Tesla wprowadza kolejne obniżki cen. Model 3 i Y będą za oceanem tańsze
Tesla zdecydowała się wprowadzić kolejną w tym roku obniżkę cen. Decyzja ta dotyczyć będzie modeli 3 oraz Y sprzedawanych w USA. Spółka mierzy się z coraz większą konkurencją na rynku samochodów elektrycznych, a dane za 3 kwartał pokazują pierwsze spadki w wolumenie sprzedaży.
Po dynamicznych wzrostach z pierwszej połowy roku, kiedy to akcje producenta elektrycznych samochodów wzrosły o ponad 180%, ostatni kwartał spółka spędziła w trendzie bocznym. Jej sytuacji nie poprawił fakt, że najnowsze dane dotyczące dostaw w 3 kwartale 2023 r. okazały się niższe od oczekiwań. Pełne wyniki finansowe za ostatni kwartał spółka opublikuje 18 października.
Jesienny chłód dopada rynki finansowe. Obligacje i główne indeksy światowe we wrześniu na czerwono
Pierwszy spadek sprzedanych aut od prawie 1,5 roku
W 3Q23 Tesla sprzedała 435 tys. aut, co oznacza pierwszy spadek wolumenu sprzedaży od 5 kwartałów. Wśród analityków dominowało przekonanie, że spółka utrzyma się w trendzie wzrostowym. Najniższą predykcją wśród 8 przepytanych przez LSEG analityków było 442 tys., natomiast najwyższe oczekiwania zakładały nawet 511,4 tys.
Spadek wolumenu został zanotowany nawet przy mocnych cięciach cen aut na rynkach w Chinach oraz USA. Pokazuje to zarówno chwilowe spowolnienie na rynku samochodów elektrycznych, jak i wzmocnienie konkurencji.
Co więcej, w 3 kwartale konkurent Tesli, producent elektrycznych pick-upów Rivian Automotive, przebił oczekiwania analityków dotyczące sprzedanych aut, a także podwyższył cel rocznej produkcji do 52 tys. aut.
Zwiększanie różnorodności oferty samochodów elektrycznych jest naturalną konsekwencją rosnących potrzeb klientów, przekonuje Ashwim Amberkar z Canalys Research i przewiduje, że mimo utrzymania przez Teslę czołowego miejsca wśród producentów elektryków w 2023 r., dalszy rozwój konkurencji wydaje się być nieunikniony.
Kolejne obniżki tym razem dotykają podstawowych modeli
Tesla w 3 kwartale tego roku zdecydowała się mocno obniżyć ceny produktów premium. Model S i Model X staniały w Chinach i USA nawet o 21%. W wyniku tej decyzji wzrosły wolumeny sprzedaży tych produktów do 16 tys., jednakże nie pomogło to ogólnej sytuacji Tesli, gdyż segment premium jest odpowiedzialny za jedynie 4% wszystkich sprzedanych modeli.
Duch decyzji obniżek cen został podtrzymany i w tym tygodniu spółka zapowiedziała obniżkę sedanu Modeli 3 o 2,7%. W przypadku wersji długodystansowej Modelu Y cena spadła o 4% i będzie wynosić w Stanach Zjednoczonych 48 490 USD.
Zarówno obniżki, jak i sprzedaż najnowszej, odnowionej wersji Modelu 3 mają wejść w życie w 4 kwartale tego roku.
Akcje Tesli są dostępne na platformie SaxoTraderGo pod tym linkiem.