„Wyścig zbrojeń AI" nabiera tempa. Amazon walczy o rynek chmurowy
Segment chmurowy na fali popularności sztucznej inteligencji jest obecnie szczególnie uważnie obserwowany przez inwestorów. Dominującą pozycję w sektorze zajmuje na razie Amazon, jednak przy szybko rozwijającej się konkurencji utrzymanie takiego stanu wymaga od spółki zupełnie nowych rozwiązań.
Sztuczna inteligencja stanowiła główne paliwo wzrostów kursów spółek technologicznych w ciągu ostatniego 1,5 roku. Firmy wciąż prześcigają się w nowych rozwiązaniach oraz próbach wykorzystania tematu AI do rozszerzania swojej działalności.
Amazon rośnie wolniej niż konkurencja
Na rynku usług chmurowych głównymi graczami pozostają trzy spółki: Amazon z AWS (Amazon Web Services), Microsoft z Azure oraz Alphabet z Google Cloud. Łącznie odpowiadają za ok. 65% udziałów w całym rynku.
Na razie najmocniejszą pozycję utrzymuje Amazon, którego przychody na koniec 2023 r. stanowiły 31% całej sprzedaży w segmencie. Jednakże nie wygląda na to, że sytuacja ta nie może ulec zmianie. W ciągu ostatnich kwartałów uwagę inwestorów przykuwa dynamicznie rosnące przychody Azure od Microsoftu. W 4Q23 sprzedaż w segmencie chmurowym Microsoftu wzrosła o 30% r/r, co oznacza wyższą aż o 17 p.p. dynamikę, niż konkurencyjnego Amazonu.
Jeszcze bardziej imponująco wygląda tempo wzrostu rentowności chmurowego biznesu Microsoftu. Spółka odnotowała aż 40% wzrost r/r zysku operacyjnego.
W wyścigu bierze udział także Alphabet, którego Google Cloud w ostatnim kwartale zeszłego roku wzrósł o 25% r/r, tym samym przerywając serię 10 kwartałów spadających wartości dynamiki wzrostu.
Tesla przeżywa kryzys, bo samochody elektryczne od Elona Muska coraz słabiej się sprzedaj
Rozszerzenie oferty finansowania start-upów
Amazon szuka ugruntowania swojej dominującej pozycji w rozszerzeniu oferty finansowania i wspierania start-upów technologicznych. W tym tygodniu spółka zapowiedziała poszerzenie swojego dotychczasowego programu darmowych kredytów skierowanych do start-upów technologicznych.
Poza zastrzykiem taniego kapitału z perspektywy młodych firm, Amazon oferuje także pokrycie kosztów związanych z wykorzystywaniem różnych modeli AI, w tym tych oferowanych przez inne firmy m.in. Meta, Mistral AI czy Cohere. Co ciekawe jednak w puli modeli sztucznej inteligencji zabrakło OpenAI, które obecnie wspierane jest przez Microsoft. Taka wiadomość wpisuje się w scenariusz pogłębiającego się wyścigu zbrojeń w segmencie chmurowym i AI.
Program darmowych kredytów służy spółce do rozrostu pionowego w segmencie AI. Kredyty udzielane są przez platformę Amazon Bedrock, która także udziela firmom dostępu do modeli sztucznej inteligencji. Jak określają to analitycy z Garnter Research, taka strategia stanowi krok do stworzenia ogromnego ekosystemu i umocnienia pozycji Amazonu na rynku chmurowym.
Amazon poinformował także w zeszłym tygodniu o doinwestowaniu start-upu Anthropic, rozwijającego technologię sztucznej inteligencji, w wysokości 2,75 mld $. We wrześniu poprzedniego roku Amazon zainwestował w spółkę 1,25 mld $. W tym wypadku wszystko wskazuje na to, że Anthropic ma być odpowiedzią spółki na współpracę OpenAI z Microsoftem. O tym, który podmiot poradzi sobie w wyścigu o dominację sztucznej inteligencji, pokaże przyszłość.