nie jesteśmy rolnikami-winiarzami.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Reprezentujecie Państwo w Polsce 7 z 11 prestiżowych producentów zrzeszonych w międzynarodowej organizacji Premium Familiae Vini – czy coś stoi na przeszkodzie aby reprezentować wszystkie? 

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie chcemy być monopolistą ;-).

Obrazek użytkownika Anonim
Kriss

Czy drugie półrocze kolejnego roku obrotowego da radę nadrobić spadek marż z pierwszej połowy? Czy będzie to kolejny rekordowy rok, czy w związku ze spadkiem marż spodziewają się państwo raczej chwilowej przerwy w uzyskiwaniu coraz lepszych wyników?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Trudno nam szacować wynik już teraz. Na pewno będzie trudniej o jego poprawę niż w poprzednim roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor_BezAltusa

Czy w razie spadków kursu akcji na GPW zarząd będzie kupował? Ostatnie sesje są jakieś słabe dla Ambry.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zarząd koncentruje się na rozwoju Grupy i nie ingeruje w inny sposób w kurs akcji.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

czy mogą Panowie podać jaki % zysku został przeznaczony na planowaną dywidendę 0,68 zł
???

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nieco ponad 50% zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej zaraportowanego i oczyszczonego o efekt zdarzeń jednorazowych.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

W drugim półroczu 2017/2018 koszty wynagrodzeń rosną w tempie dwucyfrowym. Czy przewidywanie na H1 2018/2019 (czyli drugie półrocze 2018 roku) są takie, że dynamika nadal będzie tak wysoka czy zaczynacie widzieć Państwo jakoś oznaki uspokojenia?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Przewidujemy nadal wysoką dynamikę wzrostu wynagrodzeń.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Spółka kolejny rok jest już bardzo zyskowna. Do tej pory duża część zysków szła na spłatę długu i dywidendę. Teraz dług jest już niewielki. Czy coraz większa ilość gotówki nie zachęca Państwa np. do większych wydatków na marketing? Czy w ogóle zwiększone wydatki marketingowe przełożyłyby się na przychody i zyski przy obecnej sytuacji w branży alkoholowej?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Z doświadczenia możemy stwierdzić, że ekspansja wydatków marketingowych w branży alkoholowej to ryzykowna strategia. Dlatego zarządzając portfelem marek staramy się utrzymywać wydatki marketingowe w skali grupy na stabilnym poziomie w stosunku do przychodów. Naszą strategią jest tworzenie produktów i komunikacja ich głównych atrybutów, ale samymi wydatkami nie zwiększymy na trwałe wartości biznesu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień Dobry, mam pytanie o rentowność 28 sklepów Centrum Wina, czy wszystkie przynaszą zysk a tym samym czy cała grupa sklepów jest na plusie, oraz czy planujecie Państwo dalszy rozwój sieci ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Do końca roku kalendarzowego planujemy wzrost liczby sklepów CENTRUM WINA do 30 placówek.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Czy należności od Piotr i Pawła są objęte odpisem aktualizującym?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Częściowo są objęte.

Obrazek użytkownika Anonim
OBS

Chciałbym pogratulować i podziękować za bardzo wysoki poziom relacji inwestorskich.
Raporty AMBRY to jedne z najlepiej przygotowanych i dokładnych.
Inni powinni brać z Was przykład.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy i zapraszamy do dalszego korzystania z naszego serwisu relacji inwestorskich :-)

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy sprzedaż cydru jest już rentowna?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Tak.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jakie są najważniejsze projekty rozwojowe w Grupie, które pociągną za sobą największe nakłady inwestycyjne?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Projekty czekające na wdrożenie to oczywiście tajemnica handlowa i przedwczesne ich ogłoszenie mogłoby zaszkodzić spółce i jej akcjonariuszom. Konkurencja nie śpi :-).

Obrazek użytkownika Anonim
misio

Czy wzrost pensji minimalnej od stycznia 2019 będzie miał duży wpływ na koszty zatrudnienia?
Czy wiadomo coś w sprawie akcyzy 0% na cydr?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Podwyżki wynagrodzeń nie są bezpośrednio związane ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia. W naszej Grupie tylko niewielka część pracowników ma wynagrodzenia na takim poziomie. Natomiast brak rąk do pracy również na wyższych poziomach wynagrodzeń powoduje wzrost wynagrodzeń, który zbliżył się do 10% rocznie. W kolejnym roku wzrost nadal będzie kontynuowany.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Skąd taka duża dynamika wzrostu pozostałych kosztów działalności operacyjnej – one również rosną w tempie dwucyfrowym w dwóch ostatnich kwartałach? Co wchodzi w ich skład i dlaczego tak się dzieje?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Szczegółowe informacje na temat pozostałych kosztów działalności operacyjnej znajdują się w nocie 14 skonsolidowanego sprawozdania finansowego (str. 89 naszego raportu rocznego). Ich wzrost związany jest ze wzrostem całego naszego biznesu.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

2.5 mln należności niespłaconych powyżej 18o dni nie jest objęte odpisem. Dlaczego (Państwa terminy dla odbiorców to jak rozumiem 60-90 dni więc de facto to są należności dość stare) oraz czy nie będzie tego trzeba spisać w kolejnych okresach? W tym kontekście też pytanie o należności od Piotra i Pawła. W związku z postępowaniem sanacyjnym Piotra I Pawła – jakie odpisy będzie tworzyć i jakie jest Wasze zaangażowanie w ten temat?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Odpowiedzieliśmy już na pytanie. Ekspozycja nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. Pozostałe należności oceniamy indywidualnie i nie ma tu zagrożenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Winiarz

Jak oceniają Panowie sezon wakacyjny? Dla których marek AMBRA był najbardziej korzystny? Pogoda sprzyjała.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Sezon wakacyjny był najkorzystniejszy dla win musujących, FRESCO Frizzante i cydru.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Na co od kilku lat spółka gromadzi gotówkę, bo obecnie jest to ponad 31 mln zł czyli dwa razy więcej niż w zeszłym roku? Czy będą jakieś większe inwestycje, albo akwizycje?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Z tych pieniędzy sfinansujemy inwestycje - ok. 15 mln zł i dywidendę 17 mln zł. W najbliższym okresie nie przewidujemy znaczących akwizycji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy macie Państwo plany na ekspansję zagraniczną z marką Cydr Lubelski?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Koncentrujemy się na rozwoju marki w Polsce.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz

Co dalej z dywidendą? Czy jeżeli pojawią się przejęcia to polityka konsekwentnego dzielenia się zyskiem się zmieni?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zakładamy, że nawet w przypadku akwizycji będziemy w stanie kontynuować politykę dywidendową.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Czy w związku z możliwością pogorszenia się wyników w kolejnym roku obrotowym firma bierze pod uwagę zmniejszenie dywidendy? Jaki jest plan długofalowy jeżeli chodzi o dywidendę?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie bierzemy pod uwagę zmniejszenia dywidendy. Nasza polityka od wielu lat to stabilny wzrost dywidendy. Tego chcemy się trzymać.

Obrazek użytkownika Anonim
Zakręcony

Jak rozwija się rynek wina w Polsce? Czy w ostatnim roku daje się zauważać nowe trendy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

O rynku wina w Polsce napisaliśmy obszerniej w naszym raporcie rocznym (od str. 9 i na str. 28).

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Jakie wydatki inwestycyjne planujecie Państwo w kolejnym roku obrotowym i czego będą one dotyczyć?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Przede wszystkim modernizacja zakładów w Biłgoraju i Bukareszcie. Strategia wzrostu wartości wymaga ciągłej poprawy jakości i wdrażania nowych produktów. Takie jest przeznaczenie tych inwestycji.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Czy wprowadzicie sprzedaż abonamentową wina lub coś podobnego w swoich sklepach Centrum Wina (ew. w połączeniu z winezja.pl). To dość popularny model na zachodzie, aby za stałby abonament dostawać (wysyłać) butelkę wina – pewno ze względu na obecną konsumpcję trudno założyć sobie że to będzie więcej niż 1 butelka miesięcznie – w takim wypadku koszty dystrybucji/transportu mogą taki projekt zabić, czy się mylę?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dotychczas takie próby w Polsce się nie udawały. Nadal zakup wina ma charakter impulsowy, co nie dziwi, bo konsumpcja to około 4-5 butelek rocznie.

Obrazek użytkownika Anonim
Kriss

W związku z informacją, a przewidywanym spadku marż jak dużego spadku marż spodziewają się państwo w pierwszej połowie roku obrotowego 2018/2019?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Te wahania nie przekroczą 1-2 punkty procentowe.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

W Q4 2017/2018 w pozostałych przychodach operacyjnych pojawiło się 3 mln zł – widzę to w pozycji otrzymane odszkodowania, zwrot podatku – można prosić o komentarz czego dotyczy ta kwota – bo to bardzo duża wartość. Na ile to jest one-off a na ile coś powtarzalnego?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na str. 23 naszego raportu rocznego znajduje się zestawienie zdarzeń jednorazowych wraz z ich wpływem na wyniki.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy Cydr Lubelski zawita w dyskontach? Czy taka operacja jest opłacalna?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Cydr Lubelski był obecny przez całe lato w Biedronce. Nie sprzedajemy go bez zysku.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Jak oceniacie Państwo bankructwa oraz konsolidację sieci detalicznych (Piotr i Paweł, Mila, Eko Holding) – czy nie kurczy się tutaj rynek dla Was? Z kolei czy dużą szansą nie jest wciąż Horeca? Kto jest tam Waszym najwiękzym konkurentem - Eurocash?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

My dbamy przede wszystkim o atrakcyjność naszych produktów - zarówno dla konsumentów, jak i dla handlu. Innymi słowy - dobry produkt znajdzie swoje miejsce na półce niezależnie od właściciela sklepu.

Obrazek użytkownika Anonim
Look

Inne kraje pojawią się w sprzedaży? Czy zostanie Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W najbliższym czasie nie wyjdziemy poza te kraje.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Również gratuluję relacji inwestorskich i raportu. Widzę, że został odświeżony w tym roku zdjęciami - to też pokazuje na jakich markach chcecie się Państw o skupić :)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy :-)

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Od ogłoszenia najlepszych wyników w historii spółki kurs akcji spada już o 10%, co państwo sądzicie o tej sytuacji?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Niestety obserwujemy odwrót inwestorów od małych i średnich spółek. Dotychczas nasz kurs zachowywał się lepiej. Nie znajdujemy uzasadnienia dla obecnych spadków. Uważamy, że perspektywy spółki (nawet pomimo krótkoterminowych zagrożeń) poprawiły się.

Obrazek użytkownika Anonim
Beny

Rynek chłodno przyjął ostatnie wyniki i wysokość dywidendy - kurs idzie w trendzie bocznym - co Panowie na to ???i czy sa panowie akcjonariuszami Ambry jezeli tak czy zamierzacie zwiększyć/zmniejszyć udział w kapitale spółki po obecnych cenach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jesteśmy akcjonariuszami i nie zamierzamy zmieniać naszego statusu ani stanu posiadania.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Planujecie wprowadzenie na rynek kolejnych cydrów? Kiedy możemy spodziewać się premiery? Jak przyjął się ten napój? Któryś poniósł porażkę? Jak wygląda spożycie cydru na tle innych trunków? Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W każdym roku pojawiają się nowości i serie limitowane w marce. O rynku cydru piszemy w raporcie rocznym (str. 11 i str. 16).

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy jeśli KDPW wdroży tak zwany e-voting Ambra bedzie przeprowadzac Walne w tej technologii?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rozważymy taką możliwość, jeżeli pojawią się konkretne informacje na ten temat.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

W wypadku spółek: TIM, Vinex, Zarea, Karom Drinks posiadacie Państwo około 50-51% udziałów. Nie kusi Was wykupić pozostałych akcjonariuszy – Różnice między zyskiem netto a zyskiem dl akcjonariuszy większościowych pokazują, że to dochodowe spółki (w szczególności Tim oraz Zarea). - Czy też jest to po prostu nierealne?

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy planują państwo zorganizować dzień inwestora?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie mamy takiego zamiaru. W spółkach tych udziały mniejszości należą do zarządów i ten model sprawdza się w tych spółkach.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

To ciekawy pomysł. Rozważymy go.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Czy coś się dzieje w temacie nieruchomości inwestycyjnej w Bukareszcie w spółce zależnej Karom Drinks s.r.l.? Czy dokonacie w najbliższym roku sprzedaży tej nieruchomości?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Odpowiedź już udzieliliśmy.

Obrazek użytkownika Anonim
Look

Jak Panowie wytłumaczycie obecny spadek kursu? Nie spodobały się wyniki czy jest się czego bać w przyszłości?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Trudno nam powiedzieć. Naszym zdaniem wartość spółki cały czas rośnie, a perspektywy są dobre.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Zapraszamy do zapoznania się z naszą prezentacją wynikową: https://www.ambra.com.pl/assets/RI/Prezentacje/AMBRA_Annual_2017-2018.pdf

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Jak oceniacie Państwo projekt sprzedaży wina realizowany przez Lidla? Czy ma to wpływ na Wasze wyniki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Odpowiedzieliśmy już na to pytanie na początku czatu.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Otwieracie Państwo coraz więcej sklepów Centrum Wina oraz (mam nadzieję) rośnie sprzedaż przez internet. To są segmenty gdzie sprzedaż jest w praktyce za gotówkę (ew. karty płatnicze), więc powinna wspomagać rotację należności – a tak się nie dzieje. Dlaczego?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Rotacja należności się poprawiła z 78,7 do 77,4 dnia. Na razie udział sprzedaży za gotówkę nie przekracza 10% przychodów, więc skala wpływu jest niewielka.

Obrazek użytkownika Anonim
misio

1. Czy będą się Państwo skupiać na promocji Cydru Lubelskiego czy w związku z pogorszeniem się wyników sprzedaży zostanie on odsunięty na dalszy plan?

 

2. Gdzie można dowiedzieć się więcej na temat tego oszustwa w Czechach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Cydr Lubelski osiągnął wysokie udziały rynkowe i nie wymaga wysokich nakładów na promocję. Nie schodzi natomiast na drugi plan.
O oszustwie pisaliśmy w ubiegłorocznym sprawozdaniu z działalności.

Obrazek użytkownika Anonim
Fan cydru

A dziś po powrocie do domu, tak dla relaksu po jaki produkt AMBRA Panowie sięgną? Proszę o indywidualną odpowiedź.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Ja po pracy idę na zebranie rodziców więc muszę się powstrzymać od konsumpcji. ;-)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

A ja wzniosę toast winem musującym :-)

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ciekawe i rzeczowe pytania i do zobaczenia po wynikach kwartalnych!

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.