Kategoria:
Kategoria

Magazyn energii na 4 kółkach. To pierwszy taki projekt w Polsce

Na otwartej pod koniec września stacji ładowania w Bolechowie pojawiły się pierwsze w Polsce ładowarki vehicle-to-grid. Technologia umożliwi dostarczanie energii przechowywanej w zestawach akumulatorów pojazdów do sieci energetycznej, wspomagając tym samym sieci energetyczne w godzinach szczytu.


Pierwszy taki projekt w Polsce

Firma Solaris otworzyła pod koniec września stację ładowania pojazdów elektrycznych Charging Park w Bolechowie. Obiekt wyposażono w dwie dwukierunkowe ładowarki Medcomu w standardzie vehicle-to-grid (V2G). To pierwsza tego typu instalacja w Polsce. Podobne projekty producent realizował już w Japonii.

Charging Park w Bolechowie

Źródło: Solaris

Zainstalowane ładowarki o mocy 150 kW pozwalają naładować autobus elektryczny wyposażony w baterię o pojemności 250 kWh w czasie krótszym niż dwie godziny. Dodatkowo dzięki technologii Medcomu, straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu ogranicza się o dodatkowe 2%, co wpływa na znacznie niższe koszty użytkowania floty.

Do 2023 roku transport publiczny w Oslo będzie w pełni elektryczny

Urządzenia mogą korzystać z odnawialnych źródeł energii. Są przystosowane do podłączenia fotowoltaiki i magazynu energii poprzez dodatkowy moduł przewodnicy DC/DC. Kolejnym atutem jest ich prosta konstrukcja i modułowa budowa dzięki którym są łatwe w serwisowaniu.

Technologia vehicle-to-grid

System vehicle-to-grid to nowe możliwości na rynku energetycznym. Ładowanie pojazdów elektrycznych opiera się zazwyczaj na jednokierunkowym przepływie energii z sieci do pojazdu. W przypadku ładowarek V2G, przesył energii może odbywać się w dwóch kierunkach. W sytuacjach, kiedy zapotrzebowanie sieci energetycznej wzrasta, w pełni naładowane samochody mają możliwość ponownego przekazania energii do sieci, stając się tym samym mobilnymi magazynami energii.

Jakie są zalety technologii?

1. Dodatkowe źródło energii. Samochód elektryczny może stanowić dodatkowe, tymczasowe źródło zasilania potrzeb własnych przedsiębiorstwa, np. w sytuacji nagłej awarii sieci energetycznej.

2. Mobilne magazyny energii. W sytuacjach kryzysowych, np. w czasie klęsk żywiołowych, samochody będą stanowiły system rozproszonych magazynów energii dostarczając moc do sieci energetycznych.

3. Niższe koszty ładowania floty. Vehicle-to-grid to szansa na wdrożenie i popularyzację nowych modeli biznesowych. Energię zgromadzoną w baterii pojazdu elektrycznego można przesyłać do sieci i sprzedawać w godzinach wysokiej taryfy, a kupować gdy jest to najbardziej opłacalne. Tym samym ograniczymy koszty eksploatacji flot EV.

4. Gwarancja pełnego naładowania. Integracja ładowarki z inteligentnym modułem ładowania pozwala zarządzać procesem ładowania i rozładowania baterii, tak by było to najbardziej opłacalne dla użytkownika. Jednocześnie daje to gwarancję, że pojazd elektryczny będzie do gotowy zawsze wtedy, gdy jest potrzebny.

5. Integracja z OZE. Rozpowszechnienie technologii rozwinie rynek OZE, dzięki czemu przedsiębiorstwa użyteczności publicznej staną się mniej zależne od paliw kopalnych.

Co z tego wynika?

Transformacja technologiczna i rosnąca świadomość na temat środowiska wprowadza na rynek elektromobilności coraz to nowe rozwiązania. Energia staje się coraz bardziej inteligentna, przez co pojazdy elektryczne stają się aktywną częścią sieci i otwierają nowe możliwości na rynku handlu energią. V2G niesie ze sobą duży potencjał zarówno dla odbiorców prywatnych, jak i przedsiębiorstw, jednak aby go w pełni wykorzystać konieczny będzie większy udział EV na polskich drogach.

Pierwszy elektryczny samolot wzbił się w powietrze. Kiedy możemy spodziewać się lotów na skalę komercyjną?

udostępnij: