To będzie ciężki rok dla Zuckerberga. Metaverse w rozsypce, kurs akcji nurkuje
Poprzedni rok udowodnił nam, że same pieniądze nie wystarczą, aby wygrać technologiczny wyścig. Udowodnił nam to Rob Gryn z projektem Metahero, a nowym przykładem jest Mark Zuckerberg z Meta Platform i budową metaverse. Akcje Mety w 2022 roku spadły 62%, a końcem roku Mark stracił kluczową postać. O to czego mogą się spodziewać akcjonariusze Mety w 2023.
Legendarny założyciel Facebooka, pomimo wydania dziesiątków miliardów dolarów na próby zbudowania ambitnej wizji metaverse, gdzie konsumenci bawią się, socjalizują i pracują w wirtualnych światach - perspektywy tego projektu nie malują się w różowych barwach.
Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że plan Marka Zuckerberga, chyli się ku upadkowi. Rezygnacja Johna Carmacka z funkcji dyrektora Meta kilka tygodni temu była najbardziej wyrazistym dowodem na brak postępów firmy. Najnowsza średnia cena docelowa 59 analityków pokrywających spółkę wynosi 145 USD.
Kim jest Carmack?
Matematyk i programista. Jest on legendarną postacią w branży gier i jest powszechnie uważany za jeden z najbystrzejszych umysłów technicznych tej epoki. Jego nazwisko stoi obok gier o znaczeniu milowym jak Doom i Quake. Carmack wyróżniał się nieszablonowymi rozwiązaniami nie tylko grafiki komputerowej w ogóle. Jest współtwórcą całego gatunku FPS. W 2013 dołączył do Oculusa jako główny dyrektor ds. technologii na krótko przed przejęciem spółki przez Meta kontynuując służbę jako CTO spółki do 2019 roku, a potem przeszedł do roli konsultanta.
Carmack w pożegnalnym poście na Facebooku skrytykował nieefektywność i biurokrację organizacyjną Mety. „Jestem tym urażony" - napisał. „Mamy śmieszną ilość ludzi i zasobów, ale stale samosabotujemy i marnujemy wysiłek".
Wyniki finansowe Mety zdają się potwierdzać jego twierdzenia. Od 2019 roku spółka straciła ponad 30 mld USD na projektach związanych z metaverse. W swoim wrześniowym kwartale Reality Labs firmy straciło 3,7 mld USD i wygenerowało zaledwie 285 mln USD przychodów, co było spadkiem o 49% rok do roku.
Carmack powiedział, że między nim a Zuckerbergiem istnieje „zauważalna przepaść" w kwestii strategii i że nie udało mu się powstrzymać złych pomysłów. „Ewidentnie nie jestem wystarczająco przekonujący" - napisał. „Nigdy nie byłem w stanie zabić głupich rzeczy, zanim spowodują szkody".
Kiedy niedawno poproszono o komentarz na temat rezygnacji i krytyki firmy przez Carmacka, rzecznik Meta wskazał na post Carmacka na Facebooku, a także tweeta od dyrektora ds. technologii w Meta, Andrew Boswortha, który podziękował Carmackowi za jego pracę.
Meta może się skończyć na metaverse zanim się zacznie
Nie był to pierwszy raz, kiedy Carmack publicznie wyraził swoją frustrację związaną z brakiem skupienia w firmie Meta. Opowiadał się przede wszystkim za tańszymi zestawami słuchawkowymi VR i potrzebą większego ukierunkowania na rynek w tworzeniu oprogramowania.
„Jeśli nie zaczniesz od próby zbudowania wyraźnej wartości, prawdopodobnie poniesiesz porażkę" - powiedział Carmack w wywiadzie na początku ubiegłego roku. „To niemal choroba programistów, ten pomysł, że możesz zbudować architekturę i abstrakcję, a wartość po prostu naturalnie się pojawi".
The Wall Street Journal opisywał w październiku, że flagowa aplikacja Meta, Horizon Worlds nie podbija świata. Według wewnętrznych dokumentów cytowanych przez dziennik w tym czasie, aplikacja miała mniej niż 200 tys. użytkowników miesięcznie w porównaniu do początkowych oczekiwań na koniec roku na poziomie 500 tys. Według wewnętrznych notatek spółki na które powołują się dziennikarze większość użytkowników nie wracała po pierwszym miesiącu i że liczba użytkowników stale spadała w ciągu roku.
W październiku Meta wypuściła na rynek wysokiej klasy zestaw VR o nazwie Quest Pro za 1500 USD, co było sprzeczne z radami Carmacka. Firma przewiduje, że produkt ten zastąpi kiedyś komputery w miejscu pracy. Jednak obecne urządzenie wygląda bardziej jak gloryfikowane demo techniczne niż produkt użytkowy. Z zaledwie jedną do dwóch godzin na jednym ładowaniu baterii, zestaw słuchawkowy nie zapewnia zbyt wiele czasu na wykonanie pracy.
Rok 2023 dopiero się zaczął, a Tesla już mocno zawiodła inwestorów liczbą dostaw aut
Apple depcze po piętach
Bez względu na to, ile pieniędzy wyda Meta, porażka wydaje się nieunikniona. Firmie brakuje możliwości w trzech głównych obszarach wymaganych do zwycięstwa w metaverse: półprzewodników, oprogramowania i silnika. Meta korzysta z gotowych procesorów firmy Qualcomm (QCOM), które są gorsze od chipów projektowanych na zamówienie przez Apple (AAPL).
To będzie problem, gdy Apple w końcu wypuści swoje własne zestawy VR, które prawdopodobnie będą miały lepszą wydajność i efektywność energetyczną. Apple i Alphabet (GOOGL). Google mają również przewagę własnych mobilnych systemów operacyjnych z dużymi ekosystemami deweloperów. Wreszcie, jeśli chodzi o silniki gier, które są wymagane do tworzenia wirtualnych światów, Meta nie ma nic porównywalnego z silnikiem Unreal firmy Epic Games, który zasila Fortnite i wiele przebojowych gier wideo.
Kilka lat temu Carmack szczerze ocenił szanse Facebooka na metaverse. „Minecraft i Fortnite są bliżej metaverse niż cokolwiek Facebook zbudował, lub szczerze mówiąc, prawdopodobnie zbuduje", powiedział. To są bardzo złe wiadomości dla akcjonariuszy Mety.
Na jakie akcje stawia i jakie scenariusze dla giełdy zakłada Wall Street w 2023