Gorąca jesień w polskim gamingu. Lista gier, które będą miały premierę jeszcze w 2025 roku
Po premierach "The Alters", czy "Achilles: Survivor" od giełdowego gamedevu, terminarz nadchodzących tytułów w II półroczu aż iskrzy. Zapowiada się intensywnie, więc sprawdzamy kto może spełnić nadzieje, kto może zaskoczyć, a kto nie wytrzymać ciśnienia...
Wydawałoby się, że nagłośniona premiera “Cronos: The New Dawn” od Bloober Team otworzy powakacyjną kulminację premier polskich gier. Jest jednak inaczej - zaczynamy od może mniej znanych, ale specjalności polskiego gamedev, czyli symulatorów i VR. Dalej jest tylko mocniej...
Lista tytułów z ustaloną datą premiery
GameHunters udostępni grę „Gunsmith Simulator” oraz dodatek (DLC) „Gunsmith Simulator – Flint _ Powder” w wersji na konsole Xbox Series X w dniu 4 września. Cena jednostkowa portu wyniesie 24,99 USD. Cena jednostkowa DLC wyniesie 4,99 USD. Spółka jest właścicielem praw majątkowych portu i DLC. Producentem portu i DLC jest ConsoleWay. Wydawcą portu i DLC jest PlayWay.
Tego samego dnia VR Factory przekaże fanom PlayStation VR2 swój “Workshop Simulator VR”. „Po sukcesie na Meta Quest i Steam VR, gdzie gra zdobyła uznanie krytyków i ciepłe przyjęcie graczy, Workshop Simulator VR trafia teraz do ekosystemu PlayStation. Już 4 września 2025 roku posiadacze PSVR2 na konsoli PlayStation 5 będą mogli wkroczyć do własnego, w pełni immersyjnego warsztatu i poczuć się jak prawdziwi rzemieślnicy. Od premiery na Meta Quest niespełna dziesięć miesięcy temu, gra przyciągnęła już ponad 130 tys. aktywnych graczy i może pochwalić się oceną 4,5/5 gwiazdek. Teraz do tej rosnącej społeczności miłośników VR dołączy także społeczność PlayStation” – podała spółka.
Następnego dnia osławiony Cronos - survival horror SF spod ręki specjalistów od gęsiej skórki - w światowej premierze na platformach PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S. Gra dostępna będzie w wersji cyfrowej oraz pudełkowej. Cena gry na wyjściowym poziomie w wersji standardowej to 59,99 USD/EUR oraz w wersji deluxe dostępnej wyłącznie w wersji cyfrowej to 69,99 USD/EUR. Ubiegłotygodniowy Gamescom był zwieńczeniem kampanii marketingowej z serią nowych materiałów z gry. Obserwacja mediów gamingowych i społeczności graczy sugeruje, że premiera jest wyczekiwana, ale bez hype. Wybrzmiewa generalnie ostrożny optymizm – mix entuzjazmu z obawami o stabilność i dopracowanie szczegółów. Bloober Team wrzuca trailery i pierwsze gameplay’e. Można liczyć, że będzie to premiera, która pozwoli Bloober Team pokazać się z dobrej strony i wygenerować solidny zwrot z inwestycji, ale czy zaskoczy innowacyjnym podejściem do mechanik i fabuły? Istnieje więc potencjał, że gra zostanie dobrze przyjęta, jeśli spełni oczekiwania dotyczące immersji, jakości rozgrywki i stabilności.
Bloober Team ma umowę licencyjno-dystrybucyjną z Sega Corporation
Na 11 września Frozen Way wyznaczył termin premiery na Switch dodatku do gry „House Flipper” pt. „House Flipper: Farm DLC”, który pomyślnie przeszedł proces certyfikacji na konsole Nintendo. Port dodatku na Switch został wykonany przez Ultimate Games. Cena za pojedynczy egzemplarz dodatku w wersji na Switch wyniesie 14,99 USD.
Tymczasem na 12 września Movie Games zapowiedział debiut pełnej wersji „Beyond Sunset” na platformie Steam. Gra „Beyond Sunset” to cyberpunkowy pierwszoosobowy shooter z bogatą fabułą i elementami RPG. Oczekiwania wydają się być ostrożnie pozytywne i kluczowy będzie odbiór: recenzje, zasięg, sprzedaż i test lojalności fanów z EA.
Tego samego dnia w blokach stanie "Gloomy Eyes". Narracyjna, puzzlowa przygodówka w stylu „self‑coop”, z grafiką inspirowaną Burtonem, w którą zaangażowany jest Untold Tales. Gra zostanie wydana na PC, PlayStation 5, Xbox Series i Nintendo Switch.
Na 18 września miejsce na kalendarzu zarezerwował 11 bit studios na premierę konsolowej wersji Frostpunk 2 (PS5/XSX|S; w Game Pass od Day1). Pokaz na targach Gamescom 2025 miał na celu przekonanie, że skomplikowana rozgrywka strategiczna sprawdzi się przy sterowaniu padem. Media wskazywały, że interfejs został dobrze zaadaptowany na konsole. Z pewnością to ważny test dla 11 bitów w obliczu wcześniejszego, mieszanego odbioru premiery na PC i problemach wizerunkowych po zamknięciu P8.
Dzień później, co prawda niegiełdowy, ale jednak przedstawiciel czołówki gamingowej z Polski Techland sprawdzi zapał graczy do kolejnej odsłony masakrowania zombie. 19 września premiera “Dying Light: The Beast” (PC/PS5/XSX). W relacjach z preview chwalono intensywność rozgrywki, klimat i rozwinięcie formuły względem Dying Light 2. Media chwalą oprawę graficzną, odnotowano wprowadzenie trybu „Beast Mode”. Premiera może być papierkiem lakmusowym dla gier AA z jakością bliską AAA, które stają się coraz bardziej pożądane. “Dying Light: The Beast” ma potencjał, żeby przywrócić zaufanie fanów po DL2, zdominować segment AA premium i sprzedać się w milionach kopii. Jednak kluczowe będą: cena, jakość wykonania i pierwsze recenzje.
Wracamy do giełdowych spółek i na końcówkę września (25 IX) Early Access gry “Lost Rift” na Steam zapowiedział PCF Group. Cena została ustalona na poziomie 25 USD, w okresie premiery grę będzie można kupić z 20% rabatem. Spółka dostała ostatnio zastrzyk finansowy w postaci emisji. Niemniej wybrzmiewają obawy o potencjał firmy. Media wskazują, że PCF Group niedawno zwolnił 120 pracowników, co może wpływać na zasoby, wsparcie posprzedażowe i tempo rozwoju gry. Pojawiły się opinie, że Alpha wygląda surowo, a tempo rozwoju nie jest jasne. Niektórzy gracze na Reddit już wskazują, że Early Access może się opóźnić.
Po wrześniowych emocjach mamy okno przerwy i powrót do 11 bit studios, wydawcy “Moonlighter 2: The Endless Vault”. Tytuł dla którego polska spółka jest wydawcą, startuje w Early Access na PC 23 października (Steam/Microsoft Store, w dniu premiery także w PC Game Pass). Pełne wydanie ma trafić później na PS5 / Xbox Series X|S i PC (bez daty). Gra jest tworzona przez Digital Sun (Hiszpania). Kontynuacja Moonlightera ma solidne podstawy, by zostać komercyjnym sukcesem w segmencie indie. Przemawia za tym chociażby rozpoznawalna marka, społeczność, oczekiwanie na realne ulepszenia, różnorodne i angażujące warstwy rozgrywki. Early Access pozwala budować hype i dostosowywać grę. Kluczem będzie kontrola jakości, przemyślane balansowanie nowych mechanik i sprawne wydanie wersji konsolowych, oceniają media branżowe.
W terminie październikowym sygnalizowany był "House Flipper 2 – Scooby-Doo™ DLC". od Frozen District (PC, PS5, Xbox Series). Natomiast koniec października (31 X) to termin daty premiery wersji pudełkowej gry „The House of the Dead II: Remake” na konsolę Nintendo Switch, w którą zaangażowany jest Forever Entertainment.
Czy CD PROJEKT "rozrzuci okruszki" i zaskoczy na Gamescom nowymi informacjami o Wiedźminie 4?
Listopadową listę premier otwiera “Honeycomb: The World Beyond” od Frozen Way z grupy PlayWay. W dniu 6 listopada tytuł pojawi się na PC, Xbox Series X|S i PlayStation 5. Na Gamescom pokazano nowe grywalne demo i współpracę z Nvidia. Survival-sandbox z eksploracją i craftingiem to popularny, ale bardzo konkurencyjny segment. Honeycomb musi wyróżnić się unikalnością i wykonaniem, sugerują media branżowe.
Dzień później (7 XI) Broken Mirror Games (stajnia Bloober Team) ma wypuścić „I hate this place” na PC, PS5, Xbox X/S oraz Nintendo Switch 2. Survival horror w izometrycznej perspektywie to rosnący segment, a nacisk na craft i stealth wpisuje grę w nurt ceniony przez graczy indie. Tytuł wejdzie jednak w bardzo konkurencyjne środowisko.
Zapowiedziane wcześniej na 2025
Jeszcze gorące info od Vivid Games, który mocno przypomniał o sobie inwestorom z GPW w ostatnim czasie. "Najważniejszym punktem naszej roadmapy pozostaje premiera Real Boxing 3. Chcemy aby tytuł zadebiutował jeszcze w tym roku - optymalnie w okresie świątecznym. Wprowadzone zmiany organizacyjne w zakresie zarządzania produkcją, a także zwiększenie zasobów zespołu, pozwalają nam realnie oceniać ten termin jako osiągalny. Ostateczna decyzja dotycząca daty premiery zapadnie w najbliższych tygodniach po rozmowach z partnerami z MENA i Chin” - podkreśla Piotr Gamracy, CEO Vivid Games.
Spore grono gier było zapowiedzianych na 2025 i wciąż nie doczekały się ścisłego okna premiery. Wśród nich są takie tytułu jak “Enemy of the State” od Brave Lamb Studio / Movie Games (PC/konsole), ”Mouse: P.I. For Hire” od Fumi Games (PC/konsole), “Into the Fire” (wcześniej „Dante’s Ring”) od Starward Industries (Early Access, PC), “Contraband Police: Crimson Fall” od Crazy Rocks Studios (PC), „Barkour” i Bee Simulator: The Hive (konsole) od Varsav Game Studios, czy "Everdream Village" - cozy life/farming sim od Mooneaters, wydawany przez Untold Tales.
"Oficjalna zapowiedz terminu startu publicznego dema Barkour jest planowana w niedługim czasie, wraz z gameplay trailerem gry" - powiedział Strefie Inwestorów prezes Varsav Game Studios Łukasz Rosiński.
"Later this year" może pojawić się "Star Trek: Infection" od Played With Fire (studio VR z Krakowa ze stajni Bloober Team). Gra została ujawniona podczas Gamescom 2025. Premiera ma być najpierw na Meta Quest 3 i Quest 3S, następnie wersja PC VR (np. SteamVR). Z kolei od grupy PlayWay można spodziewać jeszcze chociażby "Beer Manufacture Simulator", czy może "Celestial Empire", "Viking City Builder" (oba od President Studio). Red Square Games planował wcześniej przejście "Sancticide" z early access do wersji 1.0 jeszcze w 2025 roku.
Warty oddzielnego odnotowania jest “Cooking Simulator 2: Better Together”, a więc kontynuacja hitu od Big Cheese Studio. Produkcja gry to prawdziwa epopeja dla spółki. Jednak w połowie roku studio podawało, że "trwają zaawansowane prace przed tegoroczną premierą sequela. Cooking Simulator 2: Better Together obejmie między innymi oczekiwany przez graczy tryb kooperacyjny. Big Cheese Studio tworzy również własną wersję VR pierwszej części Cooking Simulatora, opartą o silnik Unreal Engine".
Zapewne część premier wymienionych produkcji może zostać przesunięta...
Następni w kolejce na 2026
Zaczynamy przegląd zapowiedzi na przełom 2025/2026 od „Brightness” we wczesnym dostępie dewelopera Dark Point Games. Ostatnio prezes Paweł Waszak w mediach wskazywał, że celuje w EA nowego tytułu właśnie na przełomie roku.
Konkretną datę early access ogłosił Creepy Jar dla swojego “StarRupture”. W dniu 6 stycznia mamy wylądować na nieprzyjaznej planecie i wziąć się za terraforming nowego świata i samej gry. Póki co “StarRupture” od Creepy Jar zbiera solidne opinie za klimat, mechaniki i potencjał budowania. Największe wyzwania leżą w optymalizacji oraz dopracowaniu ergonomii interfejsu i transportu wewnątrz gry. Bardzo obiecujące liczby z playtestu i wsparcie ze strony deweloperów uważane są przez analityków giełowych za dobry prognostyk.
Vivid Games podsumowuje intensywny tydzień.
Ponadto na przyszły rok zapowiedziane został “Phantom Hellcat”. Ironbird Creations z grupy All in! Games, podaje że tytuł jest w zaawansowanej fazie produkcji.
One More Level szykuje na przyszły rok “Valor Mortis”, który był jednym z pozytywnych zaskoczeń niedawno zakończonego Gamescom. Zebrał pozytywne opinie mediów branżowych. Na Redditowych forach i komentarzach graczy entuzjazm także jest wyraźny. Wniosek? W świetle opinii po Gamescom, “Valor Mortis” zapowiada się jako jedna z najbardziej intrygujących premier segmentu Soulslike w 2026, zarówno dzięki unikalnemu podejściu (FPS + Souls), jak i zaangażowaniu deweloperów w progres gry.
Na przyszły rok CI Games potwierdza "Lords of the Fallen II". Gotycki, brutalny announcement trailer na Gamescom Opening Night Live zrobił wrażenie. Na pewno będzie to jedna kluczowych premier w polskim gamingu w 2026.
PCF Group współtworzy "Gears of War: E-Day" dla Microsoft/Xbox z The Coalition na platformy PC i Xbox Series X|S z datą premiery w 2026 roku.
Ice Code Games prowadzi rozmowy z partnerami wydawniczymi w sprawie premiery pełnej wersji "Nightmare Frontier" planowanej na 2026 r. Gra jest aktualnie w fazie Early Access.
Na koniec wspomnijmy o "The Blood of Dawnwalker" od Rebel Wolves — studio założone w Warszawie przez byłych twórców The Witcher 3 na PC (Steam / Microsoft Store), PlayStation 5, Xbox Series X|S z premierą zaplanowaną na 2026. Obecnie gra jest dostępna do obserwowania jako „Coming soon” na Steam.
