Przejdź do treści
Kategorie

Spotify bije rekordy w pozyskiwaniu użytkowników, ale straty finansowe ciągną akcje spółki w dół

Udostępnij

Rozpoczyna się najgorętszy sezon wynikowy spółek technologicznych z nowojorskiego parkietu. Spotify Technology, platforma muzyczna, odnotowała historyczny sukces w pozyskiwaniu nowych użytkowników w ostatnim kwartale. Pomimo tego, akcje popularnej platformy notują spadki na giełdzie.


Warren Buffett nie jest już zainteresowany akcjami Activision Blizzard. Wyrocznia z Omaha reaguje na kolejne ruchy Microsoftu

Straty netto kontra wzrost subskrybentów

We wtorek akcje Spotify (SPOT) odnotowały spadek o 10% w przedsesyjnym handlu, co wydaje się być zaskakujące, biorąc pod uwagę świetne wyniki firmy związane z pozyskiwaniem nowych użytkowników. W ciągu trzech miesięcy do 30 czerwca firma zyskała aż 36 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, co okazało się o 21 mln więcej niż zakładano. W dodatku, liczba subskrybentów netto wzrosła o 10 mln, z czego 3 mln były powyżej oczekiwań, stanowiąc tym samym rekordowy wynik w drugim kwartale.

Japoński jen zbliża się do minimów, a jego obecna niska wartość stanowi podstawę wzrostów indeksu Nikkei

Wzrost liczby użytkowników, ale straty finansowe: analiza wyników Spotify

Spotify odnotowało imponujące wyniki finansowe, ale straty netto w drugim kwartale wzrosły, co wywiera presję na akcje. 

Jednak mimo tych spektakularnych wyników, Spotify również odnotowało straty netto w wysokości 302 mln euro (334 mln USD), co stanowi 1,55 euro (1,71 USD) na akcję. W porównaniu do wyniku z analogicznego okresu zeszłego roku, który wynosił 85 euro centów (125 mln euro), wartość ta jest znacząco wyższa. Analitycy prognozowali stratę na poziomie 63 euro centów. Przychody firmy wzrosły o 11% do 3,18 mld USD, nie osiągając do końca szacowanych 3,21 mld EUR.

Netflix bije rekordy pod względem liczby nowych subskrybentów. Mimo to przychody spółki rozczarowały Wall Street

Spotify podkreśliło, że oczekiwano poniesienia dodatkowych kosztów związanych z działaniami na rzecz zwiększenia wydajności i wzmocnienia firmy w drugim kwartale. Skorygowana marża wyniosła 25,5%, zgodnie z prognozami, przy wyłączeniu kosztów związanych z tymi działaniami. Skorygowana strata operacyjna wyniosła 112 mln euro i była lepsza niż zakładano, również przy uwzględnieniu wyżej wspomnianych kosztów.

Spotify wyjaśniło, że wzrost kosztów tantiem muzycznych przyczynił się do tego wyniku, jednak firma odnotowała pewne polepszenie rentowności podcastów. Mimo to, marża brutto zmalała o 47 punktów bazowych, osiągając 24,1%, co było spowodowane kosztem w wysokości 44 mln euro związanym z anulowaniem kilku podcastów i deprecjacją wartości nadwyżki nieruchomości.

Tesla przebija oczekiwania i notuje kolejne rekordy sprzedaży. Elon Musk zapowiada, że sztuczna inteligencja w samochodach to przyszłość firmy

Podwyżka cen premium na Spotify

W poniedziałek akcje Spotify zanotowały spadek o 4,7%, kiedy firma podniosła cenę miesięcznej subskrypcji swojej usługi premium. W USA cena subskrypcji premium bez reklam wzrośnie o 1 USD. Amerykańscy subskrybenci planu dla jednego użytkownika teraz będą musieli płacić 10,99 USD miesięcznie, aby cieszyć się muzyką i podcastami do pobrania bez żadnych ograniczeń. Spotify tłumaczy swoją decyzję mówiąc, że rynkowy krajobraz ewoluuje, a zmiana cen pozwoli na kontynuowanie innowacji i dostarczanie wartości dla fanów i artystów na platformie. Co ciekawe, podwyżka ominęła polskich klientów. 

Warto zaznaczyć, że mimo spadającej wartości akcji, świetne wyniki związane z pozyskiwaniem nowych użytkowników pozostają niezaprzeczalnym osiągnięciem firmy na tle konkurencji. Mimo wyzwań, akcje Spotify odnotowały w 2023 roku wzrost o 107%, co wywołuje zainteresowanie inwestorów i śledzenie dalszego rozwoju firmy na rynku.

Akcje Spotify są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem.

spotify

AI poprawi produktywność spółek giełdowych. Sztuczna inteligencja wpłynie pozytywnie na wyniki finansowe spółek, oceniają analitycy Saxo Bank

Udostępnij