Apple Vision Pro wyznacza nowe granice rzeczywistości. Rewolucja Tima Cooka oczami Wall Street
Apple z początkiem lutego wprowadził na rynek swój pierwszy od lat przełomowy produkt - zestaw VR Vision Pro. Chociaż Vision Pro nie jest typowym produktem masowym, jego znaczenie dla Apple jest ogromne. Stanowi on przepustkę do świata rzeczywistości mieszanej i otwiera nowy rozdział w historii innowacji firmy. Analitycy szacują, że w przedsprzedaży sprzedano już blisko 200 000 sztuk urządzenia.
Zobacz także: Cena złota i srebra: czy to koniec hossy na metalach szlachetnych? W tle oczekiwania na obniżki stóp procentowych
Recenzje studzą entuzjazm
Pierwsze recenzje Vision Pro nie są jednak tak entuzjastyczne, jak oczekiwano. Krytycy zwracają uwagę na wysoką cenę, eksperymentalny charakter produktu i ograniczoną funkcjonalność. Wskazują też na niski komfort użytkowania i długi czas dojrzewania technologii. Apple określiło Vision Pro jako „rewolucyjny komputer przestrzenny, który zmienia sposób pracy, współpracy, łączenia się, przeżywania wspomnień i cieszenia się rozrywką".
Zobacz także: Palantir Technologies oszałamia rynki po rekordowych wynikach finansowych. Spółka zyskuje na globalnym chaosie
Chociaż prognozy nie zakładają, że Vision Pro znacząco wpłynie na tegoroczne zyski Apple, jego premiera stanowi istotny krok dla reputacji firmy jako innowatora technologicznego. Vision Pro to największe przedsięwzięcie Apple w dziedzinie sprzętu od premiery Apple Watch w 2015 roku i może być najważniejszą innowacją za kadencji CEO Tima Cooka.
Według analizy przeprowadzonej przez Wedbush, wstępna sprzedaż Vision Pro wyniosła niemal 180 000 sztuk, podczas gdy strona MacRumors podaje, że liczba ta przekroczyła 200 000, powołując się na swoje źródła. Cena podstawowej wersji zestawu to 3499 USD, z wyższymi cenami za modele z większą pamięcią.
Wcześniejsze recenzje Vision Pro nie przyniosły pozytywnego impulsu dla akcji Apple ani nie zachęciły klientów do wizyt w sklepach Apple czy też inwestycji w akcje spółki. To zrozumiałe, gdyż Vision Pro jest eksperymentalnym, drogim produktem w niszowym segmencie rynku.
„Produkt pierwszej generacji"
W opinii wielu recenzentów Vision Pro to produkt pierwszej generacji, przeznaczony przede wszystkim dla programistów i zagorzałych fanów Apple. Większość użytkowników nie jest jeszcze gotowa na zakup tak drogiego i niszowego urządzenia.
Zobacz także: Panika inwestorów na Wall Street. Akcje banku spadły już ponad 60%
„W dużym skrócie: Prawdopodobnie nie kupisz Apple Vision Pro za 3500 dolarów" - pisze Wall Street Journal w swojej recenzji. „Jeśli nie jesteś programistą aplikacji lub zagorzałym fanem Apple, bardziej prawdopodobne jest, że te pieniądze wydasz na rzeczywiste doświadczenia, na przykład wycieczkę na Hawaje... Zestaw słuchawkowy Apple to typowy produkt pierwszej generacji: duży, ciężki, o krótkiej żywotności baterii, z ograniczoną liczbą dostępnych aplikacji i potencjalnymi błędami".
Recenzja CNET podobnie podchodzi do kwestii: „To najlepszy zestaw słuchawkowy, który miałem okazję nosić, ale w obecnej cenie i przy ograniczonej liczbie dostępnych aplikacji na platformie VisionOS, nie polecałbym go rodzinie czy znajomym".
Recenzent z ZDNet określa Vision Pro jako „fantastyczny zestaw deweloperski wart 4000 USD, którego większość ludzi nie powinna kupować".
Analitycy optymistyczni
Mimo sceptycyzmu recenzentów, analitycy giełdowi są bardziej optymistyczni. Przewidują, że Apple sprzeda w 2024 roku około 600 000 sztuk Vision Pro. Podkreślają, że urządzenie jest ważnym krokiem w rozwoju sztucznej inteligencji i może zrewolucjonizować sposób, w jaki korzystamy z technologii. W pierwszej prognozie analityk Wedbush Dan Ives podawał 460 000 sztuk.
„Jest to pierwszy krok Apple w kierunku integracji sztucznej inteligencji [AI] i prawdopodobnie wprowadzenia osobnego sklepu z aplikacjami AI, o czym możemy usłyszeć więcej na WWDC [Worldwide Developers Conference] tego lata" - pisze w swoim raporcie. „Naszym zdaniem ostatecznym celem Apple jest stworzenie ekosystemu, w którym Vision Pro będzie współpracować z iPhone'ami i innymi urządzeniami firmy, a wykorzystanie sztucznej inteligencji przez konsumentów eksploduje w takich dziedzinach jak zdrowie, fitness, treningi sportowe i autonomia".
Wartość akcji Apple krąży w okolicach188,47 USD obniżając wartość rynkową firmy do 2,92 biliona USD, czyli o ponad 100 miliardów USD poniżej wyceny Microsoftu, wynoszącej 3,05 biliona USD. Od początku roku akcje Apple straciły około 2%.
Akcje Apple`a są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem.