Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Polacy chcą dopłat do rowerów elektrycznych. Jest projekt ustawy

Udostępnij

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przedstawiło projekt ustawy zakładający wdrożenie dopłat do rowerów elektrycznych. Obecnie system rządowego dofinansowania koncentruje się na samochodach elektrycznych.

Rośnie zainteresowanie Polaków rowerami elektrycznymi

Rosnące zainteresowanie rowerami elektrycznymi w Polsce staje się coraz bardziej widoczne. Według badania przeprowadzonego na zlecenie  Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) co dziesiąta ankietowana osoba posiada rower elektryczny, a prawie połowa badanych planuje zakup takiego pojazdu w najbliższej przyszłości.

Jednym z kluczowych czynników, które mogłyby skłonić więcej osób do zakupu rowerów elektrycznych jest niższa cena (większość modeli kosztuje 4-6 tys. zł). Wyniki ankiet potwierdzają, że aż 2/3 respondentów przyznało, że dofinansowanie znacznie ułatwiłoby im podjęcie tej decyzji. Obecnie jednak jedynie mieszkańcy Gdyni mają dostęp do takich dopłat na poziomie samorządowym.

Projekt obywatelski dopłat do rowerów elektrycznych

W odpowiedzi na te potrzeby, PSR postanowiło przedstawić projekt obywatelski, który proponuje wprowadzenie dopłat w wysokości 2 tysięcy złotych na zakup rowerów elektrycznych. Inne kraje europejskie już od dawna wspierają zakup takich pojazdów poprzez różnego rodzaju programy rozwoju elektromobilności. Widzą one potencjał ekonomiczny, gospodarczy i ekologiczny w tych środkach transportu. W rzeczywistości, istnieje obecnie ponad 300 różnych możliwości wsparcia finansowego i zachęt podatkowych oferowanych przez władze centralne i lokalne w krajach Unii Europejskiej.

Korzyści z dopłat do rowerów elektrycznych

Wprowadzenie dopłat w Polsce może przynieść liczne korzyści. Po pierwsze, znacznie zwiększyłoby dostępność  rowerów elektrycznych dla szerszej grupy społeczeństwa, a zwłaszcza dla osób o mniejszych dochodach, które często napotykają na trudności finansowe przy zakupie takich pojazdów.

Po drugie, wprowadzenie dopłat przyniosłoby pozytywne efekty ekologiczne. Rower elektryczny jest bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne środki transportu z silnikiem spalinowym, ponieważ nie jest emisyjny. Przejście na rowery elektryczne pomogłoby w redukcji emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w miastach.

Polska na fali elektromobilności: branżę wyceniono już na 38 mld zł

Ponadto produkcja, dystrybucja i serwis rowerów elektrycznych to miejsca pracy i istotny impuls gospodarczy. Produkcja rowerów to nie tylko duże firmy jak Kross czy Romet, ale także mniejsi gracze: Accent, Baltica Bicycles, Creme Cycles czy Dartmoor. Wartość rynku rowerów w Polsce do 2025 r. powinna wynieść 2 mld zł.

Co z tego wynika?

Wprowadzenie dopłat do zakupu rowerów elektrycznych w Polsce jest ważnym krokiem w kierunku budowania zrównoważonego systemu transportu. Powinno się uwzględnić doświadczenia innych krajów europejskich i stworzyć kompleksowy program wsparcia finansowego dla elektromobilności, który obejmowałby nie tylko rowery elektryczne, ale również inne środki transportu elektrycznego. To inwestycja w przyszłość. Niestety dziś system dopłat nie obejmuje rowerów, choć to doskonałe rozwiązanie dla dużych aglomeracji, które sukcesywnie inwestują w infrastrukturę rowerową.

Udostępnij