Novaturas zadebiutuje na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie 21 marca | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
20 mar 2018, 08:36

Novaturas zadebiutuje na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie 21 marca

Novaturas, największy operator turystyczny w krajach bałtyckich, od 21 marca 2018 r. będzie spółką notowaną równolegle na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i Nasdaq w Wilnie.

Debiut Novaturas na giełdach w Warszawie i Wilnie poprzedziła oferta publiczna akcji Spółki o łącznej wartości ponad 22 mln EUR (ok. 93 mln zł). Była to tym samym pierwsza znacząca oferta publiczna na Litwie od 2010 r., a zarazem pierwsze IPO przeprowadzane równolegle w Polsce, na Litwie i w Estonii.

Oferta ostatecznie objęła 2.104.648 akcji, tj. 27% istniejących akcji Spółki. Inwestorom indywidualnym przydzielono 121.902 akcje, które stanowią 5,8% wszystkich akcji oferowanych. Zapisy złożone przez inwestorów indywidualnych zostały zredukowane o ok. 40%.

Łączna kapitalizacja Spółki, biorąc pod uwagę ostateczną cenę oferowanych akcji, czyli 10,5 EUR (i jej równowartość w polskich złotych, tj. 44,13 zł), wynosi 82 mln EUR (ok. 345 mln zł).

„Debiut Novaturas na giełdach w Warszawie i w Wilnie to niezwykle ważne wydarzenie dla naszej spółki. Jesteśmy obecni na rynku już od ponad 18 lat – początki Novaturas sięgają 1999 r. W 2004 r. zdobyliśmy pozycję największego touroperatora w krajach bałtyckich, którą od tego czasu skutecznie umacniamy. Teraz, po 18 latach ciągłego wzrostu, wchodzimy na giełdy w Warszawie i w Wilnie, dzięki czemu Novaturas stanie się jeszcze bardziej wiarygodnym partnerem dla naszych klientów oraz partnerów biznesowych i finansowych. Traktujemy nasz debiut jako początek długookresowej współpracy z lokalnymi i zagranicznymi inwestorami"

powiedział Linas Aldonis, dyrektor generalny Novaturas.

„Naszym strategicznym celem jest utrzymanie pozycji lidera na atrakcyjnym rynku turystycznym Litwy, Łotwy i Estonii. Dążymy do dalszego zwiększania skali działalności, utrzymując jednocześnie wysokie wskaźniki rentowności. Dynamiczny wzrost przedsprzedaży na tegoroczny sezon letni, szczególnie w porównaniu do i tak bardzo dużego zainteresowania ofertami typu first minute przed rokiem, utwierdza nas w przekonaniu, że wyniki 2018 roku będą bardzo dobre zarówno pod względem sprzedaży, rentowności, jak i generowania gotówki. Nasz model biznesowy charakteryzuje się wysokimi przepływami operacyjnymi i niskimi nakładami inwestycyjnymi. Nie inwestujemy w aktywa trwałe, takie jak hotele, samoloty czy biura, lecz skupiamy się na podstawowej działalności, a wypracowywanymi zyskami regularnie dzielimy się z akcjonariuszami. Novaturas to zatem unikalne połączenie spółki wzrostowej i dywidendowej"

dodał Linas Aldonis.

O Novaturas

Grupa Novaturas jest największym operatorem turystycznym na Litwie, Łotwie i w Estonii zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczby pasażerów. Grupa ma ponad 40% udziału w regionie w rynku zorganizowanych lotów czarterowych.

Novaturas powstał w 1999 r., a w 2004 r. osiągnął pozycję lidera w krajach bałtyckich, którą od tego czasu utrzymuje. Wśród przewag konkurencyjnych Spółki można wymienić m.in. silną, rozpoznawalną markę, wysoką lojalność klientów i bardzo dobre relacje z agencjami podróży oraz dostawcami usług, dzięki czemu Novaturas może zaoferować swoim klientom zróżnicowaną i atrakcyjną cenowo ofertę.

Poza krajami bałtyckimi, Novaturas zaczął też oferować swoje produkty na Białorusi, gdzie prowadzi sprzedaż poprzez partnerów lokalnych.

Atrakcyjna i dobrze dopasowana oferta, silna marka oraz wysoka jakość świadczonych usług sprawiają, że Novaturas wciąż zdobywa nowych klientów. Grupa oferuje zarówno w pełni zorganizowane wczasy letnie i zimowe, jak również lotnicze i autokarowe wycieczki krajoznawcze do ponad 30 miejsc na całym świecie, w tym do najbardziej popularnych kurortów Europy Południowej, a także wybranych lokalizacji Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Azji oraz Ameryki Łacińskiej.

Elementem strategii Grupy jest utrzymywanie zróżnicowanych i uzupełniających się kanałów dystrybucji. Novaturas współpracuje z ponad 400 agencjami turystycznymi, w tym ze wszystkimi największymi w krajach bałtyckich, oraz ponad 60 na Białorusi. Prowadzi również własne biura sprzedaży w głównych miastach Litwy, Łotwy i Estonii, a ponadto inwestuje w dalszy rozwój kanału e-commerce.

Rosnący popyt na wyjazdy oferowane przez Grupę jest motorem wzrostu skali działalności i przekłada się na dynamiczny wzrost wyników finansowych. W 2017 r. przychody Grupy Novaturas wzrosły o blisko 40% r/r, do ponad 141 mln EUR. EBITDA w tym okresie sięgnęła 10,6 mln EUR, a zysk netto niemal 8,2 mln EUR, co w obu przypadkach oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z 2016 r.

Model biznesowy Spółki, charakteryzujący się wysokimi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej (przekraczającymi 100% EBITDA) oraz niskimi nakładami inwestycyjnymi (0,3 mln EUR w 2017 r.), pozwala na wypłatę znaczącej części zysków akcjonariuszom. Regularna wypłata dywidendy jest jednym z kluczowych elementów strategii Spółki. Zarząd przewiduje wypłatę dywidendy zaliczkowej w wysokości ok. 6 mln EUR w oparciu o zaudytowane wyniki finansowe za I połowę 2018 r. W długim terminie Zarząd zakłada rekomendowanie wypłaty dywidendy na poziomie 70–80% zysk netto.

Źródło: spółka

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości